APTE 2002 cere ca audierea șefului ASF în Parlament să fie publică

Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) solicită ca audierea reprezentanților ASF de către Parlament pe tema „exploziei” tarifelor RCA să fie publică iar mass-media și asociațiile patronale din transporturi să fie invitate.

Nicu Marcu

Precizările transmise ZIUA CARGO:

APTE 2002 salută decizia de audiere anunțată de Parlamentul României pentru ca reprezentanții ASF să dea lămuriri în privința majorării nesustenabile a tarifelor RCA, posibil prin noi înțelegeri la preț între asigurători tolerate de ASF, nesupravegheați în mod real și care au destabilizat piața RCA.

Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) consideră că audierea publică a Președintelui ASF stabilită în Parlamentul României reprezintă primul pas în a stabili responsabilitatea funcționarilor din Autoritatea de Supraveghere Financiară cu privire la acțiunile și inacțiunile lor și care au condus la scumpirea explozivă a tarifelor de primă RCA.

APTE 2002 solicită Parlamentului României să nu mai secretizeze audierile celor responsabili de dezastrul de pe piața asigurărilor care ne afectează în mod direct și să invite la audierea publică inclusiv reprezentanții mass-media și pe cei ai asociațiilor patronale de transporturi .

Reamintim că sub pretextul falimentului City Insurance, conducerea ASF, prin acțiuni și inacțiuni a încurajat distorsiunile din piața asigurărilor obligatorii, încălcându-și astfel rolul și obligația legală de supraveghetor.

„Din punctul de vedere al APTE 2002, asociație patronală care reprezintă mai mult de 1.400 de companii de transport, Autoritatea de Supraveghere Financiară s-a dovedit parte a problemei și nu credem că aceeași conducere poate reprezenta parte a soluției. În ultimele luni, polițele de primă RCA s-au triplat pentru camioane la fel ca și pentru populație, în condițiile în care evoluția prețului ar trebui să aibă în primul rând legătură cu daunalitatea trecută și nu să fie acceptată ca o consecință a lipsei reale de supraveghere ,cronică, și care a generat falimentul celei mai mari companii de asigurări din România. Fraudele de la City Insurance, tolerate și amplificate de ASF, în niciun caz nu pot jusitifca o primă RCA de până la 3 ori mai mare în condițiile în care daunalitatea la nivelul sectorului rutier nu a înregistrat o astfel de dinamică’’ a declarat Dorin Jurjuț, vicepreședinte APTE 2002.

Ipocrizia persoanelor din conducerea ASF, ale căror acțiuni și inacțiuni ajung să fie decontate de economia națională în locul răspunderii personale este observabilă inclusiv din reacția Autorității de Supraveghere Financiară de după anunțul audierii conducerii sale.

În mod ipocrit, ASF susține că: „nu poate interveni în nivelul primelor de asigurare’’ și considerăm că o astfel de poziție publică nu reprezintă decât o incitare și o favorizare în continuare a cartelizării câtorva societăți de asigurare, în sensul menținerii situațiilor de fapt, cu prime de asigurare majorate până la triplare.

În mod evident, ASF, ca supraveghetor, are nu numai posibilitatea, dar chiar obligația legală să analizeze prin proprii actuari nivelul daunalității și dacă acesta justifică peste noapte o triplare a prețului polițelor, răspunsul evident fiind că NU, având în vedere și perioada pandemică când evoluția daunalității la nivelul parcului auto din România ar fi trebuit mai degrabă să conducă la o ieftinire a asigurărilor RCA, și nu la o explozie a prețurilor, tolerată și constatăm din nou azi, chiar incitată, de către ASF.

Prin urmare, reacția Autorității de Supraveghere Financiară la anunțul audierii în Parlament a conducerii sale reprezintă o nouă formă de manifestare a complicității și pasivității manifestate în fața unei noi înțelegeri la preț a asigurătorilor, decontate de asigurați.

APTE 2002 reamintește publicului că după falimentul ASTRA Asigurări (tot urmare a eșecului de supraveghere a Autorității), 9 societăți de asigurare și asociația lor de profil UNSAR, s-au înțeles să scumpească polițele RCA în dispreț față de lege, ceea ce a produs grave prejudicii sectorului cheie al economiei românești – transporturile și economiei în general.

La acel moment (2018) Consiliul Concurenței a amendat cele 9 companii de asigurări și asociația lor cu amenda record de 246 de milioane de lei pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene. Consiliul Concurenței, prin decizia de amendare, a stabilit că societățile contraveniente ,,nu și-au mai stabilit în mod independent tarifele ci au acționat concertat în piață, ținând cont de discuțiile de a își majora tarifele purtate în cadrul UNSAR’’.

„Considerăm că la aceeași situație sancționată în trecut de Consiliul Concurenței asistăm și în prezent, respectiv societățile de asigurare nu își mai stabilesc în mod independent tarifele, se înțeleg între ele, dovadă fiind explozia de preț, pasivitatea ASF care nu își cunoaște propriile legi dar și faptul că atunci când noi, ca transportatori, căutăm cea mai bună ofertă RCA, anumiți asigurători dispar brusc din sistemul de cotație astfel încât limitează competiția și nu oferă cotații de preț, deși au obligația. Noi suntem astfel împinși către cele mai înalttarife cerut de asigurători, diminuarea concertată a concurenței fiind tot o formă de înțelegere. Noi, transportatorii, am transmis repetat aceste dovezi către ASF și astfel supraveghetorul nu are niciun motiv real să fugă de răspundere, decât dacă este complice’’, a mai adăugat Dorin Jurjuț.

Prin urmare, APTE 2002 consideră că audierea reprezentanților ASF (care în trecut au mai refuzat să se prezinte în fața Parlamentului fiind necesare invitații repetate) este o obligație și prerogativă normală a Parlamentului pe care acesta și-o exercită. Secretizarea acestei audieri față de mass-media ar reprezenta o lipsă de respect fățișă față de economie, pe care suntem convinși că, de această dată, Comisiile de specialitate nu o vor mai arăta.

APTE 2002, ca Asociație Patronală reprezintă mai mult de 1.400 de companii de transport rutier care operează peste 12.800 de camioane. Sectorul transportului rutier generează peste 300.000 de locuri de muncă în România și contribuie direct și indirect la formarea a mai mult de 10% din Produsul Intern Brut. Mai multe detalii sunt disponibile pe web-site-ul Asociației Patronale a Transportatorilor Europa 2002 – www.apte2002.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.