Noile corecții cerute de experții CE în Master Planul de Transport

Nici varianta finală a Master Planului General de Transport al României nu scapă de corecții din partea Comisiei Europene, astfel că ok-ul experților europeni va întârzia cel puțin o lună aprobarea prin lege a documentului, de către Parlament, pentru eliberarea primelor tranșe de bani din exercițiul financiar 2014-2020.

În urma prezentării la Bruxelles, de către ministrul Ioan Rus în 11-13 martie, CE a cerut noi corecții iar acum 3 zile a venit și scrisoarea CE ARES cu punctul de vedere oficial.

Iată observațiile Comisiei Europene și măsurile propuse de Ministerul Transporturilor:

OBSERVAȚIILE COMISIEI EUROPENE MĂSURILE PROPUSE DE CĂTRE MT

Prioritizarea proiectelor în Master Planul General de Transport. Comisia recomandă utilizarea scenariului bazat pe performanță economică și apartenența la TEN-T (scenariu ES)

Ministerul Transporturilor precizează că proiectele prioritizate incluse în MPGT au la bază scenariul EES, care înseamnă că au fost luate în considerare criteriile de sustenabilitate economică, de mediu și apartenența la TEN-T. Aceste trei criterii din scenariul EES au fost testate cu ajutorul Modelului Național de Transport.

Bugetul și resursele financiare – Împrumutul public de 7,3 miliarde de euro trebuie să se încadreze în angajamentele pe care România le are în privința deficitului bugetar, ca stat membru al UE.

Pentru respectarea acestei condiționalități, este nevoie de o serie de măsuri suplimentare care se referă la suplimentarea spațiului fiscal alocat pentru infrastructura de transport, precum și utilizarea ajustorului de deficit bugetar. Cele două instrumente au posibilitatea ca România (MT) să implementeze portofoliul de proiecte de infrastructură de transport rutier, în valoare de 12,6 miliarde de euro, în perioada de programare 2014 – 2020.

Strategia de implementare trebuie să ia în considerare ciclul de implementare a proiectelor și standardele de cost fundamentate pe criteriul “lipsă coridor”(missing links).

MT urmează să fundamenteze, în relația cu CE, modalitatea prin care au fost stabilite standardele de cost pentru fiecare sector de transport. Standardele de cost au impact asupra valorii proiectelor și a clasamentului acestora în lista de proiecte prioritizate.

Comisia apreciază că deciziile privind construcție de autostrăzi sau drumuri expres trebuie corelate cu prevederile Regulamentului CE 1315/2013.

MT precizează că pe rețeaua de transport TEN-T CORE, soluțiile prevăzute de regulamentul European se referă la construcția de autostrăzi și drumuri expres. Alegerea uneia dintre aceste soluții se face numai după testarea ei în Modelul Național de Transport, în funcție de indicatorii de performanță economică.

Comisia subliniază că pentru lucrările de rebilitare, modernizare și extindere a liniilor de cale ferată, este necesară respectarea cerințelor de viteză și declivitate prevăzute de regulamentele CE(viteze de 160 km/oră și declivitate de 12,5%). CE mai solicită implementarea măsurilor de reformă feroviară așa cum au fost stabilite în MPGT.

Aceste cerințe au fost luate în considerare odată cu elaborarea standardelor de cost pentru a asigura resursele financiare necesare respectării acestor condiții. Cu privire la măsurile de reformă feroviară, MT va stabili un plan de acțiune în vederea continuării și implementării măsurilor de reformă.

Comisia Europeană subliniază nevoia fundamentării intervențiilor în cele 3 sectoare de transport, precum și pentru asigurarea activităților de mentenanță și operare pentru intervențiile stabilite în MPGT. 

MT va justifica intervențiile în funcție de numărul de pasageri pentru sectorul aerian, respectiv volumele de marfă operate în porturi și în central multimodale pentru a fundamenta categoriile de intervenții în cele trei sectoare de transport menționate.

CE recomandă încheierea unor contracte de performanță cu beneficiarii(CNADNR și CFR), precum și cu operatorii din transportul naval.

 

MT va elabora un plan de măsuri pentru încheierea contractelor de performanță cu beneficiarii. Contractele de performanță vor stabili în principal obligațiile beneficiarilor de a implementa proiectele de infrastructură din MPGT, precum și criteriile de performanță necesare pentru administrarea infrastructurii rezultată prin implementarea proiectelor.

Comisia Europeana solicită, de asemenea, ca Master Planul General de Transport să fie agreat la nivel politic, chiar și la nivelul Parlamentului și recomandă conlucrarea îndeaproape a MT cu experții JASPERS în ceea ce privește aspectele tehnice și corecțiile necesare la nivelul MPGT.

Varianta finala a Master  Planului General de Transport, care va include și ultimele corecții pe care MT le va face în urma observațiilor Comisiei Europene, va fi prezentată la Bruxelles până la 9 aprilie 2015, conform programului convenit. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.