CEVA Logistics – Premiaţi pentru excelenţă operaţională

CEVA Logistics a fost premiată, în 2013, de către ARILOG atât pentru excelenţă operaţională cât şi pentru parteneriat. Trofeul „Best Logistics & Operational Excellence“ a fost acordat pentru soluţiile oferite de către compania de logistică operatorului de telecomunicaţii Vodafone şi, aşa cum anunţam în numărul din noiembrie al revistei, revenim cu detalii privind acest proiect.

Cristian Ofiţeru, Country Manager CEVA Logistics, a afirmat că la baza rezultatelor obţinute în cadrul parteneriatului cu Vodafone stă echipa care a aplicat filozofia de lucru a companiei. „Site-ul în cadrul căruia operăm activităţile logistice pentru Vodafone este la nivel showcase (cel mai ridicat la nivelul grupului), iar excelenţa în operaţiuni face parte din cultura organizaţională CEVA“. Cristian Ofiţeru a ţinut să sublinieze că proiectul dezvoltat în parteneriat cu Vodafone este unul de lungă durată, care a adus rezultate notabile în perioada 2010-2013, proiectul fiind început din 2007.

4 piloni pentru excelenţă

Conceptul de excelenţă în operaţiuni se bazează în cadrul CEVA pe 4 piloni. Primul dintre aceştia este „Smart Solutions“ şi reprezintă un concept care asigură transferul practicilor bune din site-urile existente, care au un anumit nivel de maturitate, către orice site nou în care operaţiunile sunt identice sau similare, fără a avea deviaţii de la implementare. Cel de-al doilea pilon al fundaţiei excelenţei în operaţiuni este „Zero Defect Start ups“, reprezentând metodologia de project management aplicată în fiecare implementare derulată de către CEVA. Cel de-al treilea pilon este „Health, Safety and Enviroment“, siguranţa în operaţiuni fiind un obiectiv primar al companiei. „Este vorba despre un obiectiv urmărit la toate nivelele de execuţie şi decizie, ajungând până la nivel de CEO de companie“, a subliniat Cristian Ofiţeru. El a precizat că al patrulea pilon care asigură excelenţa în operaţiuni este reprezentat de cultura LEAN – un concept dezvoltat de la Toyota Production Systems (TPS).

Despre LEAN

Toyota a dezvoltat sistemul TPS în urmă cu 40-50 de ani, acesta se bazează pe pilonii de standardizare şi automatizare a activităţii, în aşa fel încât să ducă la eliminarea pierderilor din operaţiuni în activitatea curentă. America a împrumutat din Japonia această metodologie şi a dezvoltat conceptul de LEAN. Concret, este vorba despre un proces de eliminare a pierderilor dintr-o organizaţie. Se face o „fotografie“ a operaţiunilor, care presupune analiza tuturor activităţilor derulate, de la cererea clientului până la livrarea către clientul final. Se identifică, se monitorizează şi se măsoară fiecare activitate şi este stabilit numărul de resurse. Apoi se urmăreşte fluidizarea acestei activităţi şi, de la caz la caz, în funcţie de specificul fiecărei operaţiuni, sunt identificate ariile unde se pot face îmbunătăţiri rapid. În momentul respectiv, se pornesc proiectele de îmbunătăţire şi eliminarea pierderilor generate în sistem. „Una dintre acestea este aşteptarea. Eliminarea timpilor de aşteptare într-un proces generează reducerea costurilor şi creşterea profitabilităţii companiei. Un astfel de proces te ajută să devii mai ordonat, mai disciplinat, mai eficient. Baza eficienţei stă în a fi disciplinat, în a respecta procedurile şi standardele de lucru şi în a încerca să automatizezi cât mai mult cu putinţă.“ Country Managerul CEVA a ţinut să sublinieze că implementarea acestei culturi de excelenţă operaţională se bazează pe oameni – fără angajamentul lor, obiectivele nu pot fi atinse.

Descrierea proiectului premiat

După un proces intens de licitaţii, CEVA şi Vodafone Romania au devenit parteneri la data de 16 aprilie 2007, Vodafone selectând CEVA ca partener logistic exclusiv pe partea de servicii de depozitare în România. S-a avut în vedere relocarea şi integrarea a 4 depozite în cadrul unui depozit nou cu o suprafaţă de 2.500 mp, implementarea şi integrarea sistemului WMS Red Prairie (Dispatcher©) cu ERP-ul clientului, implementarea proceselor de primire, kitting (asamblare kituri telefoane), stocare, colectare & împachetare (pick&pack), cu ajutorului WMS, marcarea şi urmărirea numerelor de card SIM şi IMEI, precum şi un mediu cu un grad înalt de securitate.

În prezent, CEVA poate livra fără nicio eroare, cu oameni mai puţini, iar toţi indicatorii de performanţă sunt la 100%. Care este reţeta? Oamenii. În primul rând, este vorba despre comunicare şi respect la toate nivelele. Supervizorii apreciază şi mulţumesc membrilor echipelor lor pentru sarcinile îndeplinite în mod corespunzător şi pentru ideile de îmbunătăţire. Recompensarea şi recunoaşterea experţilor îi încurajează pe aceştia să îi aducă pe ceilalţi la acelaşi standard. La începutul fiecărei ture, angajaţii se întâlnesc pentru a împărtăşi informaţii şi ştiri. Muncitorii din depozite ar putea afla, de exemplu, câte comenzi vor fi preluate în ziua respectivă, la ce ore trebuie încărcate diferite comenzi, care sunt comenzile esenţiale şi care este situaţia companiei în ceea ce priveşte indicatorii cheie de performanţă (KPI). Conducerea companiei comunică, de asemenea, strategia companiei tuturor angajaţilor din cadrul organizaţiei. Este important să se explice orice strategie pe înţelesul tuturor angajaţilor, astfel încât să înţeleagă conceptul şi să contribuie la reuşita acestuia. În al doilea rând, execuţia este impecabilă. Dacă angajaţii ştiu întotdeauna unde pot găsi produsul dorit, piesele vor circula cu uşurinţă de la o secţiune la alta. Comenzile clienţilor vor fi finalizate la timp, în mod corespunzător. Costurile vor fi reduse, deoarece nu va fi necesară corectarea greşelilor, iar clienţii nu se vor confrunta cu situaţii precum „stoc indisponibil“. În caz de erori, procesul este întrerupt pentru identificarea cauzelor. În ceea priveşte comenzile greşite, nu este suficientă înlocuirea unei piese necorespunzătoare cu piesa corectă. Echipa trebuie să descopere cauza erorii şi să o corecteze, astfel încât procesul să se desfăşoare perfect în viitor. Obiectivul constă în eliminarea erorilor şi implementarea unui proces fără erori. În al treilea rând, este vorba despre standardizare. Oamenii pot dobândi o anumită calitate acţionând constant într-un anumit mod. În orice organizaţie LEAN, angajaţii sunt pregătiţi şi instruiţi pentru aplicarea celor mai bune practici.

În al patrulea rând – termenul de livrare. Oamenii asigură circulaţia mărfurilor. Implementarea instrumentelor de fluidizare, precum „nivelarea încărcării“ şi „PULL“, vor conduce la reducerea termenului de execuţie şi la realizarea unor operaţiuni simple şi rapide. Acest lucru va asigura şi pregăti organizaţia să poată răspunde la creşterea cererilor clienţilor. Altfel spus, sunt elemente care s-au tradus în excelenţa operaţională premiată în acest an de către ARILOG.

Cristian Ofiţeru, Country Manager CEVA

„Pentru a exista o imagine clară, la nivelul grupului suntem prezenţi în peste 170 de ţări, cu peste 46.000 de angajaţi, iar pentru a realiza o evaluare unitară, CEVA foloseşte 4 trepte de clasificare: basic, developing, advanced şi showcase. Site-ul din Bucureşti este pregătit să fie showcase din punctul de vedere al evaluării interne CEVA.“

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.