2021, anul contrastelor ȋn business

Mai puțin de 800.000 de companii au depus situațiile financiare aferente anului 2021, până pe 30 iunie, potrivit unui studiu termene.ro. Este cel mai mic număr din ultimii patru ani, cu peste 70.000 mai puține firme față de 2020.

Același studiu arată că valoarea veniturilor a crescut anul trecut, depășind, pentru prima dată, 1,9 mii de miliarde de lei. Și cifra de afaceri medie per companie s-a majorat, iar valoarea a ajuns la 2,47 milioane lei/companie.

Precizările transmise ZIUA CARGO:

„2021 este, cu siguranță, unul al contrastelor, din punct de vedere al business-ului. Faptul ca atât de multe companii nu au depus situațiile financiare la ANAF ȋnseamnă că ele nu mai sunt funcționale sau, cel puțin, nu au fost, anul trecut. Din păcate, acesta este unul dintre efectele crizei pandemice, o parte dintre firmele mici și mijlocii nu au reușit să depășească provocările. Ȋn același timp, cele care au făcut-o au ȋnregistrat venituri, dar și profituri record, raportat la ultimii patru ani”, spune Adrian Dragomir, consultant de business și fondator termene.ro

Doar 767.278 de situații financiare anuale au fost depuse până la data de 30 iunie – adică cu 30 de zile peste termenul legal de depunere al bilanțurilor, fixat la data de 30 mai, o valoare care este cu peste 70.000 mai mică în comparație cu cea a anului precedent. Anul de vârf al perioadei analizate a fost anul 2019, când au fost depuse peste 875.000 de situații financiare, urmat de anul 2018 – cu 853.000, o valoare aproximativ similară cu cea din anul 2020.

Chart, bar chart

Description automatically generated

Depunerea situațiilor financiare reprezintă momentul în care o companie își publică oficial activitatea către ANAF. O parte din datele financiare sunt disponibile și oricine poate verifica principalii indicatori ai respectivei companii, indicatori din care se poate observa modul în care respectiva companie a funcționat. 

Nedepunerea situațiilor financiare la termenul limită este cauzată de mai multe motive, dintre care cele mai des întâlnite sunt: 

  • Firma a fost radiată sau este în proces de radiere; 

  • Firma și-a suspendat activitatea; 

  • Firma nu a desfășurat în anul respectiv nici un fel de activitate; 

  • Administratorii au abandonat societatea – în termen de 3-5 ani aceasta urmând a fi radiată din oficiu. 

Anul 2021: Veniturile obținute de companii au ajuns la cel mai mare nivel istoric 

La nivelul întregului mediu economic românesc, valoarea veniturilor este în creștere și a ajuns, pentru prima dată, la peste 1,9 mii de miliarde de lei. Ȋn același timp, la nivel mediu (cifra de afaceri/companie), valoarea a crescut la 2,47 milioane lei/companie, pentru prima dată peste 2 milioane lei. 

La nivel general, anul 2020 a fost un an atipic – valoarea totală înregistrată a veniturilor a fost de doar 1,675 miliarde lei, în scădere comparativ cu anul 2019, când valoarea totală a fost de 1,7 mii de miliarde lei, dar superioară anului 2018 (cu doar 1,566 mii de miliarde). La nivelul mediu însă, trendul este unul crescător, anual, veniturile pe care o companie le-a obținut fiind mai mari decât ce a obținut în anul precedent.

Chart, waterfall chart

Description automatically generated

Veniturile companiilor, aferente anului 2021, au crescut datorită relaxării restricțiilor anti-Covid, față de 2020. Populația s-a reȋntors, parțial, la o viață normală și a reluat achizițiile (vizibile în situațiile financiare ale anului 2021). 

„Creșterea anuală a veniturilor are la bază nu doar dezvoltarea economică, ci și apariția inflației. Inflația reprezintă o creștere generalizată a prețurilor, fără ca respectivele produse/servicii să fie superioare. Spre exemplu, dacă prețul unei pâini crește de la 5 lei la 6 lei, acest lucru nu înseamnă o creștere economică a respectivei brutării, dar poate însemna o creștere a valorii veniturilor pe care aceasta le obține”, completează Adrian Dragomir

Anul 2021: Cel mai profitabil an al firmelor românești 

Atât din punct de vedere al profiturilor generate, precum și din cel al profitabilității, trendul observat este unul crescător. Valoarea celor doi indicatori a fost, an de an, în creștere.  Astfel, la nivel valoric, companiile din România au generat profituri de peste 146 miliarde de lei, în creștere de la 104 miliarde lei – cât se înregistra în anul 2020. Valoarea profitabilității depășește 7,68%, după ce în anul 2020 era de doar 6,22%, iar în 2019 – de 5,33%. De altfel, se poate observa faptul că valorile înregistrate în anii pre-pandemie (2018 și 2019) sunt relativ apropiate, creșterea fiind mai accentuată în anul 2020 (raportată la anul 2019), respectiv în anul 2021 (raportat la anul 2020).

Chart, waterfall chart

Description automatically generated

Profitabilitatea companiilor din România a crescut datorită eficientizării (forțate) a activității și a reducerii costurilor fixe pe fondul fenomenului ,,work from home”.  

La ce să ne așteptăm, ȋn 2022

„Chiar dacă vedem o creștere accentuată a veniturilor, în contextul unei rate a inflației ridicate, fenomenul se va reduce, ȋn curând. Populația ȋncă mai are bani economisiți și ȋși permite, ȋn continuare, produse și servicii la prețuri ridicate. Ȋn timp, ȋnsă, nivelul economiilor va scădea, iar incertitudinea financiară va genera o scădere a consumului, o reducere a costurilor pentru elementele care nu sunt de bază și, implicit, o ȋncetinire a ritmului economic”, explică fondatorul termene.ro

De asemenea, potrivit lui Adrian Dragomir, ȋn 2022, ne putem aștepta ca profiturile generate, dar și profitabilitatea medie înregistrată să înceapă un proces de scădere, pe fondul majorării prețurilor pentru cei trei vectori fundamentali ai întregii economii – gaz, curent și combustibil. Pentru majoritatea companiilor, aceste elemente reprezintă costuri fixe, iar majorarea lor generează o creștere a costurilor de producție (sau prestare servicii, lucrări etc). Dacă în primă fază aceste creșteri pot fi acoperite prin creșterea prețului produsului finit (suportată în final de populație) – există un prag de la care valoarea afacerii va începe să scadă. Depășirea unui prag de preț, în contextul în care resursele populației scad, va genera amânarea sau anularea achiziției respectivului produs (serviciu) de către consumatorul final. 

Acestor trei elemente li se adaugă și costurile cu materia primă (cauzate și de conflictul ruso-ucrainean) care este mai vizibilă în industria prelucrătoare și în construcții – putem avea o previziune mai puțin optimistă pentru anul 2022, când valorile celor doi indicatori, profiturile generate, precum și profitabilitatea, pot să scadă semnificativ.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.