Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti, pe teava

 

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a lansat in dezbatere publica proiectul de Ordonanta de Guvern privind infiintarea Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti (AMTB) (poate fi vizualizat aici) la nivelul Capitalei si al judetului Ilfov, care sa functioneze ca un organism de reglementare si coordonare a transportului public suprateran si subteran, in corelatie cu transportul zonal pe calea ferata si punctele de acces auto spre si dinspre oras. Proiectul a fost publicat pe site-ul MTI in data de 27 iulie, iar propunerile/observatiile celor interesati au putut fi transmise in termen de 10 zile, pana vineri.

 

Initiatorii preconizeaza cresterea numarului de operatori si a concurentei in acest sector, cu efecte benefice asupra calitatii serviciilor si a rezultatelor economice ale acestora. Prin noul act normativ se doreste reglementarea autorizarii, organizarii, exploatarii, gestionarii, finantarii si controlului serviciilor de transport public de calatori in Bucuresti si zona metropolitan limitrofa, pentru transportul cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale si transport naval. “In Bucuresti si zona adiacenta, in lipsa unei coordonari unitare si a unei strategii de integrare a serviciilor de transport public la nivelul intregii zone, fiecare operator actioneaza independent pentru fundamentarea programelor de dezvoltare, pentru stabilirea si realizarea proiectelor de extindere si de modernizare a infrastructurii si pentru stabilirea politicii tarifare. In multe situatii se ajunge la paralelisme in dezvoltarea retelelor de transport si la alocarea de resurse fara o coordonare unica si o maximizare a eficientei oricarei investitii in contextul general al teritoriului deservit”, se arata in nota de fundamentare.

AMTB va avea ca principale functiuni planificarea, coordonarea si organizarea transportului public de persoane cu metroul, autobuze, troleibuze, tramvaie precum si a transportului regional pe calea ferata, dupa cum se stipuleaza in Art. 7:

a) Elaboreaza Strategia de dezvoltare si Planul de Transport Public pentru zona metropolitana pe termen mediu si lung;

b) Colaboreaza cu structurile administratiei publice centrale si locale la realizarea programelor de investitii si prioritizarea obiectivelor din cadrul acestor programe;

c) Participa si colaboreaza cu structurile administratiei publice centrale si locale la punerea in aplicare a politicii tarifare unice si de taxare in domeniul transportului public si coordoneaza actiunile necesare de punere in aplicare a acestor politici;

d) Monitorizeaza modul de informare a calatorilor, imaginea si marketingul transportului public de calatori precum si calitatea serviciilor de transport, initiaza masuri de imbunatatire a acestora;

e) Realizeaza cercetari de piata privind, cererea, oferta si calitatea serviciilor de transport;

f) Face propuneri legislative de reglementare in domeniul transportului public de calatori, concepe norme de aplicare a acestor reglementari in raza de activitate;

g) Colaboreaza la intocmirea de catre administratiile ce detin infrastructura de transport si operatorii de transport a programelor de investitii in infrastructura de transport si avizarea acestora in legatura cu traseele de transport public;

h) Colaboreaza cu Administratia de planificare urbana la intocmirea PUG, PUZ si avizarea acestora in corelare cu planificarea transportului public;

i) Colaboreaza la intocmirea de catre administratiile ce detin infrastructura de management al traficului a programelor de investitii in infrastructura de management al traficului si avizarea acestora, pentru partea privind transportul public.

 

Control in trafic si la sediul operatorilor de transport

In cadrul AMTB va functiona un Compartiment care va avea drept de inspectie si control in trafic sau la sediul operatorilor de transport si al autoritatilor competente referitor la desfasurarea activitatilor de transport public din zona sa de competenta.

Autoritatea va percepe tarife pentru emiterea de avize si autorizatii. De asemenea, pentru asigurarea corelarii implementarii oricaror proiecte de investitii in domeniul transportului public cu planificarea strategica intermodala stabilita de A.M.T.B. cu avizul favorabil al Consiliului de Conducere, aceasta va avea atributii de organism de avizare pentru orice proiect de investitii in domeniu transportului public pe aria sa de acoperire.

AMTB va fi ordonator tertiar de credite, cu finantare de la bugetul de stat, prin bugetul MTI, din venituri proprii, fonduri externe si din alte surse legal constituite.

AMTB va fi organizata ca o institutie publica in subordinea MTI si va avea in structura servicii, birouri si compartimente de specialitate, cu sediu in minister, dar care poate fi schimbat prin hotarare a Guvernului. Structura organizatorica, atributiile si relatiile cu structurile organizatorice ale administratiei publice, centrale sau locale, dupa caz, si cu reprezentantii societatii civile, se vor stabili prin Regulamentul de organizare si functionare al AMTB, aprobat prin Hotarare a Guvernului, in termen de 60 zile de la intrarea in vigoare a ordonantei.

Art. 8 stipuleaza ca AMTB poate desfasura si alte activitati specifice, stabilite prin hotarare a Guvernului.

 

Conducerea AMTB, prin ordin al ministrului Transporturilor

Conducerea AMTB este asigurata de un Consiliu de Conducere, al carui presedinte este si director general, numit prin ordin al ministrului Transporturilor, mai prevede proiectul. Consiliul de Conducere este format din 7 membri: Presedintele Director General al AM.B, doi reprezentanti ai MTI si cate un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Administratiei si Internelor, Consiliului Judetean Ilfov si Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Membrii Consiliului de Conducere sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului Transporturilor, la propunerea institutiilor de mai sus. Personalul AMTB va fi format din specialisti in domeniul tehnic, administrativ, economic, juridic si management, angajati in conditiile legii, cu contract, care se vor supune prevederilor Codului Muncii. Personalul cu atributii de control se considera a se afla in exercitiul autoritatii de stat.

Ultimul articol al proiectului de ordonanta, Art. 12, stipuleaza ca AMTB realizeaza venituri proprii si din activitati de asistenta tehnica, avizare, autorizare, consultanta si alte activitati economice in domeniul transportului public de calatori.

In elaborarea proiectului de act normativ au fost consultati specialisti de la universitatile de profil – Universitatea Politehnica Bucuresti si Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti – precum si reprezentantii organizatiilor neguvernamentale din domeniul transportului public – Uniunea Romana a Transportatorilor Publici si Asociatia pentru Continua Dezvoltare a Transportului Urban si Suburban (CODATU din Romania).

 

Ignoranta sau necunoasterea legii?

Initiatorii au omis insa – sau poate nu au stiut, lucru si mai grav – ca inainte de publicarea proiectului pe site-ul MTI, aparuse deja in Monitorul Oficial Legea 163/2001 de modificare si completare a Legii 92/2007. In expunerea de motive ce insoteste proiectul se specifica urmatoarele: “In prezent, la nivel national, domeniul transportului public este reglementat de Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice, Legea nr. 102/2006 privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, Legea nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de Regulamentele si Normele de aplicare a acestora.

Reamintim ca Parlamentul a aprobat, prin Legea nr 163/2011, modificarea si completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, actul normativ fiind publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 519, din 22 iulie 2011. Ministerul Transporturilor a lansat in dezbatere publica proiectul infiintarii AMTB la 27 iulie, deci la aproape o saptamana de la aparitia noii legi, fara sa sesizeze acest lucru.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

 

 

 

 

Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti, pe teava

 

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a lansat in dezbatere publica proiectul de Ordonanta de Guvern privind infiintarea Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti (AMTB) (poate fi vizualizat aici) la nivelul Capitalei si al judetului Ilfov, care sa functioneze ca un organism de reglementare si coordonare a transportului public suprateran si subteran, in corelatie cu transportul zonal pe calea ferata si punctele de acces auto spre si dinspre oras. Proiectul a fost publicat pe site-ul MTI in data de 27 iulie, iar propunerile/observatiile celor interesati au putut fi transmise in termen de 10 zile, pana vineri.

 

Initiatorii preconizeaza cresterea numarului de operatori si a concurentei in acest sector, cu efecte benefice asupra calitatii serviciilor si a rezultatelor economice ale acestora. Prin noul act normativ se doreste reglementarea autorizarii, organizarii, exploatarii, gestionarii, finantarii si controlului serviciilor de transport public de calatori in Bucuresti si zona metropolitan limitrofa, pentru transportul cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale si transport naval. “In Bucuresti si zona adiacenta, in lipsa unei coordonari unitare si a unei strategii de integrare a serviciilor de transport public la nivelul intregii zone, fiecare operator actioneaza independent pentru fundamentarea programelor de dezvoltare, pentru stabilirea si realizarea proiectelor de extindere si de modernizare a infrastructurii si pentru stabilirea politicii tarifare. In multe situatii se ajunge la paralelisme in dezvoltarea retelelor de transport si la alocarea de resurse fara o coordonare unica si o maximizare a eficientei oricarei investitii in contextul general al teritoriului deservit”, se arata in nota de fundamentare.

AMTB va avea ca principale functiuni planificarea, coordonarea si organizarea transportului public de persoane cu metroul, autobuze, troleibuze, tramvaie precum si a transportului regional pe calea ferata, dupa cum se stipuleaza in Art. 7:

a) Elaboreaza Strategia de dezvoltare si Planul de Transport Public pentru zona metropolitana pe termen mediu si lung;

b) Colaboreaza cu structurile administratiei publice centrale si locale la realizarea programelor de investitii si prioritizarea obiectivelor din cadrul acestor programe;

c) Participa si colaboreaza cu structurile administratiei publice centrale si locale la punerea in aplicare a politicii tarifare unice si de taxare in domeniul transportului public si coordoneaza actiunile necesare de punere in aplicare a acestor politici;

d) Monitorizeaza modul de informare a calatorilor, imaginea si marketingul transportului public de calatori precum si calitatea serviciilor de transport, initiaza masuri de imbunatatire a acestora;

e) Realizeaza cercetari de piata privind, cererea, oferta si calitatea serviciilor de transport;

f) Face propuneri legislative de reglementare in domeniul transportului public de calatori, concepe norme de aplicare a acestor reglementari in raza de activitate;

g) Colaboreaza la intocmirea de catre administratiile ce detin infrastructura de transport si operatorii de transport a programelor de investitii in infrastructura de transport si avizarea acestora in legatura cu traseele de transport public;

h) Colaboreaza cu Administratia de planificare urbana la intocmirea PUG, PUZ si avizarea acestora in corelare cu planificarea transportului public;

i) Colaboreaza la intocmirea de catre administratiile ce detin infrastructura de management al traficului a programelor de investitii in infrastructura de management al traficului si avizarea acestora, pentru partea privind transportul public.

 

Control in trafic si la sediul operatorilor de transport

In cadrul AMTB va functiona un Compartiment care va avea drept de inspectie si control in trafic sau la sediul operatorilor de transport si al autoritatilor competente referitor la desfasurarea activitatilor de transport public din zona sa de competenta.

Autoritatea va percepe tarife pentru emiterea de avize si autorizatii. De asemenea, pentru asigurarea corelarii implementarii oricaror proiecte de investitii in domeniul transportului public cu planificarea strategica intermodala stabilita de A.M.T.B. cu avizul favorabil al Consiliului de Conducere, aceasta va avea atributii de organism de avizare pentru orice proiect de investitii in domeniu transportului public pe aria sa de acoperire.

AMTB va fi ordonator tertiar de credite, cu finantare de la bugetul de stat, prin bugetul MTI, din venituri proprii, fonduri externe si din alte surse legal constituite.

AMTB va fi organizata ca o institutie publica in subordinea MTI si va avea in structura servicii, birouri si compartimente de specialitate, cu sediu in minister, dar care poate fi schimbat prin hotarare a Guvernului. Structura organizatorica, atributiile si relatiile cu structurile organizatorice ale administratiei publice, centrale sau locale, dupa caz, si cu reprezentantii societatii civile, se vor stabili prin Regulamentul de organizare si functionare al AMTB, aprobat prin Hotarare a Guvernului, in termen de 60 zile de la intrarea in vigoare a ordonantei.

Art. 8 stipuleaza ca AMTB poate desfasura si alte activitati specifice, stabilite prin hotarare a Guvernului.

 

Conducerea AMTB, prin ordin al ministrului Transporturilor

Conducerea AMTB este asigurata de un Consiliu de Conducere, al carui presedinte este si director general, numit prin ordin al ministrului Transporturilor, mai prevede proiectul. Consiliul de Conducere este format din 7 membri: Presedintele Director General al AM.B, doi reprezentanti ai MTI si cate un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Administratiei si Internelor, Consiliului Judetean Ilfov si Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Membrii Consiliului de Conducere sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului Transporturilor, la propunerea institutiilor de mai sus. Personalul AMTB va fi format din specialisti in domeniul tehnic, administrativ, economic, juridic si management, angajati in conditiile legii, cu contract, care se vor supune prevederilor Codului Muncii. Personalul cu atributii de control se considera a se afla in exercitiul autoritatii de stat.

Ultimul articol al proiectului de ordonanta, Art. 12, stipuleaza ca AMTB realizeaza venituri proprii si din activitati de asistenta tehnica, avizare, autorizare, consultanta si alte activitati economice in domeniul transportului public de calatori.

In elaborarea proiectului de act normativ au fost consultati specialisti de la universitatile de profil – Universitatea Politehnica Bucuresti si Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti – precum si reprezentantii organizatiilor neguvernamentale din domeniul transportului public – Uniunea Romana a Transportatorilor Publici si Asociatia pentru Continua Dezvoltare a Transportului Urban si Suburban (CODATU din Romania).

 

Ignoranta sau necunoasterea legii?

Initiatorii au omis insa – sau poate nu au stiut, lucru si mai grav – ca inainte de publicarea proiectului pe site-ul MTI, aparuse deja in Monitorul Oficial Legea 163/2001 de modificare si completare a Legii 92/2007. In expunerea de motive ce insoteste proiectul se specifica urmatoarele: “In prezent, la nivel national, domeniul transportului public este reglementat de Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice, Legea nr. 102/2006 privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, Legea nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de Regulamentele si Normele de aplicare a acestora.

Reamintim ca Parlamentul a aprobat, prin Legea nr 163/2011, modificarea si completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, actul normativ fiind publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 519, din 22 iulie 2011. Ministerul Transporturilor a lansat in dezbatere publica proiectul infiintarii AMTB la 27 iulie, deci la aproape o saptamana de la aparitia noii legi, fara sa sesizeze acest lucru.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

  

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.