Directorii de companii din Romania sunt optimisti cu privire la perspectivele economiei locale

 

Pe masura ce temerile privind recesiunea se estompeaza, optimismul revine in randul mediului romanesc de afaceri. Rezultatele editiei de anul acesta a raportului Global CEO Survey pentru Romania arata ca directorii de companii sunt destul de optimisti cu privire la perspectivele pe termen scurt ale companiilor pe care le conduc, 43% dintre acestia declarand ca sunt foarte increzatori in capacitatea companiilor lor de a obtine venituri in crestere in urmatoarele 12 luni.

 

Aceste rezultate sunt peste media raspunsurilor la nivelul intregii Uniunii Europene, unde 40% dintre directorii generali s-au declarat increzatori in cresterea veniturilor companiilor lor in urmatorul an, dar directorii de companii din Romania sunt mai rezervati decat omologii lor la nivel global sau din Europa Centrala si de Est care au afirmat acest lucru in proportie de 48% si respectiv 53%.

In schimb, pe termen mediu si lung, perspectivele de crestere economica din Romania par foarte atragatoare pentru directorii de companii, 70% dintre acestia declarand ca sunt foarte increzatori in potentialul companiilor lor de majorare a veniturilor in urmatorii trei ani, un procent semnificativ mai mare de incredere decat cel aratat de directorii de companii din pietele mai mature din Uniunea Europeana (47%). In mod remarcabil, directorii de companii din Romania par sa impartaseasca optimismul managerilor din pietele emergente foarte dinamice, asa cum este China, acolo unde 72% dintre directorii generali si-au exprimat un nivel ridicat de incredere in perspectivele de crestere a veniturilor companiilor lor in urmatorii trei ani.

„In ultimii doi ani, economia Romaniei a inceput un proces treptat de restructurare care o va pregati pentru dezvoltarea durabila. Directorii de companii au reinceput sa-si faca planuri pentru o perioada de crestere economica, mai degraba decat sa se concentreze pe supravietuirea in recesiune. Preocuparile legate de reducerea datoriilor si a costurilor au fost trecute in plan secund in vreme ce accentul cade acum pe intarirea pozitiei pe piata, pe dezvoltarea de noi produse care sa raspunda schimbarilor din comportamentul consumatorilor, pe managementul talentelor cheie si adaptarile strategice in structura organizatorica a organizatiei pentru a se adapta dinamicilor industriei din care fac parte”, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC Romania.

 

Surse de crestere

In ceea ce priveste identificarea surselor potentiale de crestere, 50% dintre directorii de companii din Romania au declarat faptul ca dezvoltarea de noi produse si servicii reprezinta principala oportunitate de crestere in urmatoarele 12 luni, un procentaj mai apropiat de cel al Chinei (46%) decat de cel inregistrat la nivel global (29%), UE (29%) si Europa Centrala si de Est (35%). Acest lucru subliniaza perceptia directorilor de companii ca Romania are in continuare potential de dezvoltare a pietei si este mai profitabil sa urmaresti oportunitatile de crestere a pietei, decat sa te implici in razboaie competitive pentru castigarea cotei de piata (doar 23% dintre directorii de companii din Romania percep aceasta ca pe o oportunitate de crestere in vreme ce media directorilor de companii din UE este de 27%, iar cea din Europa Centrala si de Est 36%), cautarea unor aliante strategice sau posibilitati de joint venture (10%), patrunderea pe noi piete (13%), sau cresterea inorganica prin fuziuni si achizitii (doar 3%, la mare distanta fata de media UE de 16%).

„In ciuda recesiunii, Romania este departe de a fi devenit o piata supra-aglomerata. Exista in continuare foarte multe segmente de piata inca insuficient dezvoltate, iar in general tara sufera mai degraba de un deficit de oferta decat de un exces de cerere, fapt evidentiat in persistenta unui nivel ridicat al inflatiei”, a explicat Vasile Iuga.

In ceea ce priveste expansiunea geografica, raspunsurile arata ca directorii de companii sunt dispusi sa-si dezvolte operatiunile in alte tari, dar sunt in general precauti in aceasta privinta, considerand ca cele mai bune perspective de crestere sunt pe pietele mai apropiate, indeosebi pe Piata Comuna europeana.

Pietele traditionale de export pentru bunurile romanesti, asa cum este Germania, sunt vazute ca oferind cele mai bune perspective de crestere. Excluzand Romania, 20% dintre directorii de companii considera Germania drept cea mai importanta tara pentru cresterea veniturilor companiilor lor in urmatorii trei ani (spre deosebire de doar 12% la nivel global). Daca la nivel global 39% dintre directorii de companii declara China drept cea mai importanta tara pentru cresterea veniturilor lor, in Romania 17% dintre directorii de companii au identificat China in aceasta privinta. Acest lucru nu este deloc surprinzator, tinand cont de faptul ca Germania este cel mai important partener comercial al Romaniei, atat pentru importuri, cat si pentru exporturi.

Cei mai multi directori de companii din Romania (87%) au declarat ca au modificat strategia companiilor pe care le conduc ca urmare a noilor conditii de piata generate de criza economica globala. Printre factorii care au determinat schimbarea, 62% sunt de parere ca dinamica sectorului economic din care fac parte a avut cel mai mare impact in decizia de a implementa schimbari de strategie, 31% declara ca cererile consumatorilor au jucat cel mai important rol in schimbare, iar 27% indica previziunile de crestere economica sau incertitudinea. Nevoia reducerii gradului de indatorare nu a fost mentionata drept factor principal de schimbare de niciun director local, in vreme ce 5% dintre directorii de companii de la nivel global au mentionat reducerea gradului de indatorare si transformarea structurii de capital drept principale motoare ale schimbarii.

Atitudinea fata de risc nu pare sa fi fost printre principalii factori de schimbare pentru companiile din Romania, numai 27% dintre directorii de companii au indicat aceasta drept principal resort de schimbare, in vreme ce 41% dintre directorii de companii de pe plan global au declarat acest lucru. De asemenea, schimbarile cadrului de reglementare din Romania par sa fi avut un impact redus asupra strategiei companiilor (19%), in vreme ce in Statele Unite 47% dintre directorii de companii au indicat aceasta drept principal resort de schimbare.

 

90% dintre directori au implementat un plan de reducere a costurilor

Drept raspuns la recesiune, 90% dintre directorii de companii din Romania au implementat un plan de reducere a costurilor, un procent asemanator cu cel inregistrat in alte regiuni – 84% pentru directorii generali de pe plan global si 91% pentru cei din Uniunea Europeana. In plus, 37% dintre respondenti au recurs la „internalizarea” unui proces de afaceri care era in prealabil externalizat, un procent mai ridicat decat cel inregistrat la nivel global sau in UE (ambele 25%). Astfel de activitati de restructurare este foarte posibil sa fie adoptate si in urmatoarele 12 luni; procentul directorilor de companii care declara ca vor intreprinde astfel de initiative situandu-se in continuare peste cel inregistrat in alte regiuni – 70% pentru reducerea de costuri si 33% pentru internalizarea unor procese.

Tinand cont de faptul ca 2010 a fost un an foarte instabil din punct de vedere fiscal, un an in care autoritatile romane au fost nevoite sa ia masuri dureroase de ajustare fiscala, 67% dintre directorii companii au indicat posibilitatea majorarii poverii fiscale drept principala amenintare pentru companiile lor. In ceea ce priveste potentialele lipsuri de forta de munca inalt calificata, recesiunea pare sa fi relaxat presiunea de pe piata muncii, doar 24% dintre directorii de companii declarand ca vor incerca sa rezolve riscul potential al unei penurii de talente in urmatoarele 12 luni, in vreme ce la nivel global, 38% dintre directorii de companii declara acelasi lucru. Accesul la sursele de finantare, costurile in crestere ale energiei si potentialii noi competitori care intra pe piata sunt, de asemenea, mai putin ingrijoratoare pentru directorii de companii din Romania decat pentru omologii lor de la nivel global.

„Ceea ce arata rezultatele editiei de anul acesta a Global CEO Survey este faptul ca liderii de afaceri locali sunt constienti de faptul ca evolutiile economiei globale joaca un rol foarte important pentru parcursul economiei Romaniei. Mediul de afaceri autohton devine din ce in ce mai interconectat, nu doar cu Piata Comuna europeana, dar si cu economia globala, iar directorii de companii din Romania impartasesc unele dintre ingrijorarile si sperantele liderilor de afaceri de pretutindeni”, a concluzionat Vasile Iuga.

 

Metodologia Raportului

Pentru cea de-a 14-a editie a Global CEO Survey, au fost efectuate 1.201 interviuri in 69 de tari in trimestrul IV din 2010. Defalcat pe regiuni, au fost derulate 420 de interviuri in Europa Occidentala, 257 in regiunea Asia-Pacific, 221 in America Latina, 148 in America de Nord, 98 in Europa de Est si 57 in Orientul Mijlociu si Africa. 30 de interviuri au fost derulate in Romania.

 

Despre PwC

PwC (www.pwc.com/ro) ofera servicii de audit financiar, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri, specializate pe diferite sectoare pentru a contribui la crearea unui mediu de afaceri favorabil si a genera un plus de valoare pentru clientii sai si pentru toti factorii implicati. Cei peste 161.000 de angajati ai firmei din 154 de tari isi valorifica gandirea, experienta si expertiza pentru a oferi perspective noi si solutii practice pietei.

„PwC” semnifica reteaua de firme membre ale PricewaterhouseCoopers International Limited (PwCIL). Fiecare dintre acestea este persoana juridica cu statut independent si nu actioneaza ca agent al PwCIL sau a oricarei alte firme membre. PwCIL nu furnizeaza niciun fel de servicii clientilor. PwCIL nu este reponsabila pentru actele sau omisiunile niciunei alte firme membre si nici nu-si poate exercita controlul sau judecata profesionala pentru a le obliga in niciun fel. (R.B.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.