Cum se aplica legislatia germana privind salariul minim in cazul transportatorilor rutieri romani? Am incercat sa obtinem informatii la zi pe aceasta tema de la Radu Dinescu, secretarul general UNTRR, uniune care a reprezentat vocea Romaniei intr-un dialog direct cu autoritatile germane si europene.

Ziua Cargo: Ce informatii aveti privind punerea in aplicare a noilor reglementari legate de salariul minim in Germania?

Radu Dinescu: Noua lege a salariului minim pe economie se aplica tuturor angajatilor care lucreaza pe teritoriul Germaniei, indiferent unde se afla sediul angajatorului si indiferent de data la care a fost semnat contractul de munca. Știm ca Autoritatea Vamala din Germania este desemnata sa verifice daca angajatorii respecta prevederile Legii MiLoG. Astfel ca aceasta autoritate poate avea acces la contractele de munca, la procesele verbale si la toate documentele pe care le detine un operator de transport. Prin semnarea formularului de Notificare, angajatorul este de acord cu punerea acestor acte la dispozitia autoritatilor vamale. Asteptam ca autoritatile din Germania sa publice Normele de aplicare a Legii pentru informatii suplimentare.

Se aplica, din punctul dumneavoastra de vedere, aceste reglementari si companiilor romanesti care fac transport international pe relatia Germania sau tranziteaza aceasta tara?

Ar fi bine daca punctul nostru de vedere ar putea fi impus – pentru ca raspunsul ar fi simplu: NU AR TREBUI SA SE APLICE COMPANIILOR de transport rutier DIN ROMÂNIA! Cu toate ca Legea de reglementare a salariului minim pe economie (MiLoG) nu se refera in mod expres la firmele de transport, se aplica tuturor tipurilor de transport efectuat de catre operatorii straini – direct, cabotaj si tranzit. UNTRR a consultat atat autoritatile din Germania privind aplicarea acestei Legii operatorilor de transport cat si cateva cabinete de avocatura. Daca autoritatile au dat un raspuns foarte clar si au spus ca Legea se aplica tuturor soferilor care fac transporturi directe sau tranzit, avocatii au oscilat. Anumiti avocati sunt de parere ca, in cazul in care soferii doar tranziteaza teritoriul Republicii Federale, atunci Legea MiLoG nu ar trebui sa se aplice. Insa pentru ca legislatia este noua si nu exista o practica judiciara, se feresc sa confirme cu certitudine acest aspect. Ei indruma angajatorii sa respecte Legea deoarece activitatea conducatorilor auto profesionisti nu se reduce numai la incarcarea si/sau descarcarea marfurilor pe teritoriul Germaniei, ci cuprinde si conducerea vehiculului. Consideram ca prin impunerea abuziva a legii salariului minim pe economie transportatorilor rutieri straini, Germania creeaza un precedent periculos pentru Uniunea Europeana – impunand regulile sale nationale celorlalte 27 State Membre UE, fara Comisia Europeana sau Parlamentul European! Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania isi exprima ingrijorarea fata de noua abordare a Germaniei, care poate impinge Europa pe un drum al neo-protectionismului, care va afecta, in final, competitivitatea de ansamblu a UE in fata altor competitori globali!

Sunt acceptate diurnele pentru atingerea venitului minim solicitat in Germania?

In luna decembrie, UNTRR a solicitat Vamii din Germania mai multe informatii privind aplicarea Legii MiLoG, ridicand inclusiv problema diurnei. Vama din Germania a spus ca nu intra in competenta sa si a retransmis intrebarea Ministerului Muncii, care urmeaza sa ne transmita un raspuns la finalul lunii ianuarie, inceputul lunii februarie. In data de 14 ianuarie, am primit un e-mail de la autoritatea vamala, prin care eram informati ca, la calcularea salariului minim de 8,5 euro pe ora, se iau in considerare si sumele de bani pe care le primesc angajatii peste salariul minim trecut in contractul de munca (primele sau alte sume ca bonusuri).

Cum vor fi controlate aceste prevederi si ce amenzi pot risca transportatorii romani? Pot fi trase la raspundere si casele de expeditie pe aceasta tema?

Pana la publicarea Normelor, nu stim cum vor fi verificate aceste prevederi, insa stim ca amenda poate ajunge pana la 30.000 euro, pentru neprezentarea la timp, corect si complet a informatiilor solicitate in formularul de notificare a vamii germane. Amenda maxima prevazuta in lege este de 500.000 euro!

Cum caracterizati cadrul international actual? La ce ne putem astepta in perioada urmatoare din punctul de vedere al introducerii de masuri protectioniste?

Primul precedent a fost creat de Finlanda prin introducerea, din 25 aprilie 2013, a limitarii la maximum 10 operatiuni de cabotaj in 3 luni, peste prevederile Regulamentului 1072. Restrictia a ramas valabila si nesanctionata de CE, in ciuda protestelor trimise de industria transporturilor rutiere, prin care avertizam ca se creeaza un precedent periculos. Incepand cu 1 septembrie 2013 a fost introdusa, de asemenea, limitarea cabotajului la intrarea cu un vehicul gol in Danemarca. Al treilea precedent a fost oferit de Franta – insa noile reglementari nu au fost puse inca in aplicare – amenda de 30.000 euro si un an de inchisoare pentru administratorul firmei al carei sofer face repausul saptamanal normal in cabina camionului. Acum este randul Germaniei. Toate aceste masuri au fost generate de faptul ca aceste tari nu au reusit in 2012 si 2013 sa modifice Regulamentul 1071 privind accesul la profesie si Regulamentul 1072 privind accesul la piata transport marfuri prin introducerea unor masuri restrictive. Intre propunerile de modificare, figura o propunere similara cu masura introdusa de Germania – inscrierea soferilor intr-un registru si dovedirea ca sunt platiti cu salariul minim al tarii pe teritoriul careia isi desfasoara activitatea. Dintre UE 12, UNTRR a fost singura voce care, in 2012-2013, in cadrul audierilor din CE, PE si grupul la nivel inalt s-a opus oricarei limitari a accesului la piata sau la profesie, considerand ca liberalizarea completa si imediata este singura masura care poate asigura un echilibru sanatos in piata de transport rutier europeana. Abordarea a fost respinsa de statele din UE 15. Atunci s-a agreat ca, daca nu putem face un pas mare inainte spre liberalizarea totala, este interzis sa mergem inapoi si sa limitam accesul la profesie sau la piata. S-a agreat ca vom realiza pasi mici inainte spre liberalizare – prin renuntarea la limitarea la 3 curse de cabotaj in 7 zile, permitandu-se oricate operatiuni de cabotaj in 7 zile. Abordarea nu s-a materializat in modificarea Regulamentelui 1072 in principal din cauza faptului ca statele UE 15 au fost nemultumite ca nu pot introduce limitari. Aceasta in ciuda scopului declarat cu 10 ani in urma de a liberaliza piata de transport rutier in Europa pana cel tarziu in 2018! Ne asteptam ca la revizuirea Regulamentelor 1071/1072/1073 sa se duca o lupta puternica intre conceptul de liberalizare dorit de UE 13 si conceptul de limitari subiective dorit de UE 15!!!

Pasi de urmat pentru a fi in legalitate

Carausii trebuie sa trimita o notificare in limba germana la Bundesfinanzdirektion West din Köln inaintea inceperii operatiunii de transport pe teritoriul german utilizand formularul cu numarul 033037. Acest formular contine:

• Numele, prenumele si data nasterii angajatorului

• Inceputul si durata estimata a operatiunii pe teritoriul german

• Adresa unde sunt depozitate documentele

• O confirmare prin care se certifica faptul ca, la cerere, angajatorii vor prezenta dovada ca salariul minim a fost platit soferului.

Notificarea trebuie sa contina toate operatiunile pe o perioada de pana la 6 luni. Astfel, operatorii pot lista numele tuturor soferilor care vor efectua transporturi pe teritoriul Germaniei pentru perioada 01.01.2015-30.06.2015 si toate transporturile cuprinse intre aceste date vor fi acoperite. Aceasta notificare trebuie doar sa fie transmisa, autoritatile din Germania nu vor raspunde si nici nu vor aproba aceasta notificare.

Puteti consulta pe site-ul www.ziuacargo.ro raspunsul primit de UNTRR din partea lui Sebastian Gromig, seful serviciului economic al Ambasadei Germaniei in Romania. Surse din piata ne-au declarat ca vehicule romanesti (inclusiv sub 3,5t) au fost oprite in trafic si verificate pe teritoriul Germaniei. Chiar daca nu au fost abordate elemente privind plata soferului, autoritatile germane de control au scos in evidenta faptul ca stiau cu exactitate momentul si locul in care vehiculel respective intrasera in tara.

Serviciile Comisiei Europene au lansat o investigatie cu privire la noua lege germana si sunt in curs de initiere, foarte curand, a procedurii de pre-infringement (EU Pilot), in urma sesizarilor transmise de Secretariatul IRU la cabinetele Comisarilor Europeni pentru Ocuparea Fortei de Munca si Transport.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.