Experţii CE cer proiecte de închidere a coridoarelor europene în Master Planul General de Transport al României

După mai bine de un an de amânări şi modificări sub 4 miniştri ai Transporturilor – Fenechiu, Mănescu, Şova şi Rus -, proiectul Master Planului General de Transport pe termen scurt, mediu şi lung ar putea fi lansat în dezbatere publică, în sfârşit, la 1 octombrie. Până atunci însă, experţii europeni le cer reprezentanţilor Ministerului Transporturilor (MT) să mai opereze îmbunătăţiri, plus revizuirea costurilor estimative şi “acordarea unei atenții sporite proiectelor care închid coridoarele europene de transport în actuala perioadă de programare”.

Este vorba, evident, despre lucrările amânate la tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti (parte a Coridorului IV Paneuropean). Premierul Victor Ponta îi asigura în 20 martie pe angajaţii Uzinei Dacia, care ieşiseră în stradă, că execuţia autostrăzii va începe în 2015, în timp ce ministrul de atunci, Dan Şova, avansa un termen mai realist: anul 2017

CNADNR a decis să refacă studiul de fezabilitate – pe alţi bani – şi a lansat în 2 iunie procedurile de achiziţie. Desemnarea câştigătorului va avea loc în toamnă iar după perioada de contestaţii, câştigătorul licitaţiei are la dispoziţie 1 an pentru realizarea studiului.

Apoi va fi lansată licitaţia pentru constructor, dar înainte va trebui întocmită documentaţia – în cel mai fericit caz până la sfârşitul lui 2015 -, astfel că mai devreme de primăvara lui 2016 nici nu poate fi vorba de şantier. Licitaţia va dura, ca de obicei, cu tot cu soluţionarea contestaţilor, un an, iar abia în 2017 pot începe lucrările.

Despre necesitatea unui nou studiu de fezabilitate – care, iată, se „actualizează” cu 25 de milioane de euro – premierul s-a ferit să vorbească. Anul trecut în vară, la o altă vizită la Mioveni, Victor Ponta susţinea că “studiul de fezabilitate nu era fezabil din cauza costurilor exagerate, de 3 miliarde de euro proiectare şi construire”. El argumenta că acesta a fost motivul pentru care s-a decis, deocamdată, construirea unei singure porțiuni de autostradă, care să lege Piteștiul de Râmnicu Vâlcea. Şantierul promis să înceapă anul acesta a rămas la nivel declarativ.

Fostul secretar de stat în MT, Septimiu Buzaşu din timpul mandatului ministrului Ovidiu Silaghi, estima, cu sinceritate, că autostrada Sibiu-Piteşti va fi gata în 2020. Între timp a fost “zburat” de la MT.

Condiţiile experţilor europeni

Reprezentanţii Autorității de Management pentru POS-Transport 2007-2013 (AM POST) s-au întâlnit în perioada 16-18 septembrie cu cei ai Comisiei Europene, pentru a analiza Varianta finală revizuită a Raportului privind Master Planul, iar experţii europeni au acceptat ca aceasta să fie supusă dezbaterii publice, anunţă MT, într-un comunicat remis redacţiei.

“Până la organizarea ședințelor publice, reprezentanții CE au recomandat AM POST adoptarea unor măsuri precum:

– Îmbunătățirea metodologiei de elaborare a Master Planului, prin adăugarea unor scenarii alternative de testare a proiectelor de transport, care să includă criterii de selecție ce vizează performanța economică, apartenența la rețeaua TEN-T Core, precum și criterii de mediu;

– Revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect în parte;

– Asumarea reformei feroviare, care presupune punerea accentului pe o rețea feroviară redusă, introducerea serviciilor competitive pentru pasageri, a unui sistem de responsabilizare pentru performanță și a unui program de creștere a eficienței;

– Acordarea unei atenții sporite proiectelor care închid coridoarele europene de transport în actuala perioadă de programare“, se arată în comunicat.

Reprezentanţii MT susţin că Master Planul General de Transport va fi făcut public în 1 octombrie, odată cu prezentarea acestuia în cadrul ședinței Comisiilor reunite de transport ale Parlamentului.

Calendarul dezbaterilor cuprinde ședințe publice organizate de AM POST pentru fiecare domeniu de transport:

– 7 octombrie: rutier;

– 9 octombrie: feroviar;

– 13 octombrie: naval;

– 15 octombrie: aerian și intermodal.

“Detalii organizatorice cu privire la ora și locul de desfășurare a ședințelor vor fi comunicate de AM POST, în timp util, tuturor celor interesați”, mai spun reprezentanţii MT, în comunicat.

De calendarul lui Şova s-a ales praful

Amintim că şi fostul ministru Dan Şova a avansat public un calendar, în 16 aprilie a.c., de care s-a ales praful.

Premierul Victor Ponta declara atunci, optimist: “M-a anunţat astăzi ministrul Şova că, în sfârşit, lista proiectelor considerate admise pentru Masterplanul de transport – e vorba de 530 de proiecte, transport rutier, feroviar, naval, aerian şi intermodal – vor fi puse în dezbatere publică şi, pe baza acestora, România va transmite mai departe către Comisia Europeană proiectele concrete, după dezbatere publică şi după toate procedurile. În acest fel, se va cunoaşte exact care sunt proiectele prioritare şi care vor putea fi finanţate din fonduri europene.

Noul ministru al Transporturilor, Ioan Rus,  îi momea şi el pe chinezi, în vizita de lucru din 2 septembrie, cu un masterplan încă nefinalizat, după ce, la summitul din 26 noiembrie anul trecut,  Ramona Mănescu le promitea marea cu sarea reprezentanţilor Guvernului Chinez.

O săptămână mai târziu, în 3 decembrie 2013, premierul Victor Ponta prezenta în faţa grupurilor parlamentare ale USL „marele program de autostrăzi”, pe care însă l-a făcut praf două zile mai târziu, într-o declaraţie publică, vinovatul de serviciu Traian Băsescu: Premierul inovează coridoare de transport lăsându-le baltă pe cele prioritare.

Evident că Băsescu n-a ratat nici ocazia să mais lanseze o expresie pe piaţă: Autostrada Bombonica. 

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.