Firmele private nu mai sunt obligate sa se inscrie la SEAP pentru a primi contracte finantate de UE

 

Autoritatile de management nu vor mai obliga firmele private sa se inscrie in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), sa aiba un departament de achizitii sau sa urmeze proceduri de achizitii publice in derularea proiectelor cu fonduri structurale, ci se vor rezuma la a verifica un set limitat de criterii la atribuirea acestor proiecte. Noile reguli au fost impuse de ANRMAP si vor fi valabile in cazul contractelor de achizitie publica, de concesiune de lucrari sau de servicii finantate din fonduri structurale. Noile masuri sunt menite sa reduca cu pana la 6 luni durata procedurilor de absorbtie a fondurilor europene.

 

Printr-un ordin emis de Cristina Traila, presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), au fost restranse atributiile autoritatilor de management la verificarea criteriilor de atribuire a contractelor finantate si de UE, cu argumentul ca acestea impun in prezent firmelor, in mod nejustificat, sa fie inscrise in SEAP si sa aiba un birou de achizitii pentru a aplica la astfel de proiecte. Firmele private urmeaza sa mai intre sub incidenta OU 34/2006 numai daca vor contracte de lucrari sau de servicii finantate ori subventionate cu peste 50% de stat, contracte de lucrari mai mari de 4,8 milioane euro sau contracte de servicii in valoare de peste 193.000 euro. \”A fost necesara elaborarea unor liste unice de elemente care trebuie verificate la atribuirea acestor contracte, deoarece autoritatile de management impuneau prevederi ale OU 34/2006 tuturor entitatilor private, dar care nu au calitatea de autoritate contractanta. Aplicarea acestor prevederi pentru entitatile private a fost excesiva si a ingreunat derularea multor contracte finantate din fonduri structurale\”, a declarat Cristina Traila, seful ANRMAP.

Autoritatile de management vor verifica un set de 9 criterii ce trebuie indeplinite la atribuirea contractelor de achzitie publica, concesiune de lucrari sau de servicii. Va fi verificat, astfel, daca anuntul de participare, cu o descriere \”nediscriminatorie si suficienta\”, a fost publicat in SEAP sau in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; daca procedura de atribuire decisa este justificata; daca autoritatea contractanta a evaluat ofertele pe baza criteriilor de calificare si selectie prevazute in anuntul de participare si daca a aplicat conditiile de evaluare prezentate in anunt; daca oferta a fost declarata castigatoare pe baza criteriilor de atribuire din anuntul de participare; daca in cazul licitatiei deschise, licitatiei restranse sau cererii de oferte nu au fost operate modificari asupra ofertei castigatoare chiar pe parcursul evaluarii tuturor ofertelor depuse; daca participantii la licitatie au fost informati cu privire la rezultatul selectiei, in toate etapele de atribuire; daca respectivul contract de achizitie publica a fost semnat cu respectarea conditiilor tehnice si financiare, inclusiv dupa rezolvarea unor eventuale contestatii de catre Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC). Un ultim aspect verificat de catre autoritatile de managament va fi publicarea anuntului de atribuire in SEAP sau in Jurnalul Oficial al UE.

In cazul contractelor de servicii pentru care normele UE prevad doar elaborarea unui caiet de sarcini si publicarea anuntului de atribuire, autoritatile de management vor verifica: daca este respectata regula conform careia un contract nu este divizat; daca nu rezulta o discriminare fata de potentialii ofertanti din alte state membre ale UE; daca eventuale documente sau certificate emise in aceste state au fost acceptate; daca respectivul contract a fost incheiat dupa rezolvarea unei eventuale contestatii depuse la CNSC, iar anuntul de atribuire a fost publicat in SEAP sau in Jurnalul Oficial al UE.

In cazul in care sunt identificate neconformitati in raport cu listele de verificare standard, autoritatile de management vor sesiza ANRMAP si nu vor autoriza efectuarea platilor aferente respectivului contract catre beneficiari pana la momentul emiterii de catre ANRMAP a unui punct de vedere. Punctul de vedere emis de ANRMAP va specifica in mod expres eventualele incalcari in raport cu legislatia in domeniul achizitiilor publice, astfel incat autoritatile de management sa aplice eventuale corectii financiare.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.