Anvelope de lux

 

Preturile anvelopelor de iarna au explodat in ultimele 3 luni, ajungand la anumite categorii sa fie duble fata de anul trecut, iar in depozite fluiera vantul. Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a facut in ultimele 48 de ore un raid pe la stocuri si a constatat o criza a cauciucurilor de iarna, in special a celor de tip C. Iar asta cu doar 4 zile inainte de data limita prevazuta de lege pentru echiparea autovehiculelor pentru sezonul rece.

“Preturile anvelopelor au crescut cu 25% pana la 40%. (…) Tezele conform carora statul va castiga din cumpararea lor sunt false, deoarece 85% din vanzarile totale de anvelope din Romania provin din import”, precizeaza reprezentantii Federatiei. “Chiar si cele produse in tara sunt mai intai exportate catre centrele logistice din Europa si ulterior reimportate. TVA-ul incasat de stat este, astfel, suportat la o valoare majorata de catre cumparatorul final. Iata cum se mai petrece inca un export major de capital romanesc, ajungand sa cumparam la pret dublu anvelope din Europa fabricate in Romania. Solutia alternativa gasita de unii importatori este China, insa acestia, profitand de situatia existenta, aproape ca au dublat pretul produselor. Din pacate nu este prima data cand o legislatie incetosata aduce inr-o astfel de situatie consumatorul roman. In loc sa plecam de la premisa ca CNADNR isi face treaba din banii platiti din vinieta, iar utilizatorul roman de infrastructura numai in cazuri exceptionale se va confrunta cu zapada si gheata, noi cream haos si exportam capital romanesc intr-o situatie in care avem nevoie de fiecare euro in buzunar”, sustin reprezentantii FORT intr-un comunicat.

Guvernul Boc estima, in ianuarie, un castig de 445 de milioane de euro din incasarile TVA. Calculul era simplu: in Romania este inmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule, din care circa 1,1 milioane nu necesita echiparea cu anvelope speciale (remorci, tractoare, troleibuze, mopede etc), astfel ca restul de 4,28 milioane –  din care 70.000 reprezentand parcul auto din dotarea institutiilor publice – ar trebui echipate cu cauciucuri de iarna. Efortul financiar pentru echiparea parcului aferent institutiilor statului a fost evaluat la 28 de milioane de euro, iar pentru restul de 4,21 de milioane de autovehicule ce apartin persoanelor fizice si juridice a fost calculat la 1,85 miliarde euro, din care bugetului de stat i-ar reveni 445 de milioane de euro din TVA-ul incasat.

 

\”All seasons\” numai cu M si S

 

Pentru a fi acceptate ca anvelope de iarna, cauciucurile trebuie sa fie inscriptionate cu unul dintre simbolurile „M plus S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fara a include in aceasta categorie anvelopele marcate numai cu inscriptia ,,all seasons”, precizeaza Politia Romana. In caz contrar, conducatorii auto risca de la 9 la 20 puncte-amenda, respectiv intre 603 si 1.340 de lei, sanctiunea contraventionala fiind insotita si de masura retinerii certificatului de inmatriculare.

Anvelope de iarna sunt definite in conformitate cu Directivele si Regulamentele Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite. Prevederile legale in vigoare (OG nr. 5/2011, care a modificat prevederile OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice) interzic circulatia autovehiculelor fara a fi dotate cu anvelope de iarna pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Actul normativ va intra in vigoare la 1 noiembrie si nu face referire la o anumita perioada a anului. Practic, soferii vehiculelor care circula in zone unde iarna se termina prin luna mai trebuie sa aiba rotile echipate la masina si lanturile la indemana.

Legea spune ca autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si cele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, trebuie sa fie dotate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sis a aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.

Magda SEVERIN

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.