Autovehiculele de peste 10 tone, interzise pe bac


 

Apele scazute ale Dunarii si seceta prelungita au determinat operatorul fluvial Navrom Bac sa interzica accesul pe bac al masinilor de peste zece tone si al autoturismelor cu garda joasa.

 

Din cauza diferentei de nivel semnificativa intre mal si ambarcatiuni, bacurile care fac curse intre municipiul Galati si localitatea tulceana I.C. Bratianu nu mai pot traversa fluviul perpendicular, aparand un prag periculos pe care apele scazute il scot la suprafata. Pontoanele societatii Navrom Bac sunt pe uscat. Astfel, exista o insulita in dreptul pontoanelor si, deoarece Dunarea a scazut foarte mult, bacurile nu mai pot trece in linie dreapta.

Pentru a evita pericolul, bacurile au ajuns sa ocoleasca pragul prin dreptul Turnului de televiziune, dublandu-si astfel timpul de traversare. Astfel, o cursa dureaza acum 20 – 25 de minute, fata de 10 minute, in conditii normale. Totodata, s-a marit si timpul de asteptare. La orele de varf, coada de autovehicule de pe malul galatean se intinde pe aproximativ 1 kilometru, soferii fiind nevoiti sa astepte peste o ora pentru a ajunge pe bac, la care se adauga inca aproape o jumatate de ora la traversarea Dunarii.

 

Peste 250 de vapoare blocate pe Dunare

Peste 250 de vase de diferite dimensiuni sunt blocate pe Dunare, iar Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor, da vina pe bulgari, care “nu si-au facut treaba in ceea ce priveste dragarea”. “Va exista o discutie la nivel de ministri romani si bulgari, cam peste doua saptamani, dar cei de la Ministerul Transporturilor trebuie sa confirme acest lucru. De ani de zile sunt discutii cu partea bulgara care nu si-a facut temele. Noi ni le-am facut”, a declarat el luni, intr-o conferinta de presa.

Intre Romania si Bulgaria exista un acord bilateral, semnat la Sofia in anul 1955, prin care fiecare tara este responsabila de intretinerea senalului navigabil, inclusiv dragarea si semnalizarea plutitoare pe sectiunea fluviului Dunarea cuprinsa intre km 845,5 si km 610.

Potrivit datelor Administratiei Nationale “Apele Romane” (ANAR), publicate luni, debitul Dunarii la intrarea in Romania, in sectiunea Bazias (vest), este intr-o usoara scadere fata de zilele precedente, respectiv de 2.350 mc/s, fiind sub media multianuala a lunii septembrie (3.800 mc/s). In intervalul 18 – 25 septembrie 2011, debitele Dunarii la intrarea in Romania, in sectiunea Bazias, isi vor mentine tendinta de scadere, ajungand la data limita la un debit de 2.250 mc/s. Cel mai scazut debit din ultimii 50 de ani a fost inregistrat in anul 2003, cand Dunarea, pe acelasi sector, a avut un debit de 1.600 mc/s.

Datorita masurilor de exploatare convenite, atat la nivelul ANAR, cat si la nivelul S.C. Hidroelectrica S.A., nivelurile in lacuri sunt mentinute constante, in vederea asigurarii unei rezerve de apa suficiente pentru o lunga perioada de timp. Conform sursei citate, la aceasta ora in toate sectiunile de control, debitele sunt suficiente pentru asigurarea cerintelor de apa pentru toate folosintele, atat pentru populatie, cat si pentru industrie.

 

De asemenea, nu sunt semnalate cazuri de mortalitate piscicola, iar in conformitate cu prognozele hidrologice, in perioada imediat urmatoare, nu sunt estimate restrictii pentru sistemele de alimentare cu apa in regim centralizat.

 

CNE Cernavoda va fi oprita daca Dunarea va scadea la 2,5 m

CNE Cernavoda se va opri din punct de vedere al exploatarii comerciale numai daca nivelul apei Dunarii va scadea pana la 2,5 metri, a declarat Cantemir Ciurea, director in cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN). Imediat dupa septembrie 2003, CNE Cernavoda a implementat niste modificari de proiect, asfel incat pompele de apa care asigura racirea zonei active a reactorului sunt capabile sa aspire apa din bazinul de distributie de la un metru si jumatate. Potrivit lui Ciurea, exista si niste puturi pe care centrala le-a forat la mare adancime, care sunt in stare sa absoarba apa de racire pe termen nelimitat indiferent de nivelul apei in Dunare.

Magda SEVERIN

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.