Şova, urmărit de Marile Proiecte

Odată cu desemnarea sa în funcţia de ministru al Transporturilor, Dan Şova nu va scăpa de Marile Proiecte de Infrastructură promise de 1 an şi două luni şi din care nu a concretizat niciunul, măcar la nivel de semnare a contractului. Concesionarea Autostrăzii Comarnic – Braşov va fi parafată, după multe amânări, abia la sfârşitul lui aprilie. Evident, asta dacă investitorul va găsi bani să înceapă lucrarea, altfel riscăm să ne trezim într-o situaţie similară privatizării CFR Marfă. El a fixat însă de pe acum taxa de autostradă. Dacă ar fi construită din fonduri europene, şoferii nu ar trebui să plătească nimic. DPIIS va rămâne la Secretariatul General al Guvernului, condus de un secretar de stat, iar Şova îşi va lua „jucăria” CNADNR la Transporturi – unde compania îşi avea, de fapt, locul. Acum constatăm de ce aceasta nu a fost divizată în Compania de Autostrăzi şi Compania de Drumuri Naţionale, cum se anunţase în ianuarie 2013: planul cu preluarea MT era croit de mult.

Mai puţin i-a reuşit lui Dan Şova Planul Naţional de Investiţii, pus pe hârtie chiar de el şi prezentat cu mare fast de premierul Victor Ponta în iulie 2013.

Planul prevedea realizarea, până la sfârşitul lui 2013, de investiţii “în valoare de cel puţin 10 miliarde de euro” şi înfiinţarea a „minim 50.000 de locuri noi de muncă”.

Anul s-a încheiat cu 54.000 de şomeri mai mulţi decât în anul anterior iar Planul a dispărut de pe site-ul Guvernului.

La capitolul investiţii străine directe, situaţia arăta şi mai rău: cu 8,2% mai puţine în primele 10 luni faţă de aceeaşi perioadă din 2012.

E drept că Planul avea cap de afiş Roşia Montană – proiect de lege elaborat tot de Dan Şova – şi parteneriate public-private – pentru care, de asemenea, a întocmit un proiect de lege, care a fost însă declarat neconstituţional de CCR.

Trebuie să recunoaştem, totuşi, că Şova a reuşit rezilierea contractului cu Bechtel. Statul român le-a mai plătit 37 de milioane de euro americanilor ca să plece şi încă 50 de milioane de euro pentru lucrări neexecutate, deoarece contractul prevedea ca aceştia să primească bani şi când stau.

Când a venit momentul să desecretizeze contractul, Şova l-a făcut pierdut şi apoi a dat vina pe miniştrii PDL pentru că Bechtel a primit 1,4 miliarde de euro pentru 52 de kilometri construiţi din Autostrada Transilvania, astfel că nu vom şti niciodată ce clauze a semnat Adrian Năstase în calitate de premier, în 2003, şi Miron Mitrea, de ministru al Transporturilor.

Masterplanul în Transporturi, extremă urgenţă

Acum, Dan Şova are de finalizat urgent la MT Masterplanul Gerneral în Transporturi, pe care Mănescu zice că l-a lăsat pe terminate atunci când şi-a dat demisia, deşi Comisia Europeană îl aşteaptă încă din vara trecută.

Nici Ovidiu Silaghi, nici Relu Fenechiu – care a dat vina pe Alexandru Nazare – şi nici Ramona Mănescu nu au reuşit să pună pe hârtie viziunea autorităţilor române pentru dezvoltarea infrastructurii în transporturi – rutier, naval şi aerian – în exerciţiul bugetar european 2014 – 2020.

Anul 2014 a început de două luni şi CE ne mai păsuieşte până în aprilie. Deja este târziu, dar chiar dacă Masterplanul în Transporturi va fi gata – şi, evident, acceptat -, vor veni imediat alegerile europarlamentare, în 25 mai, după care vacanţa de vară şi abia în toamnă vom vedea dacă primim vreun euro din banii europeni.

Mult hulitul  Traian Băsescu a atras atenţia încă din vara trecută Guvernului să refacă proiectul Acordului de Parteneriat transmis la Bruxelles privind reglementarea modului de utilizare a banilor comunitari pentru 2014-2020, după ce Comisia Europeană a făcut praf acest document, catalogându-l incoerent şi fără priorităţi, cu “o lipsă cronică de capacitate de analiză pe situaţia ţării”.

Preşedintele şi-a exprimat îngrijorarea că la 1 ianuarie 2014 va începe noul exerciţiu bugetar şi “noi nu numai că nu avem proiecte pregătite pentru 1 ianuarie 2014, proiecte care ar fi trebuit să fie gata de licitaţie şi să înceapă pe urmă implementarea lor, noi nu reuşim să ne facem documentele de bază care să ne permită accesarea banilor, darămite să avem pretenţia la proiecte”. Dacă a avut dreptate faptele confirmă.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.