Un proiect de aur: Colaborare între competitori

După cum subliniam în numărul anterior, Asociaţia Europeană de Logistică (ELA) a organizat, pe 22 aprilie, la Bruxelles, un eveniment devenit deja tradiție, prin care premiază, în fiecare an, cele mai interesante proiecte europene din domeniul logisticii şi cei mai buni profesionişti din domeniu. „European Gold Medal in Logistics & Supply Chain 2015” i-a revenit proiectului de „Creare a unei comunități de colaborare orizontală pentru distribuția de alimente proaspete și refrigerate între PepsiCo și Nestle”.

Proiectul reprezintă una dintre poveștile de succes privind colaborarea dintre doi producători aflați în competiție pe piață, eforturile acestora fiind sprijinite de către furnizorul de servicii logistice STEF și de către doi administratori neutri, BABM (Asociația Belgiano-Luxemburgheză pentru Producători de Marcă) și TRI-VIZOR.

În afară de Medalia de Aur ELA, acest proiect a mai câștigat și Premiul 1 al Juriului pentru „Cel mai bun proiect de colaborare pe orizontală” în cadrul conferinței „Collaborative Concepts for Co-modality” și Trofeul pentru Supply Chain Audience 2014.

Servicii „la pachet”

În cadrul acestui proiect, Nestle și PepsiCo și-au reunit activitățile de depozitare, împachetare și distribuție a produselor lor proaspete și refrigerate către clienții de retail din Belgia și Luxemburg. Ca furnizor comun de servicii logistice, a fost selectat operatorul STEF. BABM a acționat ca inițiator și a delegat compania TRI-VIZOR ca administrator și mediator legal pentru a asigura respectarea prevederilor anti-trust și neutralitatea colaborării orizontale între cei doi competitori. Prin consolidarea, echilibrarea și sincronizarea încărcăturilor parțiale ale Nestle și PepsiCo în cadrul unor transporturi de tip „camion complet”, cooperarea generează importante economii din punct de vedere al costurilor și reduceri ale emisiilor de CO 2.

Provocări și răspunsuri pe măsură

Producătorii din domeniul FMCG au, de obicei, fluxuri logistice de tip LTL (mai puțin de un camion complet) către principalii clienți, în special centre de vânzare cu amănuntul. Cum mulți dintre acești producători deservesc aceleași centre de retail, colaborarea orizontală pare a fi o opțiune interesantă. După ce câteva încercări ale altor companii din piață n-au avut succesul scontat, proiectul despre care discutăm a debutat în anul 2010, când BABM a desemnat compania TRI-VIZOR ca administrator neutru. Operațiunile comune Nestle și PepsiCo au început în al doilea trimestru al anului 2012.

O problemă foarte importantă a reprezentat-o conformitatea cu legile anti-trust. Nestle și PepsiCo fiind competitori, aspecte precum detaliile privind costurile sau informațiile privind livrările nu puteau fi împărtășite celor două părți. Procesul a fost monitorizat îndeaproape de către un reprezentant legal specializat extern, precum și de către departamentele juridice din cadrul PepsiCo și Nestle.

În cadrul depozitului său sub temperatură controlată din Saintes (Bruxelles), STEF operează în prezent 220 SKU și 21.000 t de mărfuri combinate pentru parteneriatul Nestle-PepsiCo. Sunt deserviți 112 clienți, cu 20% adrese de livrare comune. Acești clienți comuni reprezintă 90% din volumul total de livrări.

Pentru a crea mai multe astfel de sinergii, următorul pas va fi transformarea acestui parteneriat într-un cluster cu acces liber pentru activitatea de depozitare și distribuție de produse proaspete și refrigerate, la care vor fi invitați să participe producători sau expeditori compatibili. O dată ce un astfel de cluster va fi pus la punct cu succes, intenția este de a crea un efect de „bulgăre de zăpadă”, pentru a atrage și mai mulți parteneri sau volume, în avantajul tuturor.

Nestle

– Cifră totală de afaceri: 91,6 mld CHF

– 197 țări

– 442 fabrici

– În Belgia și Luxemburg: 550 mil. EUR, 40 mărci, 1 fabrică

– Mărci: Nespresso, Nestle, Nescafe, Movenick, Herta, Nesquick, Purina, One, Beneful, Felix, Valvert, Gourmet, Friskies, S. Pelegrino, Vittel, Perrier, Maggi, KitKat, Smarties, Lion, Fitness etc

PepsiCo

– Cifră totală de afaceri: 66 mld USD

– 200 țări

– 285.000 angajați

– În Belgia și Luxemburg: 220 mil. EUR, 14 mărci, 900 angajați, 2 fabrici

Mărci: Pepsi, Pepsi Max, 7UP, Mountain Dew, Gatorade, Tropicana, Lay’s, Duyvis, Doritos, Looza, Snacks a Jacks, Alvalle, Quaker

Mecanismul de împărțire a beneficiilor

Beneficiul rezultat din transportul cu un singur camion este alocat producătorilor în funcție de volumul pus la comun.

Exemplu: livrarea a 20 de paleți într-o singură locație

Compania A: 8 paleți

Compania B: 12 paleți

Câștig = 100 EUR

Cum se împart banii:

Compania A: 100 x 8/20 = 40 EUR

Compania B: 100 x 12/20 = 60 EUR

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.