Adriana Ticau: Statele membre UE trebuie sa prezinte o strategie de dezvoltare a infrastructurii feroviare

 

Comisia de transport si turism (TRAN) a Parlamentului European a avut in data de 25 ianuarie 2010, un prim schimb de opinii legat de propunerea Comisiei Europene privind reformarea Directivei cu privire la instituirea spatiului feroviar unic european, se arata intr-un comunicat remis catre redactie.

 

Adriana Ticau, vicepresedinta Comisiei TRAN a sustinut ca \”reformarea \”primului pachet feroviar\” are ca obiectiv realizarea Pietei Unice in domeniul transportului feroviar si, de aceea, textul final trebuie sa contribuie la imbunatatirea transportului feroviar european. In acest context, accesul la piata de servicii feroviare si transparenta conditiilor de acces devin esentiale\”. Deputata europeana a subliniat faptul ca \”dezvoltarea transportului feroviar trebuie sa fie o prioritate pentru Comisie si pentru Statele Membre, intrucat UE are o suprafata relativ mica si o populatie numeroasa. Tocmai de aceea, vom sustine masuri pentru cresterea cotei de piata a transportului feroviar. De asemenea, in cadrul procesului de revizuirea a retelei TEN-T vom solicita ca infrastructura de cale ferata, de mare viteza, sa lege toate capitalele UE\”.

Vicepresedinta Comisiei TRAN a atras insa atentia asupra faptului ca dezvoltarea transportului feroviar european necesita investitii substantiale si a aratat ca, in ultimii ani, statele membre nu au mai alocat suficiente fonduri pentru intretinerea si modernizarea infrastructurii de cale ferata, ceea ce a determinat reducerea traficului feroviar de marfa si pasageri si, implicit, reducerea locurilor de munca din acest sector.

\”Tocmai de aceea, sustin ca fiind absolut necesar ca statele membre sa prezinte o strategie de dezvoltare a infrastucturii feroviare pe baza unei finantari solide si sustenabile a sistemului feroviar, valabila pe o perioada de minimum 5 ani\”, a precizat Adriana Ticau.

De asemenea, europarlamentarul roman, membru al Grupului S&D, a atras atentia asupra necesitatii de a garanta siguranta pasagerilor, pregatirea continua a personalului si cresterea calitatii serviciilor de transport feroviar. \”Pregatirea personalului din sectorul transportului feroviar este un proces costisitor si de lunga durata. De aceea, strategiile de dezvoltare a infrastructurii feroviare trebuie sa aiba in vedere si resursa umana, componenta esentiala pentru instituirea unei piete interne feroviare\”. In acest context, Adriana Ticau a reamintit faptul ca, desi in multe dintre statele membre, ca urmare a crizei economice si financiare, intreprinderile feroviare si-au diminuat personalul, nu s-au primit pana in prezent solicitari de mobilizare a Fondului European de Ajustare la Globalizare pentru a sprijini personalul disponibilizat din acest sector.

Propunerea Comisiei vizeaza modificarea si unificarea intr-un singur act legislativ a trei directive care formeaza \”primul pachet feroviar\”: Directiva 2001/12/CE privind dezvoltarea retelei feroviare comunitare, Directiva 2001/13/EC privind acordarea de licente intreprinderilor feroviare si Directiva 2001/14/EC privind repartizarea capacitatilor de infrastructura feroviara si perceperea de tarife pentru utilizarea infrastructurii feroviare.

\”Primul pachet feroviar\” a fost adoptat in 2001, urmand ca statele membre sa implementeze prevederile sale pana la 15 martie 2003. Prin acest pachet legislativ, statele membre erau obligate sa asigure separarea clara intre intreprinderile feroviare si administratorii de infrastructura. Intreprinderile feroviare carora li se acorda licente in conformitate cu criteriile UE trebuie sa poata avea acces la infrastructura feroviara in conditii echitabile si nediscriminatorii. Administratorii de infrastructura pot percepe tarife pentru utilizarea retelelor lor si trebuie sa presteze un nivel minim de servicii, inclusiv accesul la anumite infrastructuri. Pachetul stabileste si principii orientative pentru instituirea organismelor de reglementare nationale independente, care sa asigure acces nediscriminatoriu si sa monitorizeze concurenta pe pietele feroviare.

Ca urmare a insuficientei implementari a prevederilor directivelor ce compun \”Primul pachet feroviar\”, Comisia a deschis in iunie 2008 proceduri de infringement impotriva a 24 de state membre, in octombrie 2009 a solicitat opinii avizate unui numar de 21 de state membre (a doua etapa a procedurii de infringement), iar in iunie 2010, pe baza raspunsurilor primite, a chemat in fata Curtii Europene de Justitie 13 state membre (Austria, Republica Ceha, Germania, Grecia, Franta, Ungaria, Irlanda, Italia, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Slovenia si Spania).

 

Comisia TRAN va dezbate in luna martie raportul privind propunerea de reformare a Directivei privind instituirea spatiului feroviar unic (Raportor Serachiani), urmand ca votul in comisia TRAN sa fie dat in luna mai, iar in plenul PE in luna iulie 2011.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.