Avem standarde de cost pentru autostrazi, cai ferate si piste de aeroport

 

Guvernul a aprobat, la finalul anului trecut, introducerea primelor 12 standarde de cost pentru lucrarile de infrastructura din toate domeniile transporturilor: rutier, aerian si naval. Mult asteptatele standarde nu includ insa lucrarile conexe precum poduri, podete, tuneluri, lucrari hidrotehnice, pentru care Ministerul Transporturilor urmeaza sa realizeze alte incadrari de cost.

Potrivit ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, aceste standarde sunt necesare stabilirii fondurilor publice de care este nevoie la realizarea lucrarilor, dar sunt utile si proiectantilor. “Aceste standarde de cost sunt necesare la stabilirea prioritatilor, pentru determinarea necesarului de fonduri publice pentru realizarea acestora, dar si pentru a asigura autoritatii contractante un document de referinta pentru comisiile de licitatii in evaluarea ofertelor privind contractarea lucrarilor de executie a obiectivelor de investitii in domeniul transporturilor\”, a explicat ministrul.

Standardul de cost pentru infrastructura rutiera defineste costul estimat pentru realizarea unui kilometru de drum nou in conditii normale.

  • Pentru autostrada in zona de deal, costul unitar este de circa 5 milioane euro/km. Din aceasta suma, 2 milioane de euro reprezinta terasamentele, iar 1,7 milioane de euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru autostrada in zona de munte, costul unitar este de circa 6 milioane euro/km. Din aceasta suma, 2,6 milioane de euro reprezinta terasamentele, iar 1,7 milioane de euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru autostrada in zona de ses, costul unitar este de circa 3,8 milioane euro/km.
  • Pentru un drum national nou clasa tehnica III, costul unitar este de circa 3,8 milioane euro/km, din care 1 milion euro reprezinta fundatia, iar 1,4 milioane euro imbracamintea rutiera.
  • Pentru reabilitarea unui drum national clasa tehnica III, costul unitar este de 761.000 euro/km.
  • Pentru reabilitarea coridorului paneuropean, costul unitar este de 2,1 milioane euro/km, din care 1,9 milioane euro reprezinta suprastructura si terasamentele.

“La ses, am spus ca pentru corpul drumului, care include terenul de fundatie, terasamentele, evacuarea apelor, structura rutiera, benzile de stationare, elementele de siguranta, postamente, taluze, imprejmuiri – standardul este de 3.802.000 euro/km. Nu sunt incluse in aceste costuri standarde care privesc lucrarile de poduri, pasajele, viaductele, podetele, lucrarile de consolidare pentru terenuri de fundare, lucrarile hidrotehnice, tunelurile – atunci cand apar – nodurile rutiere si intersectiile denivelate. Pentru acestea sunt standarde in pregatire, cu care vom veni in perioada urmatoare”, a mai spus Boagiu.

Pentru linie de cale ferata, costul unitar este de 1,2 milioane euro/km.

In sectorul naval au fost elaborate standarde astfel:

  • pentru cheul fluvial pereat – 8.861 euro/metrul liniar
  • pentru cheul maritim la minus 13,5 metri – 21.450 de euro/metrul liniar
  • pentru punctul de trecere a Dunarii cu bacul – 551.845 euro/bucata.

Standarde de cost au fost introduse si in domeniul aerian, cel pentru o pista de aterizare/decolare fiind, in functie de clasificare, de 391.071 euro/100 m pentru pista cu structura rigida si numar de clasificare PCN 65 si de 557.500 euro/100 m pentru pista cu structura rigida si numar de clasificare PCN 100.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.