Autostrăzile lui Şova, la extreme: 3 ani pentru 58 km din Comarnic-Braşov şi 2 ani pe ultimii 6 km Bucureşti-Ploieşti

Dan Şova a întocmit o listă cu 15 mari proiecte de infrastructură, mai multe cu 5 decât i-a cerut premierul Victor Ponta. Dintre acestea, ministrul delegat a prezentat joi seară, la TVR1, 11 tronsoane de autostradă, punând la socoteală atât Autostrada Bucureşti-Ploieşti – din care mai sunt de executat 6 km -, cât şi Centura de Sud a Capitalei, ce va fi construită în regim de autostradă.

Proiectele sunt ambiţioase şi costisitoare, dar nu vor fi realizate cu bani de la buget, ci din fonduri europene sau prin finanţare de la bănci, obţinută de constructorii care vor primi în concesiune investiţiile.

Spre exemplu, tronsonul Comarnic-Braşov, 58 km şi evaluat la 1,6 – 1,8 miliarde de euro, va fi teminat peste 3 ani, înainte de alegerile din 2016, promite Şova.

În schimb, pentru ultimii 6 km din Autostrada Bucureşti-Ploieşti vor fi necesari 2 ani, din cauza exproprierilor ce nu li se dă de cap: 2 km vor fi construiţi anul acesta şi 4 în 2014. 

Iată lista prezentată la televizor:

  • Autostrada Transilvania: contractul va fi închis cu Bechtel pentru cele 2 tronsoane care i-au mai rămas şi va fi atrasă finanţare europeană pentru finalizarea lor.
  • tronsonul Sibiu-Piteşti: “Din păcate, nu s-a făcut nimic până în acest moment, dar începem să demarăm procedurile anul acesta”.
  • Autostrada Piteşti-Craiova: “Este extrem de importantă pentru industria grea de la Craiova, care va avea o autostradă deschisă până la Constanţa. În discuţiile cu FMI şi cu Comisia Europeană, premierul Victor Ponta a dat un ajutor foarte mare acestui proiect, pe care anul acesta îl declanşăm: a asigurat 1,5 miliarde euro garanţie de stat care nu se ia în calcul la deficitul bugetar. Acesta a fost un succes diplomatic şi economic foarte important al premierului”.
  • Centura de Sud a Bucureştiului: “Ar urma să unească Coridorul IV Paneuropean care vine de la Piteşti cu Autostrada Bucureşti-Constanţa, pentru că în acest moment lipseşte legătura”.
  • Bucureşti-Alexandria: “Are un studiu de trafic bun pentru autostradă, sperăm să găsim şi finanţatori”.
  • Braşov-Bacău: “poate fi un proiect fezabil”
  • Târgu-Mureş-Iaşi: “Nu vreau să mă pronunţ că e sau nu un proiect fezabil, a fost ridicat şi de dl. ministru Fenechiu. (…) A creat o oarecare confuzie declaraţia preşedintelui Senatului şi copreşedinte al USL, Crin Antonescu, potrivit căruia Autostrada Târgu-Mureş-Iaşi va fi realizată de dl. ministru Fenechiu.  De fapt, discuţia a fost, a rămas şi aşa va fi: că dl. Fenechiu, dacă găseşte finanţare, fireşte că va exista o colaborare între noi. Dar, din punct de vedere administrativ şi instituţional, autostrada va rămâne sub aceeaşi umbrelă ca toate celelalte autostrăzi (adică la Şova, n.r.)”
  • Bucureşti-Braşov: “Nu beneficiază de fonduri europene, deoarece nu intră pe niciun corridor european, astfel că trebuie realizată numai din surse bugetare sau din surse atrase – fireşte, de la bănci”.
  • Bucureşti-Ploieşti: “Este aproape terminată, exceptând cei 6 km dintre Bucureşti şi Moara Vlăsiei. Vă pot spune cu exactitate: anul acesta au fost alocaţi în buget banii pentru construirea a 2 km şi exproprierea a 6 km – deci nu s-a construit şi pentru că nu s-au făcut exproprierile -, iar la sfârşitul lui 2014 vor fi gata ultimii 4 km, ca să fie autostrada completă”.
  • tronsonul Comarnic-Braşov: “Se va face în concesiune, conform Ordonanţei cu achiziţiile publice. Procedurile au fost declanşate în decembrie anul trecut, iar acum, pe 28 februarie, avem faza de precalificări. Apoi vom vedea firmele. Acest tronson, a cărui valoare se va ridica la 1,6 – 1,8 miliarde de euro – un proiect foarte complex, ce va fi realizat numai din surse bancare atrase – bineînţeles, de către constructor. Noi încercăm să numai facem greşelile care s-au făcut data trecută, în 2011, când proiectul nu a fost bancabil. Adică nu s-a discutat de la început cu băncile şi nu au fost implicate şi de a nu implica în mod efectiv un finanţator instituţional, cum este Banca Europeană pentru Investiţii (BEI), BERD sau Banca Mondială. Ce a făcut foarte bine premierul Ponta: a negociat cu Fondul Monetar Internaţional şi cu Comisia Europeană şi a asigurat suma ca garanţie de stat care nu se ia în calcul la deficitul bugetar. (…) Până la alegerile din 2016 vom termina Comarnic-Braşov, de 58 de km”.
  • Comarnic-Ploieşti: “Este drum expres astăzi, dar se va lăţi şi se va transforma în autostradă. Dar reprezintă faza a treia, după ce se va temina Braşov-Bucureşti şi Comarnic-Braşov”.
  • Podul Măcin
  • Canalul Siret-Bărăgan
  • reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă
  • centrala de la Tarniţa.

Despre aceste ultime două investiţii, Dan Şova a spus că “sunt două proiecte care trebuie realizate în acelaşi timp”.

Pe Nădlac-Sibiu: 4 tronsoane în execuţie şi 4 în licitaţie

El a precizat că, pe Coridorul IV (Nădlac-Constanţa) – care are o finanţare 85% din fonduri europene şi partea de 15% din fondurile bugetare este asigurată – “între Nădlac şi Sibiu stăm, oarecum, bine, avem 4 tronsoane în execuţie, care se vor termina anul acesta”.

“Mai sunt 4 tronsoane în licitaţie; din păcate, contractul pentru tronsonul 1 – Nădlac-Arad a fost reziliat cu Romstrade în urma acelui scandal pe care îl cunoaştem cu toţii (patronul firmei, Nelu Iordache, a fost arestat în 2 decembrie pentru deturnare de fonduri europene şi spălare de bani- n.r.). Celelalte 3 tronsoane pe Deva-Lugoj sunt în licitaţii – începute de dl. ministru Nazare şi încheiate anul trecut în august (de ministrul Ovidiu Silaghi, n.r.), acum sper în săptămânile următoare – nu am acces la lucrările comisiei (de licitaţie, n.r.) şi nu e treaba mea, să stabilească un câştigător. După aceea, probabil, vom trece prin faza contestaţiilor – a soluţionării acestora de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) şi, finalmente, a semnării contractelor”, a precizat Dan Şova.

Toate tronsoanele gata la finele lui 2014 

“Ce trebuie să ştim este că există în acest moment declanşată o procedură prin care discutăm, aflăm care mai sunt problemele pentru tronsoanele aflate în execuţie – fireşte, mai sunt şi greşeli ale CNADNR, mai sunt şi întârzieri ale constructorilor – o să încep să le armonizăm pe toate şi să avem, spun eu, undeva la sfârşitul anului viitor, Nădlac-Sibiu terminat complet. Deci, la finele lui 2014, toate tronsoanele gata”, a adăugat el.

Despre tronsoanele care mai sunt de construit, ministrul Marilor Proiecte a spus că “sunt relativ scurte, de 17-22 km. “Au alocări de fonduri integral pe Coridorul IV; să terminăm şi până la Sibiu, şi toată partea de la Bucureşti până la Constanţa, incluzând Cernavodă-Constanţa care e neterminată şi Centura Constanţa”, a arătat el.

Câştigător de licitaţie contestat

Întrebat de ce s-a blocat licitaţia pentru sectorul Timişoara-Lugoj, Şova a răspuns: “A fost declarat câştigător al licitaţiei UMB Spedition, dar au contestat cei care erau pe locul întâi, o firmă spaniolă, iar contestaţia a fost admisă alaltăieri, de CNSC. De aici încolo, e treaba Consiliului ce va decide.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.