Costurile ascunse din Supply Chain

În prezent, paleţii aduc, poate, cea mai importantă contribuţie la eficienţa pe care segmentul Supply Chain şi Logistică o cere cu rigurozitate, rezultând, astfel, o gestionare mai bună a spaţiului de depozitare şi o manipulare mult mai facilă. Iar ineficienţa sistemului de schimb al paleţilor albi încă reprezintă o provocare pentru producătorii şi comercianţii FMCG.

Sistemul tradiţional de schimb al paleţilor albi nu dispune de anumite procese standardizate cu privire la mărime, specificaţii, tipul de material şi calitate. Companiile care ajung la concluzia că utilizarea paleţilor reprezintă o problemă operaţională pot opta pentru externalizarea gestionării acestora.

Soluţii de închiriere prin CHEP

Aici intervine CHEP, lider mondial în furnizarea soluţiilor de închiriere şi reutilizare în comun a paleţilor şi containerelor, cu subsidiară şi în România, ce foloseşte conceptul de „pooling“. Acesta reprezintă un serviciu nou şi diferit faţă de prestatorii de servicii de reciclare a paleţilor, fiind vorba despre recuperarea paleţilor, controlul acestora şi diminuarea substanţială a pierderilor. „Pe baza principiului de reutilizare prin închiriere a paleţilor, beneficiarii doar închiriază paleţii necesari pentru perioada în care au nevoie de aceştia. Conversia la sistemul CHEP presupune, în primul rând, eliminarea necesităţiii colectării paleţilor, precum şi a inspectării şi reparării acestora, la care se adaugă implementarea unui standard fără refuzuri a mărfii la recepţie şi fără penalităţi din partea retailerilor. În plus, paleţii sunt disponibili în orice moment, evitându-se, astfel, suprastocarea“, a declarat Gabriel Andronescu, Country Manager CHEP România. În acest sens, potrivit unui studiu al Institutului Fraunhofer din Germania privind reducerea costurilor, s-a constatat că o suprastocare a paleţilor poate reprezenta echivalentul a peste 400 de zile de producţie şi s-ar genera un exces de cash-flow cu un cost de peste 200 de euro pe ziua de producţie. Pe de altă parte, procesul de schimb al paleţilor convenţionali este cu mult mai scump decât se poate crede, şi asta pentru că, pe lângă costurile pe care le presupune în primul rând achiziţia paleţilor, cât şi înlocuirea şi repararea lor, există şi anumite costuri ascunse care intervin. Spre exemplu, segmentul administrativ solicită costuri de circa 20% pentru evidenţa contabilă a paleţilor, a comenzilor, precum şi pentru organizarea şi achiziţionarea acestora. Costurile cu manipularea fizică ajung tot în jurul a 20% ceea ce presupune controlul şi sortarea lor, modalitatea de manipulare şi, nu în ultimul rând, partea de documentaţie. Cum era de aşteptat, cele mai multe costuri le cere segmentul de înlocuire şi reparare a paleţilor – 50%, ceea ce presupune pierderi, deteriorări, reparări şi, în final, afectarea structurii sistemului. Alte 8% se consumă pe transportul suplimentar cu livrările de compensare care apar în urma întârzierii mărfurilor la destinaţie, la care se adaugă cheltuielile cu personalul sau cu reciclarea de paleţi. Un procent mai mic, de 2%, e ocupat de segmentul de gestionare a creanţelor în sistem deschis cu stocul de paleţi disponibil, precum şi achiziţionarea şi depozitarea lor.

Raportare online a stocului

Totodată, CHEP dispune şi de un serviciu tip instrument online de management al contului prin care datele necesare pentru KPI (indicatori cheie de performanţă) de raportare a stocului şi a mişcărilor de paleţi sunt culese instant. Folosirea acestui tip de instrument este o bună modalitate de a compara totalul de cantitate livrată cu cel facturat. Un reprezentant CHEP colectează paleţii şi îi returnează pentru inspecţie. Acolo unde este cazul de reparaţii, CHEP dispune de un centru service, urmând ca ei să fie reintroduşi în circuit pentru următoarea utilizare, ceea ce, în cazul paleţilor albi, devine mai dificil, deoarece calitatea, în general mai scăzută a acestora, şi transformă pe o parte în deşeu de lemn. În sistemul CHEP sunt folosite materiale de calitate pentru fabricarea paleţilor, garantând durabilitatea de-a lungul repetatelor cicluri de folosire. Beneficiile oferite de CHEP includ: standardizarea, paleţi de calitate superioară, îmbunătăţirea şi siguranţa proceselor de manipulare, diminuarea daunelor produselor şi reducerea generală a costurilor paleţilor.

Program de protejare a mediului înconjurător

Pe lângă activităţile legate de închirierea şi folosirea în comun a paleţilor şi a altor echipamente utilizate la transportul mărfurilor, CHEP abordează o politică de dezvoltare durabilă a unui întreg program de protecţie a mediului înconjurător – începând cu producătorii de paleţi ce folosesc exclusiv lemn provenit din păduri ce sunt replantate şi continuând cu activităţi care se adresează unor nevoi specifice ale comunităţilor locale. În cazul pieţelor unde CHEP are o activitate îndelungată, soluţiile oferite au dus la o eficientizare a timpului de livrare. „În România, deşi suntem relativ la început, gradul de conştientizare şi înţelegere a soluţiei pe care o oferim creşte de la zi la zi şi, în consecinţă, portofoliul de clienţi se măreşte. Putem vorbi deja despre o tendinţă în modernizarea eficienţei operaţionale pe piaţa românească. Se depun eforturi pentru controlul costurilor astfel încât modernizarea fluxurilor, standardizarea şi transparenţa procesului devin esenţiale“, a mai subliniat Gabriel Andronescu, Country Manager CHEP România, precizând că pentru apropierea pieţei paleţilor de parametrii normali este necesară implicarea tuturor celor prezenţi în Supply Chain, precum şi a autorităţilor.

Interes în creştere pe piaţă

CHEP nu se opreşte aici şi este în continuu proces de inovare care să vină în sprijinul jucătorilor de pe piaţa de Supply Chain şi Logistică. „Tendinţa de creştere a interesului şi a solicitărilor de externalizare a gestiunii Supply Chain este evidentă, o dată cu conştientizarea avantajelor pe care aceasta le presupune. Noi servicii şi produse sunt introduse în piaţă, adresându-se necesităţilor specifice jucătorilor din industria de profil şi având un efect pozitiv atât în ceea ce priveşte nivelul costurilor logistice, cât şi în ceea ce priveşte accelerarea vânzărilor – un exemplu în acest sens îl reprezintă jumătatea sau sfertul de palet“, a mai declarat Gabriel Andronescu, Country Manager CHEP România.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.