Firmele nu mai pot sari calul la costurile lucrarilor din infrastructura de transport

 

Guvernul a aprobat in ultima sedinta din anul trecut, pe 28 decembrie, o Hotarare prin care impune noi conditii contractuale la lucrarile din infrastructura de transport. Existenta graficelor de executie a lucrarilor, rezerve de maxim 10% la contracte si introducerea garantiilor de buna executie in procentaj de 15% din costul lucrarii sunt cele mai importante elemente prevazute in actul normativ.

Potrivit ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, noile conditii contractuale sunt menite sa echilibreze relatia dintre constructor, consultant si beneficiar, dar este clar ca aduc constrangeri firmelor obisnuite sa sara calul in privinta costurilor finale, fata de cele stabilite prin contract. “Primul element important al acestui document – si la care tin foarte mult – este acela de a respecta faptul ca rezervele la contracte nu pot sa depaseasca 10%. Practic, situatiile neprevazute si recunoscute de Federatia Internationala spun ca nu poti sa depasesti la un contract valorile adjudecate cu mai mult de 10%. Pe de alta parte, dam posibilitatea ca arbitrajul sa fie si international, pentru ca au existat nenumarate situatii in care ne-am trezit ca nu am putut sa ajungem la o concluzie, au fost sub-reprezentati, si statul roman a pierdut sume importante de bani”, a precizat sefa MTI. Ea a adaugat ca a fost introdusa obligativitatea existentei graficelor de executie a lucrarilor, grafice care sunt strans legate de efectuarea platilor. In Hotararea de Guvern se mentioneaza si introducerea garantiilor de buna executie, care nu trebuie sa depaseasca 15% din valoarea lucrarii.

De asemenea, Boagiu a afirmat ca s-au facut modificari si in ceea ce priveste derogarile la perioadele de executie a lucrarilor, cea mai lunga perioada de executie fiind de doim ani. “Exista constructori care vor si pot sa execute lucrari in termen mai scurt decat prevad caietele de sarcini. Aici exista o bonificatie, dar nu in bani, ci in puncte, in momentul in care se face evaluarea. Nu a ramas o plaja foarte larga: acceptam la proiectare o plaja intre 3 si 6 luni de diminuare, iar la executie intre 18 si 24 de luni in contractele pe care le-am lansat de curand, de autostrazi”, a explicat ministrul Tranporturilor.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.