BEST PRACTICES: Sieber – Telematica pentru IMM-uri

Controlul costurilor este astazi mai important decat orice. Chiar si atunci (sau mai ales) cand faci parte din categoria IMMurilor. Sieber a rezolvat problema cu ajutorul telematicii, iar www.bestlog.org a consemnat succesul printr-un studiu de caz, preluat de Supply Chain Management Center in aceasta luna pentru revista Ziua Cargo.

Acest exemplu de bune practici trebuie sa atraga atentia mai ales IMM-urilor din transportul rutier, deoarece ofera solutii pentru reducerea costurilor si pentru imbunatatirea per formantei. Cresterea cheltuieli lor cu combustibilii reprezinta un factor de costuri din ce in ce mai important in transporturi. Mai mult, clientii asteapta raportari frecvente privind statusul livrarilor lor, mai ales in format digital. In timp ce preturile in industria transporturilor sunt dictate de piata si nu pot fi influentate de furnizorii IMM-urilor, sfera lor de influenta se reduce la propriile costuri interne.

Companiei Sieber ii lipseau date obiective care sa permita masurarea kilometrilor parcursi, a consumului de combustibil si a altor generatori de costuri. Prin utilizarea telematicii se genereaza cu usurinta datele necesare. Acesta a fost motivul pentru care Sieber a decis sa-si monitorizeze camioanele prin sis teme telematice. Compania isi dorea reducerea consumului de combustibil precum si monitorizarea continua a uzurii componentelor camioanelor. Costurileri dicate de implementare a sistemelor telematice le tin, de obicei, pe IMM-uri departe, acestea fiind foarte precaute in alegerea investitiilor. Daca solutiile telematice nu contribuie vizibil la reducerea costurilor cu combustibilul si intretinerea, acestea reprezinta o investitie nerentabila. Soferii s-ar putea simti controlati si ar putea simti ca nu li se acorda incredere daca li se monitorizeaza fiecare miscare prin instrumentele telematice de supraveghere. Aceasta ar putea duce la scaderea motivarii si chiar la cresterea rotatiei personalului.

Cheltuielile in crestere cu combustibilii au fost principalul factor care a atras dupa sine investitiile in tehnologii pentru reducerea consumului – chiar si in cazul IMM-urilor. Sieber – furnizor de servicii logistice – utilizeaza solutiile telematice pentru a reduce consumul de combustibil al flotei de camioane prin monitorizarea stilului de condus al soferilor sai. Compania si-a asigurat suportul soferilor in procesul de perfectionare. Acestia fiind convinsi de programul implementat, proiectul a dus chiar la o competitie pentru cea mai redusa uzura a vehiculului si pentru cel mai redus consum de combustibil.

Solutia

Argumentele mentionate mai sus nu au oprit compania Sieber din demersul sau de a introduce sisteme telematice pentru flota de camioane. Decizia nu numai ca a fost sustinuta de reducerile de costuri preconizate, ci si de dorinta com paniei de a imbunatati imaginea negativa a trans por turilor rutiere in Europa. Astfel, Sieber a decis implementarea pro dusului achizitionat de la un furnizor renumit pe piata. Instrumentul telematic asigura monitorizarea camioanelor si analiza performantei acestora, permitand co municarea directa intre departamentul de livrari si fiecare sofer pentru perfectionarea procesarii comenzilor si optimizarea planificarii rutelor.

Indrazneala investitiei

Transportul rutier avea reputatia unui „ucigas al climatului“ si a unui poluant al mediului (ignorandu-se, insa, faptul ca transportul rutier este indispensabil in Eu ropa). Sieber isi dorea imbunatatirea reputatiei companiei si, astfel, a decis sa investeasca in tehnologie pentru economisirea de combustibil, in ciuda riscurilor. Pentru a obtine rezultatele dorite, compania a ales un furnizor cu renume.

Integrarea angajatilor

Pentru a evita conflictele, angajatii au fost implicati in procesul implementarii sistemului telematic inca din faza incipienta. Aceasta a dus la minimizarea impactului negativ posibil si chiar la lucrul in echipa in faza de instalare. Soferii au avut ocazia sa cunoasca noul sistem si sa scape de teama ca sunt monitorizati. Din contra, ei au inteles cum putea sistemul sa-i sustina pentru o mai buna desfasurare a activitatii. Implicarea tuturor tipurilor de personal si interactiunea dintre acestia a dus la imbunatatirea comunicarii si la familiarizarea tu turor cu obiectivul sistemului telematic. Soferii s-au simtit motivati si provocati sa obtina cele mai bune cifre in cazul reducerii consumului de combustibil. Interactiunea civilizata dintre management, instructori si soferi pentru atingerea obiectivului comun de reducere a consumului de combustibil poate fi considerata unul dintre cei mai importanti factori de succes. Aceasta a ajutat compania Sieber sa ramana competitiva, fiecare sofer simtind ca face parte cu adevarat din proiect si ca il poate sustine. Sieber era direct interesata de imbunatatirea imaginii transpor turilor rutiere din Europa. Mai mult, economiile de costuri in cazul combustibililor au un efect pozitiv direct asupra costurilor operationale de ansamblu. Economiile si avantajele de performanta au redus de 1,5 pana la de doua ori sumele investite in cazul implementarii si mentenantei solutiei telematice.

Provocari

Provocarea 1: Selectarea unui furnizor corespunzator de sisteme telematice: fiecare IMM trebuie sa evalueze furnizorul de sisteme telematice in functie de propriile nevoi. Este deosebit de important ca furnizorul de solutii telematice si compania achizitoare sa comunice la acelasi nivel.

Provocarea 2: Personalizarea sistemului in functie de nevoile companiei: deoarece fiecare IMM are propriile nevoi si necesita telematica personalizata este important ca furnizorul sa fie capabil sa se adapteze la aceste cerinte (hardware, software si interfata).

Provocarea 3: Implementarea noului sistem in relatie cu eficienta operationala si pentru atenuarea temerilor angajatilor. Angajatii se tem adesea de schimbari si mai ales de instrumentele de monitorizare oferite de telematica, de aceea este important sa li se comunice rationamentul din spatele implementarii acestor sisteme.

Provocarea 4: Manipularea si gestionarea informatiilor si educarea angajatilor. Pentru o utilizare eficienta a sistemului, angajatilor trebuie sa li se ofere traininguri (privind utilizarea datelor si activitatii de business asociate).

Lectii invatate si factori de succes

– Tehnologia permite niveluri mai bune de servicii si minimizarea numarului de accidente daca este utilizata corect.

– Investitiile in tehnologie ce duc la reducerea consumului de combustibil renteaza.

– Climatul de colaborare intre furnizorul de solutii telematice si Sieber este unul de baza.

– Furnizorul de solutii telematice trebuie sa fie capabil sa inteleaga preocuparile IMM-ului iar IMM-ul trebuie sa fie deschis noilor tehnologii.

– Ca furnizor de servicii logistice, alegeti produsul potrivit nevoilor dvs. Ca furnizor de solutii telematice, sfatuiti-va clientul si oferiti-i sistemele de care are nevoie si pe care le poate utiliza.

– Instruiti-va angajatii. Personalul trebuie sa inteleaga rationamentul care a atras implementarea sistemului si trebuie sa-l utilizeze corect.

– Implementarea IT, mai ales in cazul telematicii, sporeste transparenta comportamentului soferilor.

De aceea implicarea lor in fazele initiale ale proiectului este esentiala pentru obtinerea succesului.

– Numiti un responsabil cu furnizarea de feedback catre soferi pentru imbunatatirea performantei acestora. Tehnologia ofera numai instrumentul, oamenii sunt cei ce fac diferenta, intelegand si executand actiunile si masurile de imbunatatire.

– Implementati o cultura a invatarii continue. Fiecare angajat trebuie sa-si inteleaga contributia la reducerea costurilor si a impactului negativ asupra mediului.

Beneficii

Din punct de vedere economic

– Telematica monitorizeaza comportamentul soferului in timpul conducerii. Conversatiile intre participantii la workshop-uri ajuta la imbunatatirea stilului de condus. Soferii Sieber au economisit cel putin 2 l/100 km.

– Economiile obtinute, de la scaderea consumului de combustibil la reducerea uzurii masinilor, au fost de 1,5 pana la de doua ori mai mari decat costurile implementarii si mentenantei sistemului.

Din punct de vedere al mediului

– Monitorizarea continua permite Sieber sa adopte servicii integrate de transport cu camionul. Aceasta a dus la reducerea poluarii si a consumului de resurse naturale; camioanele si-au mentinut performanta, insa cu un consum mai redus si cu mai putine inlocuiri de piese.

– Pe langa economiile in consumul de combustibil prin imbunatatirea tehnicii de condus, tehnologia telematica ajuta, de asemenea, la optimizarea planificarii rutelor, fapt ce determina calatorii mai scurte si, prin urmare, un consum mai mic de combustibil.

Din punct de vedere social

– soferii de camion sunt mai relaxati, oferind, astfel, servicii mai prietenoase. Mai mult, Sieber isi poate anunta din timp clientii cu privire la eventuale intarzieri.

– Angajatii se simt mai bine integrati in atingerea obiectivelor companiei; ei se simt factori importanti pentru succesul companiei.

– Odata cu imbunatatirea structurii costurilor in cadrul Sieber, soferii sunt mai dificil de inlocuit datorita cunostintelor acumulate, putand sa se concentreze asupra sarcinilor de serviciu fara sa se ingrijoreze in legatura cu stabilitatea locului de munca. Loialitatea angajatilor a fost sporita.

Transferabilitate

Telematica in cazul transporturilor rutiere ofera beneficii de costuri, reducand, in acelasi timp, efectele negative asupra mediului. Costurile de implementare a solutiilor telematice sunt recuperate rapid prin reducerea de costuri. Aceasta le face aplicabile in cazul tuturor tipurilor de transporturi rutiere din toate tarile. Dimensiunile companiilor nu influenteaza transferabilitatea acestei bune practici.

Limitari

In zilele noastre, telematica este aplicata in transporturile rutiere, cu transferabilitate limitata catre alte sectoare ale transporturilor. Dimensiunile companiilor limiteaza transferabilitatea numai din punct de vedere al limitarii resurselor financiare disponibile pentru realizarea investitiilor initiale.

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain

Management Center

www.esupplychain.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.