Finanţarea europeană pe programele “Transport” rămâne presuspendată până la sfârşitul lui mai. CE ceruse remedierea deficienţelor până la sfârşitul lui 2012

Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a anunţat că 22 de contracte cu finanţare prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T) au suspiciuni de fraudă, iar dacă acestea se vor adeveri, se vor pierde circa 700 milioane euro. Acesta este motivul pentru care Programul este în prezent presuspendat, iar el estimează că ridicarea blocajului de finanţare va fi posibil abia spre sfârşitul lunii mai. Ceea ce nu spune ministrul este că presuspendarea a fost decisă de Comisia Europeană în 25 octombrie 2012, în timpul mandatului lui Ovidiu Silaghi, iar termenul pentru remediere a deficienţelor a fost fixat atunci la 2 luni. Nu s-a reuşit însă deblocarea fondurilor nici după 4 luni. Ministrul arată acum că situaţia este chiar mai gravă: dacă România nu cheltuieşte până la finalul anului 1,1 miliarde euro din suma alocată pe POS-T pentru perioada 2007-2013, există riscul să piardă toţi aceşti bani.

„Când am venit la conducerea ministerului, am găsit aici 22 de contracte de finanţare pe POS-T, cu o valoare de 696 milioane euro, iar dacă aceste suspiciuni s-ar adeveri, am putea pierde aceşti bani. Este vorba despre contracte de finanţare pe loturile de autostradă Nădlac-Arad şi Orăştie-Sibiu şi am cerut ca, până la 20 martie, autoritatea de management să termine toate verificările legate de aceste contracte, inclusiv verificări din teren. Vrem să obţinem deblocarea POS-T, iar pentru asta vom reface adresele şi documentaţia legate de aceste contracte, astfel încât presuspendarea POS-T să fie ridicată până la sfârşitul lunii mai”, a declarat ministrul Transporturilor.

Ministrul a precizat că, în momentul actual, Uniunea Europeană nu finanţează cu niciun euro proiectele aflate în derulare prin POS-T, sumele necesare pentru continuarea acestora fiind asigurate de la bugetul de stat.

Fenechiu nu a precizat ce a făcut antecesorul lui, Ovidiu Silaghi, în cele 7 luni de mandat, pentru a verifica proiectele, mai ales că presuspendarea POS-T a fost anunţată de Comisia Europeană în 25 octombrie a anului trecut.

Mai mult, Comisia a dat termen autorităţilor române să remedieze deficienţele în termen de 2 luni, astfel că la sfârşitul lui decembrie 2012 – lucru promis, de altfel, şi de premierul Victor Ponta -, plăţile ar fi trebuit reluate.

Nu s-a întâmplat aşa, şi au trecut de atunci 4 luni. În schimb, actualul ministru al Transporturilor ne dă veşti şi mai proaste: „Din cele 4,5 miliarde euro alocate prin POS-T, doar 450 milioane euro au fost efectiv absorbiţi, iar din cele 1,5 miliarde euro contractate, circa 373 milioane euro sunt corecţii financiare aplicate din cauza unor neconcordanţe şi nereguli sesizate în derularea achiziţiilor publice legate de acest Program”.

„Absorbţia trebuie să ajungă la 1,1 miliarde euro în 2013, altfel riscăm să pierdem toţi banii”, a insistat Relu Fenechiu.

El a mai spus, într-o conferinţă de presă, că din economiile făcute în procesul de achiziţie prin POS-T – 684 milioane euro – sumele vor fi folosite pentru finanţarea tronsonului de autostradă Dumbrava-Deva (cu o valoare de 500 milioane euro) şi reabilitarea coridorului 4 feroviar Radna-Simeria (cu o valoare totală de 1,7 miliarde euro).

Ministrul a făcut o precizare – de care era interesat mai mult el – referitoare la procedura de absorbţie a fondurilor europene: Autoritatea de Management din cadrul POS-T va rămâne la Ministerul Transporturilor, iar proiectele derulate de CNADNR vor primi aprobare de la această autoritate, chiar dacă Companiase află în subordinea Ministerului pentru mari proiecte de infrastructură, condus de Dan Şova.

Greaua moştenire, invocată la infinit

Toate aceste informaţii au fost făcute de Relu Fenechiu la cererea prim-ministrului Victor Ponta, în şedinţa de Guvern de miercuri. Premierul s-a arătat deranjat de acuzele preşedintelui Traian Băsescu referitoare la optimismul afişat de ministrul Eugen Teodorovici la televizor privind absorbţia de 50% a fondurilor europene, când de fapt noi nu obţinem niciun euro din banii europeni pe Transporturi. Ba, mai mult, nu se decontează facturile de anul trecut, în valoare de 172 milioane de euro pe Transporturi şi 200 de milioane de euro pe Competitivitate. Enervat, Ponta i-a cerut lui Fenechiu să amintească public că guvernarea PDL este de vină.

“Domnule ministru Fenechiu, că tot sunteţi o vedetă internaţională, înţeleg că de soarta dvs. toată Europa este cu ochii doar pe Relu Fenechiu. Eu vreau să vă spun că până la Europa, dacă nu ieşiţi şi nu explicaţi, nu pentru domnul Băsescu, ci pentru români, că Programul Operaţional Sectorial Transport este în acest moment presuspendat din cauza gravelor nereguli comise de ministrul Boagiu în 2010 la licitaţiile pe fonduri europene, o să rămâneţi tot dvs vinovat. Că este simplu – aţi luat deja haina de vinovat de serviciu, o să spună domnul preşedinte Băsescu că dvs eraţi ministru în 2010, când s-au făcut toate acele nereguli, de acum ne chinuim să deblocăm Programul pe Transport. Deci vă rog să spuneţi lucrurile astea şi vă rog să faceţi sesizări penale, şi la Educaţie, şi la Transport, pentru cei care se fac vinovaţi că noi o să pierdem şi pierdem milioane de euro, iar cei din cauza cărora pierdem milioane de euro stau pe la televizor. Eu nu m-am săturat de nimeni la televizor, dar m-am săturat să văd că cei care ne-au pierdut milioanele de euro ne dau lecţii acum. Altfel o să rămâneţi dvs vinovaţi. Vă rog să vă înteţiţi eforturile pentru a răspunde la toate solicitările Comisiei, în aşa fel încât şi Programul Operaţional Sectorial de Transport, şi Creşterea Competitivităţii să putem să le deblocăm”, i-a spus Ponta lui Fenechiu în şedinţa Executivului.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.