Autostrazile, “tocate” de MTI cu transportatorii

 

Stadiul tronsoanelor de autostrada a fost analizat, marti, alaturi de modificarile in legislatia transporturilor – ce trebuie adoptate pana in decembrie, pentru a armoniza reglementarile romanesti cu regulamentele europene privind accesul la profesia de operator de transport si la piata transporturilor rutiere internationale de persoane si de marfa -, de reprezentanti ai MTI, ai transportatorilor si ai investitorilor in logistica, la conferinta Mediafax Talks about Transport & Logistics.

 

La capitolul autostrazi, Eusebiu Pistru, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), a anuntat ca lucrarile pe Coridorul IV, intre Nadlac si Sibiu, vor incepe in aceasta toamna si vor fi terminate in 2013 si 2016.\”In perioada septembrie-octombrie vom incepe lucrarile la majoritatea tronsoanelor dintre Nadlac si Sibiu, iar firmele trebuie sa ne prezinte la sfarsitul lunii proiectele pe care le-au pregatit\”, a spus Pistru. Astfel, va incepe executia portiunilor de autostrada Nadlac-Arad (38,9 km), Timisoara-Lugoj (35,6 km), un tronson de 28 km din autostrada Lugoj-Deva, Deva-Orastie (32,8 km) si Orastie-Sibiu (82 km). Termenul de finalizare este anul 2013, mai putin un tronson de 80 km din autostrada Lugoj-Deva, care va fi pus in functiune in 2016. Lungimea totala a celor cinci autostrazi insumeaza aproape 220 de kilometri. In prezent, Romania are aproximativ 300 km de autostrada finalizati, iar in lucru sunt aproape 280 de km.

Reprezentantul MTI a mai spus ca, pe traseul Coridorului IV de la Constanta la Arad, a ramas un singur sector de autostrada fara finantare, respectiv Sibiu-Ramnicu Valcea-Pitesti. \”Este o valoare foarte mare, de aproximativ trei miliarde de euro, si cautam sa gasim un parteneriat public-privat pentru a incepe constructia\”, a afirmat el.

Pistru a mai anuntat ca Ministerul Transporturilor va asigura sumele necesare construirii tronsonului Targu Mures – Bors al autostrazii Transilvania, in lungime de 254 km, iar pentru sectorul Targu Mures – Brasov va cauta solutii de finantare. \”Contractul cu Bechtel (constructorul autostrazii Transilvania – n.r.) a fost negociat prost, iar acum ne aflam in plin proces de renegociere a preturilor practicate de Bechtel\”, a precizat secretarul de stat. Reamintim ca MTI vrea sa scada de la 17-25 de milioane de euro pretul unui km din aceasta autostrada la circa 7 euro/km, conform standardelor de cost aprobate anul acesta. Autostrada Transilvania a fost proiectata pe o lungime de 415 km, dar in 7 ani de la inceputul lucrarilor au fost construiti numai 52 de km (42 km in decembrie 2009 si 10 km in decembrie 2010). La inceputul acestui an, lucrarile au fost sistate, din lipsa de fonduri, iar ministrul Anca Boagiu vrea neaparat sa scada preturile aberante prevazute in contractul incheiat de guvernarea din 2004.

Referitor la autostrada Bucuresti-Ploiesti, aflata in lucru, Eusebiu Pistru a spus ca stadiul de realizare pe tronsonul Bucuresti-Moara Vlasiei este de 83%, iar pe sectorul Moara Vlasiei-Ploiesti, de 55%.

Secretarul de stat a mai spus ca firmele de constructii carora MTI le-a trimis notificari pentru respectarea contractelor au inceput sa se \”mobilizeze\”. \”Rezultatele se vad prin faptul ca exista mai multa vointa pentru respectarea termenelor\”, a precizat Pistru. In perioada septembrie 2010 – martie 2011, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a aplicat constructorilor penalitati de peste 40 de milioane de euro. Motivele au fost legate, in special, de intarzieri in indeplinirea obligatiilor contractuale.

Alaturi de secretarul de stat in MTI, ceilalti vorbitori – Constantin Isac – presedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), Radu Dinescu – secretar general al UNTRR, Augustin Hagiu – presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), Romeo Dumitru si Adriana Palasan – vicepresedinti ai Asociatiei Romane de Logistica (ARILOG) si William Padina – consilier afaceri europene la UNTRR -, au luat in discutie masurile pe care le are in vedere ministerul pentru transportatori si pregatirile pentru liberalizarea pietei din 2014. De asemenea, lectorii au pus in dezbatere proiectele de parcuri industriale si ale investitii in logistica din acest an, precum si oportunitatile din acest sector: managementul spatiului si al sistemelor de depozitare si solutii de extindere a capacitatilor de inmagazinare.

Iata temele abordate:

  • Masurile pe care le are in vedere MTI pentru tansportatori.
  • Noua lege a transporturilor care trebuie adoptata pana in luna decembrie 2011. Pregatirea pentru liberalizarea pietei din 2014.
  • Stadiul tronsoanelor de autostrada din Romania, taxele de drumuri si accizele destinate transportatorilor. Ce investitii se vor mai face?
  • Propunerile din partea mediului de business in ceea ce priveste legislatia si masurile de imbunatatire a activitatii.
  • Finantarile proiectelor de infratructura din Romania.
  • Impactul modificarii Codului Muncii.
  • Investitiile logistice. Proiectele parcurilor industriale in 2011.
  • Oportunitatile logistice: proiecte inovative; managementul spatiului si al sistemelor de depozitare; solutii de extindere a capacitatilor de inmagazinare.
  • Solutii logistice pentru energie, auto, retail, farma, constructii.

Magda SEVERIN

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.