Nelu Iordache, trimis în judecată şi pentru Transalpina. Îl urmează 7 şefi de la DRDP Craiova

Nelu Iordache, firma Romstrade, directorul la Departamentul Analize – Decontări din cadrul acesteia şi 7 şefi de la DRDP Craiova au fost trimişi în judecată de DNA pentru fapte de corupţie privind modernizarea a 184 km din DN 67C Transalpina. Patronul Romstrade SRL abia a scăpat de după gratii, în 8 mai, după 1 an şi 5 luni de arest preventiv, el fiind plasat în arest la domiciliu în dosarul deturnării fondurilor europene primite pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nădlac – Arad. Tot Tribunalul Bucureşti judecă şi acest prim dosar din 26 aprilie 2013.

Iată acuzaţiile:

  • Nelu Iordache: instigare la infracţiunea de fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată (7 acte materiale); instigare la infracţiunea de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (7 acte materiale)
  • Constantin Şerban – director adjunct Investiţii: abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (7 acte materiale); fals intelectual şi uz de fals ambele în formă continuată (7 acte materiale);
  • Ştefan Brânaru – director adjunct tehnic: abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (6 acte materiale); fals intelectual şi uz de fals ambele în formă continuată (6 acte materiale);
  • Ion Dina şi Marin Tudor – diriginţi de şantier: abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (Dina 5 acte materiale şi Tudor 6); fals intelectual şi uz de fals, ambele în formă continuată (Dina 5 acte materiale şi Tudor 6);
  • Mihai Adrian Radu – şef Departament Reparaţii Capitale şi Investiţii: abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (4 acte materiale); fals intelectual şi uz de fals, ambele în formă continuată (4 acte materiale);
  • Ştefan Radu – şef Birou Investiţii: abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (3 acte materiale), fals intelectual şi uz de fals ambele în formă continuată, (3 acte materiale);
  • Luchian Toma Panduru, angajat al DRDP Craiova, responsabil cu derularea contractului de lucrări: abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (6 acte materiale), fals intelectual şi uz de fals, ambele în formă continuată (6 acte materiale);
  • Nicolae Dorel Mircea, director la Departamentul Analize – Decontări din cadrul Romstrade: fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată, (7 acte materiale)
    – instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (7 acte materiale);
  • SC Romstrade SRL:  fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată (7 acte materiale); instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (7 acte materiale).

Lucrări fictive, materiale de construcţii inexistente

Potrivit rechizitoriului procurorilor DNA, în perioada august 2009 – iunie 2010, în condiţiile executării lucrărilor de modernizare a drumului naţional DN 67 C Bengeşti – Novaci – Rânca – Obârşia Lotrului – Sebeş (Transalpina), pe o lungime de 184 km, în cadrul unui contract finanţat de DRDP Craiova, mai mulţi angajaţi ai direcţiei, respectiv diriginţii de şantier Dina şi Tudor, responsabilul cu derularea contractului – Panduru, Mihai Adrian Radu, Ştefan Radu, Constantin Şerban şi Ştefan Brânaru, au certificat şi vizat, pentru a fi decontate, situaţii de lucrări fictive sau neexecutate şi materiale de construcţii care figurau că ar fi fost achiziţionate, încălcându-şi astfel atribuţiile şi sarcinile de serviciu.

Pentru ca angajaţii DRDP Craiova să aprobe plata lucrărilor neefectuate şi materialele de construcţie inexistente, Nelu Iordache, în calitate de administrator al Romstrade, societate care a primit contractul de executare a lucrărilor, l-a determinat pe Nicolae Dorel Mircea să falsifice mai multe situaţii de lucrări şi facturile aferente.

Prejudiciul CNADNR este de aproape 23 de milioane de lei, fiind recuperată în întregime în cursul urmăririi penale, la solicitarea procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie.

Potrivit comunicatului DNA, faptele detaliate sutn următoarele:

“DRDP Craiova este o subunitate a CNADNR SA care, iar la data de 5.09.2008, a încheiat cu S.C. ROMSTRADE S.R.L. Giurgiu un contract prin care constructorul se obliga să proiecteze şi să execute modernizarea drumului naţional DN 67 C Bengeşti – Novaci – Rânca – Obârşia Lotrului – Sebeş (Transalpina) pe o lungime de 184 km contra sumei de 1.231.210.293,41 lei (345.476.820,64 euro) la care se adaugă TVA de 144.195.413,18 lei.

Pentru execuţia lucrării s-au stabilit 18 luni de la emiterea ordinului de începere dat de C.N.A.D.N.R. S.A. – D.R.D.P. Craiova (22.10.2008), durată ce nu include perioada de timp friguros.

Sistemul de finanţare al lucrării era „credit furnizor”. Acesta înseamnă că executantul S.C. ROMSTRADE S.R.L. Giurgiu mai întâi efectuează lucrările de construcţie drumuri şi poduri, iar după finalizare i se decontează plata lucrărilor.

Având în vedere complexitatea lucrărilor, pentru a urmări dacă situaţiile de plată şi facturile sunt conforme cu prevederile contractului (studiu de fezabilitate, proiectul tehnic, detalii de execuţie etc.), au fost numite, prin decizie a directorului regional al D.R.D.P. Craiova, persoane din cadrul instituţiei, responsabile să răspundă pentru corectitudinea documentelor confirmate/acceptate.

Pe fondul apariției unor suspiciuni, la solicitarea procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie, la data de 8 aprilie 2010, a fost adusă la cunoştinţă conducerii D.R.D.P. Craiova, că directorul general al C.N.A.D.N.R. a dispus efectuarea unui control la direcţia regională cu privire la legalitatea deconturilor efectuate şi realitatea lucrărilor executate.

De la data înştiinţării şi până la data de controlului efectiv, deci perioada 08 – 23.04.2010, reprezentanţii D.R.D.P. Craiova împreună cu cei ai S.C. ROMSTRADE S.R.L. au întreprins demersuri pentru acoperirea deficienţelor, mai exact au fost suplimentate echipele de muncitori pentru a executa un volum cât mai mare de lucrări din cele neexecutate, dar confirmate ca fiind executate şi decontate în lunile august – octombrie 2009.

Deşi, de la data întocmirii situaţiei de lucrări (luna august 2009) şi până la data controlului (23 aprilie 2010), au trecut aproximativ 8 luni şi, cu toate eforturile depuse de inculpaţi în perioada 08 – 23.04.2010 (data anunţării controlului şi data efectuării în concret a controlului), de a masca şi muşamaliza neregulile în executarea obiectivului investiţional DN 67C, nu s-a reuşit acoperirea tuturor lucrărilor neexecutate şi decontate de D.R.D.P. Craiova, raportul de constatare realizat în urma controlului a confirmat faptul că în derularea proiectului au fost acceptate la plată sume mari de bani pentru lucrări neexecutate.

Din probele administrate în cauză a rezultat că, în perioada august 2009 – iunie 2010, Dina Ion şi Tudor Marin, diriginţi de şantier, Panduru Luchian Toma, responsabil cu derularea contractului, Radu Mihai Adrian, şef departament, Radu Ştefan, şef birou, Şerban Constantin şi Brânaru Ştefan, directori, toţi angajaţi ai DRDP Craiova, au certificat/vizat, în vederea decontării, situaţii de lucrări fictive/neexecutate şi materiale care figurau că au fost achiziţionate, încălcându-şi astfel atribuţiile şi sarcinile de serviciu.

Conform contractului, verificarea existenţei obligaţiei de plată se realizează prin verificarea documentelor justificative din care să rezulte pretenţia S.C. ROMSTRADE SRL, precum şi realitatea „serviciului efectuat” (bunurile au fost livrate, lucrările executate şi serviciile prestate).

Documentele care atestă bunurile livrate, lucrările executate şi serviciile prestate sau din care reies obligaţii de plată certe, se vizează pentru „bun de plată” de către persoanele nominalizate prin decizie, în cazul de față reprezentanții DRDP Craiova, inculpați în cauză.

Pentru aprobarea la plată a lucrărilor neefectuate şi a materialelor de construcţie inexistente, în cursul derulării contractului menţionat, Iordache Nelu, în calitate de administrator la S.C. ROMSTRADE SRL, l-a determinat pe Mircea Nicolae Dorel, director la Departamentul Analize – Decontări al societății să întocmească în fals următoarele acte:

– două situaţii de lucrări prin care s-a atestat în mod nereal că SC ROMSTRADE SRL ar fi executat lucrări la trei poduri ( la kilometrul 13, respectiv 121, respectiv 122), valoarea totală confirmată şi neexecutată fiind de 1.750.962 lei

– o situaţie de lucrări în care a inclus aprovizionarea cu materiale de construcţii în valoare de 17.034.324,75 lei, documente pe care le-a depus la sediul DRDP Craiova în vederea decontării mai multor facturi cu lucrări neexecutate şi materiale achiziţionate

– mai multe situaţii de lucrări prin care s-a atestat, în mod nereal, că SC ROMSTRADE SRL ar fi executat lucrări constând în „doborârea copacilor cu diametre mai mari de 40 cm” şi „scoaterea rădăcinilor şi a buturugilor cu diametre mai mari de 40 cm”, valoarea totală a plăţilor nelegale efectuate de DRDP Craiova fiind de 4.063.978,44 lei. Totodată, a întocmit facturile fiscale pentru situaţiile de lucrări sus menţionate, pe care le-a depus la sediul DRDP Craiova în vederea decontării în beneficiul S.C. ROMSTRADE SRL”.

Silaghi dădea ca sigură finalizarea lucrărilor în septembrie 2012

În 5 iunie 2012, ministrul de atunci al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, anunţa că lucrările de modernizare pe Transalpina costă peste 1.316.650.000 de lei şi sunt executate 81,5%, el dând ca sigură finalizarea lor în septembrie acelaşi an.

Nu s-a mai auzit însă nimic la termenul anunţat, iar peste 3 luni Nelu Iordache a fost arestat. Ulterior, el l-a denunţat pe Silaghi că i-a dat şpagă 200.000 de euro pentru a-i salva contractele.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.