Autostrazi, centuri si cai ferate din 5,5 miliarde de euro fonduri comunitare

 

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) va lansa, pana la sfarsitul anului viitor, proiecte de investitii cu finantare europeana (din Programul Operational Transporturi) de 5,573 miliarde euro, printre care se numara construirea a 289 km de autostrada si modernizarea a 166 km de cale ferata, a anuntat duminica ministrul Anca Boagiu, in prima sa conferinta de presa de la preluarea mandatului. La acesti bani se adauga 72% din bugetul ministerului de anul viitor, reprezentand cofinantari pentru aceste proiecte, astfel ca suma totala a investitiilor va ajunge la 8,3 miliarde de lei.

Anca Boagiu si-a exprimat speranta ca proiectul de buget al MTI va fi aprobat in forma propusa, pentru ca principala sa preocupare este sa foloseasca bani europeni. \”Daca discutam despre filosofia bugetului pe 2011, cea mai mare parte din suma alocata MTI este alocata investitiilor. Discutam despre circa 8,3 miliarde de lei, care reprezinta circa 72% din fondurile alocate MTI. In acest moment, bugetul pe care il avem este de 11,5 miliarde de lei. Cel pe care l-am propus\”, a precizat ministrul Boagiu.

Rata de absorbtie a fondurilor UE era in septembrie de 1,7%, iar cea care a urnit lucrurile a fost Anca Boagiu, ea avand mai multe runde de negocieri cu Comisia Europeana, in cele trei luni de cand se afla la conducerea Ministerului Transporturilor. \”Sunt bani nerambursabili si este pacat sa cheltuiesti banii bugetului statului in investitii, cata vreme poti sa cofinantezi si sa construiesti pe sumele care ti-au fost alocate pentru dezvoltare. Conform estimarilor, cele 5,573 miliarde de euro proiecte pe care le lansam in perioada 2010 – 2011 acopera intreaga finantare pe care Comisia Europeana ne-o acorda. (…) Deci, 5,573 miliarde de euro sunt in acest moment pregatite pentru proiecte ce vor fi lansate, astfel incat sa absoarba fondurile comunitare. Fac mentiunea ca in acest total nu am inclus tronsoanele in executie, care sunt finantate din alte surse decat POS-T\”, a precizat Anca Boagiu.

 

2,5 miliarde euro pentru 288,8 km de autostrada

Din total, programul de autostrazi insumeaza 288,8 km si are alocata suma de 2,5 miliarde de euro, iar licitatiile pentru construirea lor vor fi lansate pana la finele anului viitor. “Proiectele ce vor fi lansate sunt cele care urmeaza sa primeasca finantare din POS-T, fiind deja negociate cu Comisia Europeana. (…) Finantarea executarii lucrarilor la tronsonul Lugoj – Deva incepe in acest exercitiu financiar si se va incheia, probabil, in 2015. Termenul de finalizare pentru celelalte tronsoane este anul 2013”, a precizat Boagiu. Iata tronsoanele de autostrada ce vor fi construite:

  • Nadlac-Arad, cu o lungime totala de 38,8 kilometri si o valoare de 234 de milioane de euro.
  • Timisoara – Lugoj – 35,6 km, in valoare totala de 217 milioane de euro.
  • Lugoj – Deva – 29,5 km si o valoare totala de 1 miliard de euro.
  • Deva-Orastie, finantat din fonduri ISPA, cu o lungime de 32,8 km si o valoare de 365 milioane de euro.
  • Orastie – Sibiu – 83 de km, cu o valoare totala de 693 milioane de euro.

Romania are, in prezent, 314 km de autostrada, respectiv Campia Turzii-Gilau (52 km), Bucuresti-Pitesti (111 km) si Bucuresti-Cernavoda (151 km). In constructie sunt 243 km, acestia urmand sa fie finalizati in 2011 si 2012, valoarea totala fiind de 2,5 miliarde euro.

Referitor la sectorul de autostrada Cernavoda – Constanta, Boagiu a spus ca in vara anului viitor acesta va fi dat in folosinta, fara a fi finalizat insa in totalitate.

 

Centuri in lungime totala de 138,7 km, cu 593 milioane de euro

Variantele ocolitoare finantate prin POS-T au o lungime totala de 138,7 km si vor costa 539 de milioane de euro. Este vorba despre 11 centuri, menite sa decongestioneze traficul in marile orase, conform politicii europene. Proiectele sunt lansate deja si urmeaza sa fie evaluate de CE. Iata unde vor fi construite viitoarele centuri: la Sacuieni, Carei, Targu-Mures, Craiova Sud, ocolitoarea Brasov, Alexandria, Caracal, Mihailesti, legaturile de la centura Bucuresti, Bacau si tronsonul II Tecuci, care trebuie terminat. \”Prioritizarea lor se face in functie de volumul de trafic, de descarcarea acestuia pe drumurile nationale sau autostrazi si de dezvoltarea economica la nivelul regiunilor\”, a anuntat Boagiu.

Totodata, MTI a demarat un proiect finantat de Banca Europeana pentru Investitii, pentru realizarea si modernizarea a 943 km de drumuri nationale, in valoare totala de 848,5 milioane de euro.

 

Modernizarea a 166 km de cale ferata, cu 1,88 mld. euro, si a 21 de gari, cu 227 mld. euro

In ceea ce priveste proiectele de cale ferata, acestea au alocata suma de 1,88 miliarde de euro si vizeaza modernizarea a 166 kilometri de cale ferata. De asemenea, 227 milioane de euro vor fi folositi pentru modernizarea a 21 de gari. “Pentru transportul pe calea ferata, institutia are ca proiect prioritar modernizarea Coridorului IV si va lansa licitatii pentru trei tronsoane, respectiv Curtici-Simeria, Simeria-Coslariu si Coslariu-Sighisoara, in lungime totala de 166,3 km, cu o valoare de 1,88 miliarde euro, si modernizarea a 21 de gari, investitia fiind de 227 milioane euro, din care in urmatoarele doua saptamani vor fi lansate la licitatie 16 gari, iar in ianuarie restul de 5”, a spus ministrul Transporturilor.

 

Finantari de 150 mil. euro in aviatie si de 200 mld euro in transportul naval

Sunt alocati, totodata, 150 de milioane de euro in proiectele pentru aviatie, 33 milioane de euro pentru proiectele in transportul intermodal si 200 de milioane de euro pentru transportul naval. In transportul naval, sumele au fost deja alocate, in prezent aflandu-se in proces de licitatie finalizarea digului de larg din Portul Constanta. Un alt proiect naval este, practic, cel mai complex proiect abordat in Romania in domeniul sistemelor inteligente de transport naval – RoRIS. Acesta are valoarea de 15,8 milioane de euro. Mai exista proiectul podului rutier de la km 540 al Canalului Dunare Marea Neagra si lucrarile aferente infrastructurii rutiere si de acces in portul Constanta, in valoare totala de 35,6 milioane de euro.

In domeniul aviatiei, MTI mai are, in prezent, in afara de proiectele de 150 milioane de euro, un portofoliu de proiecte privind necesarul de investitii in infrastructura aeroportuara, a caror valoare totala este de circa 424 milioane de euro.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.