FORT: De ce pleaca multinationalele din Romania?


 

Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a realizat in ultimele doua saptamani un studiu la nivel national ce vizeaza raporturile dintre agentii economici si autoritatile locale si judetene. Rezultatul analizei arata ca “principala cauza cu impact negativ asupra mediului de afaceri este aceea a politizarii excesive, coroborat cu interesele personale ale unor alesi locali si judeteni”, acuza Augustin Hagiu, presedintele FORT.

 

“Unul dintre fenomenele cel mai des intalnite este acela al transportului cetatenilor din localitatile urbane si rurale catre multinationalele ce desfasoara activitati industriale limitrofe. Cu toate ca, pentru a asigura transportul populatiei catre locul de munca, operatorii de transport participa la licitatii investind sume consistente in dotarea cu mijloace de transport pasageri, autoritatile judetene intarzie sau chiar refuza, dupa semnarea contractelor, eliberarea licentelor de traseu catre firmele lipsite de parghii politice. Totodata, primariile si consiliile locale refuza sa elibereze avize pentru statii in cazul curselor speciale regulate, punandu-i in dificultate atat pe propriii cetateni ce vin sau pleaca la munca, cat si pe angajatorii acestora (multinationalele). Astfel, un operator de transport implicat direct intr-un contract comercial cu multinationala X este pus in imposibilitatea de a-si respecta contractul ulterior semnarii acestuia”, reclama Augustin Hagiu.

Presedintele FORT exemplifica prin cazul de la Ploiesti, unde primarul orasului se opune de aproximativ 3 luni sa reglementeze problema statiilor, “in contextul in care mii de cetateni se deplaseaza zilnic catre zonele industriale limitrofe orasului (printre cele mai mari din tara)”. “Refuzul vine ca urmare a intereselor Regiei Autonome de Transport Public, societate in continuu pe pierdere si aflata in subordinea Consiliului local, ce doreste cu orice pret sa oblige multinationalele din platformele industriale sa renunte la contractele cu operatorii privati”, este de parere Hagiu.

O alta situatie “la fel de grava” prezentata de FORT in comunicatul remis redactiei este cea de la Satu Mare, unde “un consilier judetean PDL, B.C., ce detine si doua firme de transport persoane, a pierdut contractul cu o multinationala cu mii de angajati ce activeaza in zona. Intrucat serviciile de transport personal au fost castigate de o firma concurenta, domnul consilier judetean a comandat, prin parghiile politice specifice, controale saptamanale de la Autoritatea Rutiera Romana, in incercarea de a intimida firmele concurente”, mai acuza Augustin Hagiu. El se intreaba “cum de este posibil ca nimanui sa nu ii sara in ochi faptul ca un consilier judetean este intr-un conflict de interese major, amenintand nestingherit in stanga si in dreapta fara ca cineva sa intervina?”.

FORT anunta ca a inaintat un memoriu ministrului Administratiei si Internelor, Traian Igas, solicitandu-i, totodata, o intrevedere pentru lamurirea acestor fenomene. “Companiile multinationale parasesc Romania pentru ca s-au saturat de potentatii politici locali, de presiunile politice la nivel local si judetean si de faptul ca in Romania este aproape imposibil sa desfasori relatii comerciale normale fara ingerinta politica. In disperare de cauza, operatorii de transport cer ca macar aceste contracte incheiate cu entitatile private sa fie lasate sa se deruleze fara piedici, pentru ca, altfel, companiile private neimplicate politic din Romania, care asigura locuri de munca si venituri la bugetul de stat, isi vor inceta, treptat, activitatile”, conchide presedintele FORT in comunicatul remis redactiei.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.