A fi șofer pe TIR este mai mult decât o meserie, este și un stil de viață: Pauza de 45 ore…

…în viziunea șoferilor și a managerilor. Șoferii de TIR sunt persoane care abia așteaptă să fie întrebate ceva despre meseria pe care o practică și să spună, să explice, să ajute, să dea idei, soluții, să își expună părerea „de pe teren”, astfel că obținerea informațiilor de la ei se realizează cu ușurință și găsesc utilă de fiecare dată abordarea lor în anumite subiecte.

Andreea Gheorghe

E necesar să avem șoferi pasionați și hotărâți. Dacă nu există pasiune pentru această meserie și te aștepți să fie altceva decât este, nu ai cum să o faci și să fii împăcat, în primul rând, cu tine, devii frustrat, agresiv fizic, verbal, cât și în trafic. Am scris, în ediția din luna februarie, despre topul trăsăturilor unui șofer de TIR. Vă dau un pont. Când vine șoferul la interviu, îi puteți arăta articolul și îi puteți spune: „Alege, dintre aceste caracteristici, pe cele care reprezintă ca șofer profesionist”. Alegerea lui o să vă spună, rapid, mai multe lucruri despre candidat. Un șofer profesionist ar trebui să le aleagă pe toate cele 6. O să constatați că mai mult de o calitate șoferii nu își aleg. Atunci e momentul să le explicați cum trebuie să se comporte și de ce sunt importante caracteristicile respective, pentru ei și pentru firmă, în meseria pe care și-au ales-o!

Subiectul pe care l-am abordat acum a fost pauza de 45 h. Abordarea nu a fost una științifică, ci doar practică, prin studiu de caz, pe grupuri dedicate șoferilor profesioniști. Întrebările au fost: Cum v-ați acomodat la schimbarea camionului cu hotelul? Ce vă este benefic și ce vă este dificil în noua situație?

Nu mulți șoferi, atunci când tranzitează Franța, Belgia, Germania efectuează pauza de 45 h la hotel (firme românești)… și asta pentru că, deocamdată, nu au fost amendați. Dar cei care au făcut-o și-au exprimat nemulțumirile și sugestiile.

Un motiv de stres

Contrar așteptărilor de a primi cu bucurie efectuarea pauzei la hotel, constat că foarte mulți respondenți consideră acest lucru un stres în plus de la găsirea hotelului cu parcare în apropiere, până la gospodărirea imposibilă de altfel la hotel pentru următoarea săptămână, la transportul lucrurilor personale la hotel, la transferul camion-hotel, ci, mai degrabă, își doresc și preferă parcări special amenajate, cu magazine, dușuri, spații verzi, astfel încât să se poată relaxa și plimba. Foarte mulți se gândesc cu stres și la siguranța camionului, a mărfii și a lucrurilor personale, atunci când părăsesc camionul. Bineînțeles, cred că percepția lor despre efectuarea pauzei la hotel s-ar schimba, dacă vehiculul ar fi parcat în apropierea hotelului, într-o parcare supravegheată.

Din punct de vedere psihologic, m-aș gândi, ca o explicație la răspunsurile lor, la atașament, responsabilitate și la teama de pierdere. Gândiți-vă că plecați cu o rulotă, având tot ce vă trebuie în ea, și ajungeți într-o țară unde nu vă este permisă odihna în rulotă… Trebuie să mergeți la hotel, pentru a vă odihni! În primă fază ar apărea refuzul de a părăsi rulota și teama că ar putea dispărea ceva de pe, sau din ea, sau chiar cu totul! Nu ați vrea să pierdeți ceva, sau să dați de alte probleme, și nici nu ați înțelege de ce… v-ar trebui doar duș și toaletă! Așa că, într-un fel, gândirea lor este de înțeles! (?)

Atitudinea firmelor cu privire la pauza de 45 de ore la hotel este în mai multe feluri: de evitare a efectuării pauzei de 45 de ore pe teritoriul Franței, Belgiei, Germaniei (făcându-și pauza în țările în care legea nu este încă dată), de risc (mulți șoferi au primit mesaj să-și efectueze pauza în zone industriale cât mai retrase), sau de asumare – în cazul în care este inevitabilă oprirea pe teritoriul uneia dintre țările punctate, firmele mici își asumă cheltuiala, fiind vorba doar de câteva camioane iar cele mari au alte posibilități și variante ajutate de traseele fixe prin contracte, știind dinainte unde ajung camioanele și ce trasee au, în acest fel putând alege diferite hoteluri / pensiuni / case închiriate / locuri amenajate prin containere, gen birouri, ale căror condiții sunt mai precare decât cele din cabină.

Argumentul și dificultatea dispecerilor (ca și ale șoferilor) sunt că nu găsesc hoteluri cu parcare pentru camioane, în zona prin care trece vehiculul, și nu pot ajuta șoferul cu coordonate sau adrese fixe, așa cum este obișnuit, rămânând pe șofer problema găsirii unui hotel cu parcare, prin diverse mijloace: stație, GPS, internet etc. Iată câteva opinii ale conducătorilor auto, cărora le-am păstrat anonimatul.

Ce spun șoferii

  1. .. un pat spațios, toaletă… etc.
    Dificil… nu există parcare pentru TIR la hotel; dacă lași camionul în alte parcări, riști să nu mai găsești marfa, motorină în rezervoare, să-ți intre în cabină și să te fure. Din ce pot să vă spun sigur, este că șoferii nu agreează ideea hotelului, pentru că Europa nu este pregătită încă pentru așa ceva. Nu există hoteluri cu parcare pentru TIR, cu drumuri accesibile și cu un minimum de siguranță, că poți lăsa mașina fără să existe probleme. Mulți preferă cabina, pentru că se simt mult mai în siguranță. La hotel, nu poți găti, să ai mâncare pentru următoarea săptămână.
  2. Pentru prima dată, am plecat din țară în ’97, am muncit, în general, ascunși de autorități din diverse motive: lipsa actelor, neconformitatea firmelor etc. Văd legea ca un pas înapoi; pentru 2 zile pe săptămână, ne întoarcem la clandestinitate. Ascunși în spatele perdelelor, tresărind la apariția poliției, avem impresia că aceia care trebuiau să protejeze sunt, de fapt, hărțuitorii noș Am fost cazat 4 ani la hotel în Franța… igienizam baia și mergeam cu lenjerie de acasă. Am muncit ca ospătar în UK, Jersey, și am văzut lipsa de igienă din restaurante și hoteluri cu multe stele. „Cabina mea” este „acasă”, acolo unde puținul pe care îl am îmi asigură confort. Șoferia nu este doar o meserie, este un stil de viață, o alegere de viață și, dacă cineva creionează viața mea de șofer, atunci aleg sa sfidez.
    Cine protejează camionul, cine înțelege oboseala mea, atunci când, după o săptămână de muncă, trebuie să mi fac bagajele, să merg la hotel, unde voi locui amestecat cu persoane de altă naționalitate și culturi diverse? Cine îmi asigură transportul de la și la camion, cum organizez munca pentru următoarea săptămână etc.?
  3. Nu am niciun beneficiu, dacă fac pauza de 45 la hotel…
    Tot singur sunt, departe de cei dragi… în plus, la hotelurile la care sunt trimis, condițiile lasă de dorit, pot sta chiar 2 persoane în cameră și nu mai vorbim de mâncare! De parcă mi s-ar schimba viața pe TIR dacă stau 1-2 zile pe lună la hotel și restul dorm în cabină! Legea asta nu are nimic gândit spre beneficiul șoferilor! Să facă parcări cu condiții!
  4. Noi încercăm, pe cât posibil, să rămânem la graniță, sau pauza de 24 h să o facem pe Germania. Cu hotelul, apar noi probleme. Hotelurile nu au camere cu un pat, ci cu 2 – 3 paturi. Îți dai seama, eu mă bag la somn la ora 20, la ora 22 intra altul în cameră, nu e ok. Apoi problema cu remorca, se pot fura multe de pe ea, de la piese, până la marfă. Eu nu o consider o lege buna, mașina este dotata cu absolut totul, pentru asta este concepută! Dacă stăteam într-un Autohof, la pauza de 45 h, chiar era ok; să mai fie și posibilitatea să poți ieși din parcare, pe jos, la o plimbare, mie chiar nu-mi mai trebuie nimic!
  5. Pauza la hotel este și nu este bine venită. Este un stres în plus pentru noi, nu găsești parcare la hotel, nici cameră tot timpul acolo unde îți propui, nu îți poți găti, nu sunt magazine de unde poți cumpăra mâncare… doar de la restaurant, distanță mare de la parcare la hotel, plus că rămâne camionul nesupravegheat o perioada lungă de timp. Cine se respectă, poate face oricând un duș, la descărcare, încărcare sau la benzinării. Și mai sunt și alte dezavantaje.
  6. Pauza de 45 ore la hotel este o idee foarte bună. Suntem oameni și avem nevoie chiar și noi, șoferii, de intimitățile noastre. Problema este prost aplicată și prost gestionată. Cât timp nu sunt parcări special amenajate, cu hotel în apropiere, aceasta lege devine încet și sigur în detrimentul nostru: căutarea parcării, deplasarea până la parcare, lipsa asigurării mărfii și camionului… etc., după o noapte condusă, mort de oboseală, mă apuc să caut parcare cu hotel. În concluzie, această lege a devenit o grijă în plus pentru noi, ș
  7. Depinde de fiecare, pentru ce a plecat de acasă; pentru cei care au plecat să adune bani, nu este o lege bună, deoarece într-o parcare cu benzinărie ai toate condițiile: toaletă, duș, poți să îți faci de mâncare pentru o săptămână, în schimb, la hotel, o să cheltui cel puțin 100 de euro pe mâncare și condițiile o să fie aproape similare, că doar nu o să-ți plătească firma hotel de 4, 5 stele. Trebuie să îți speli haine… în aproape orice Autohof se găsește mașină de spălat și, cu 2, 3 euro, îți speli hainele, nu le clătești puțin la chiuvetă, la hotel, și le întinzi prin cameră. Nu mai spun de stresul pe care oricare șofer îl resimte atunci când este nevoit să-și părăsească maș Această măsură are o cu totul altă motivație decât grija pentru șofer.
  8. Mie, personal, mi se pare foarte ok să faci pauza de 45 la hotel, în ideea în care camionul e la 50-100 m de hotel, așa cum se întâmplă în cazul meu. Am un duș și o toaletă la dispoziție, care timp două zile e doar a mea și nu e nevoie să o împart cu alte 100 persoane, probabil, cum s-ar întâmpla într-o parcare. Apoi, nu mai e nevoie să ascult toate genurile de muzică din toate țările la nivelul maxim pe care îl atinge casetofonul fiecăruia. Și, apropo de furatul din camioane, păi lucrurile personale importante, gen acte, un laptop, un telefon și ce mai ai le iei cu tine, acum, că îți fură din vagon… poate fura și cu tine în cabină. În concluzie, mi se pare foarte ok pauza de 45 la hotel! (șoferiță de tir)
  9. Eu numai la hotel efectuez pauza de 45 ore. Caut un hotel unde pot parca vehiculul iar, până în prezent, m-am descurcat. Scot cardul din tahograf și mă cazez; după ce părăsesc camionul nu mă mai interesează ce se întâmplă cu el. Poate să îl fure integral sau parț Nu mai este problema mea.

P.S. Nu accept idei de genul „rupe pauza”, „dormi în el”, „iei factură de la hotel, dar stai în camion” etc.

Andreea GHEORGHE

Psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.