Costurile lucrarilor din Centrul Istoric al Bucurestilor, reduse cu 40%

 

Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei, a declarat, joi, ca lucrarile de reabilitare a Centrului Istoric ce vor fi efectuate in acest an vor costa aproximativ 21 de milioane de lei, suma totala a contractului initial aprobata de CGMB fiind redusa cu aproximativ 40%. In aceasta saptamana s-au semnat noile contracte, fiind deja eliberate autorizatiile de construire.

\”Ieri (miercuri, n. r.) s-a dat ordinul de incepere a lucrarilor pentru strazile cuprinse in pachetul 1, lotul 3, respectiv Filitti si Tonitza, urmand ca saptamana viitoare sa fie incepute lucrarile pe strazile Postei si Stavropoleos, care fac parte din lotul 1, pachetul 2 de reabilitare\”, a spus Sorin Oprescu, dupa inspectia din Centrul Istoric.

Pachetul 1 cuprinde Lotul 1, compus din strada Lipscani, Zarafi si Smardan (valoare contract 1.936.950,75 lei), Lotul 2, cu strazile Franceza si Sfantul Dumitru (valoare contract 1.997.699,70 lei) si Lotul 3, cu strazile Filitti si Tonitza (valoare contract 1.840.075,3 lei).

Pachetul 2 cuprinde Lotul 1 – compus din strazile Postei si Stavropoleos (valoare contract – 2.294.567,92 lei), Lotul 2 – cu strazile Covaci, Gabroveni, Selari, Soarelui si Pasajul Francez (valoare contract 4.515.296,76 lei), iar Lotul 3 include strazile Caldarari, Sepcari si Piata Sfantul Anton (valoare contract 3.545.560,05 lei).

Singurul neatribuit a ramas pachetul 3 de strazi, din care face parte zona pilot A, incadrata de Calea Victoriei, Bulevardul I.C. Bratianu, Splaiul Independentei si strada Lipscani, cu o valoare estimata la 5.147.547,94 lei.

Constructorul strazilor din pachetul 1 este Asocierea Apolodor Group Construct SRL & Group Construct SRL & SC Engineering Design, iar cel pentru pachetul 2 – Asocierea Apolodor Group Construct SRL & SC Engineering Design. Termenul de finalizare pentru fiecare dintre loturi este de trei luni si jumatate, insa acesta poate fi depasit, potrivit lui Oprescu, in functie de \”descarcarile arheologice gasite pe fiecare strada\”. Lucrarile de reabilitare a infrastructurii subterane din zona pilot a Centrului Istoric au inceput in decembrie 2006, dar au fost mult intarziate dupa ce, in timpul sapaturilor, au fost descoperite vestigii arheologice. Contractul cu firma spaniola Sedesa a fost reziliat in septembrie 2009, din cauza nerespectarii termenelor prevazute. Firma Apolodor s-a ocupat, contra sumei de 6.320.000 lei, de punerea in siguranta a tuturor lucrarilor incepute si neterminate de Sedesa.

Procedurile de achizitie publica pentru desemnarea operatorilor economici care vor finaliza lucrarile au fost facute anul trecut, dupa ce consultantul desemnat de municipalitate, Asocierea Ove Arup & Partners International Ltd. si Tehnic Consulting Engineering Romania, a intocmit expertiza tehnica pentru lucrarile ramase de executat. Consultantul va asigura si managementul proiectului, pana la finalizarea tuturor strazilor in zona pilot, inclusiv pe perioada de garantie.

 

In trei luni si jumatate vor fi gata 14 strazi

Etapele proiectului de reabilitare a Centrului Istoric sunt urmatoarele:

– dezafectarea sistemului rutier vechi

– reabilitarea sistemului de utilitati

– reabilitarea infrastructurii stradale, etapa ce are termen de executie 35 de zile.

Reabilitarea infrastructurii de utilitati publice (apa, canal, gaz, energie electrica, retea transport date – Netcity, iluminat public) va fi realizata de Primaria Capitalei in colaborare cu detinatorii retelelor de utilitati, pe cheltuiala acestora.

Inainte de Craciun au fost finalizate strazile Lipscani, Zarafi si Smardan.

In legatura cu costul lucrarilor, Sorin Oprescu a precizat ca acesta a fost redus cu aproximativ 40% fata de contractul initial si fata de indicatorii tehnico-economici aprobati de CGMB, dupa ce, in urma discutiilor cu reprezentantii firmelor care introduc sau refac utilitatile, s-a hotarat ca acestia sa reabiliteze infrastructura proprie \”fara a pune presiune pe bugetul Capitalei\”. Astfel, lucrarile de reabilitare a retelelor de utilitati vor fi realizate pe cheltuiala proprie a firmelor, fapt ce a dus la diminuarea sumei aprobate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Pentru anul 2011, suma estimata pentru proiectul de reabilitare a Centrului Istoric este de aproximativ 21 de milioane de lei.

Sorin Oprescu s-a declarat optimist de mersul lucrarilor, precizand ca pana la vara vor fi terminate toate cele 14 strazi ce reprezinta nucleul principal al Centrului Istoric.

 

Parcare subterana pentru masini si supraterana, pentru autocare

Edilul-sef a mai anuntat ca la intersectia strazilor Tonitza si Franceza va incepe si construirea unei parcari subterane, cu cateva sute de locuri, iar deasupra ei va fi amenajata o parcare pentru autocarele cu turisti. “Parcarea va avea 5 etaje, va fi la inaltimea blocului din apropiere. Conform proiectului, vor fi doua subsoluri, acesta loc constituind unul dintre punctele de margine ale Centrului istoric, de unde se va intra pe partea pietonala”, a precizat primarul general.

In paralel cu realizarea infrastructurii stradale, Primaria Capitalei a inceput si reabilitarea fatadelor cladirilor pe care le administreaza, identificand, in acelasi timp, solutii pentru ca toate imobilele aflate in Centrul Istoric sa fie renovate. “Noi am inceput deja sa refacem fatadele imobilelor care ne apartin. In primul semestru vor fi refacute doua, iar in cel de-al doilea se va trece la urmatoarele doua. Ne ocupam in aceasta etapa de cele care sunt integral in proprietatea statului si in administrarea noastra. O parte dintre cladirile din centrul istoric sunt retrocedate. Am inceput discutiile cu proprietarii, dar incercam sa cointeresam si o serie de companii puternice, multinationale, care sa pastoreasca fiecare cate o casa, careia sa ii refaca fatada sau sa o consolideze, dupa caz. Patronii de terase care si-au exprimat dorinta de a reabilita fatadele pe cheltuiala lor au primit aprobarea noastra”, a precizat Oprescu.

Primarul general a anuntat si amenajarea ca piateta publica a pietei Sf. Anton, din fata Hanului Manuc, unde vor putea fi organizate spectacole, concerte si alte evenimente culturale pentru bucuresteni. Un alt loc care ar putea capata aceeasi destinatie se afla pe strada Selari, pe o proprietate privata. Aici, conform proiectului detinatorului terenului, pe o suprafata de 1.200 mp ar urma sa fie realizata o alta piata publica.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.