In 2 ani, transportatorii vor fi obligati la despagubiri daca intarzie autocarul

 

Parlamentul European si statele membre au ajuns la un acord definitiv cu privire la regulamentul care ii va obliga pe transportatorii rutieri de persoane sa acorde despagubiri pasagerilor in caz de intarziere, de anulare a cursei sau de pierdere a bagajului. Masura va acoperi toate serviciile normale, nationale sau transfrontaliere cu autobuzul sau autocarul, pe distante mai lungi de 250 km, informeaza, marti, institutia.

 

Regulamentul trebuie sa treaca acum de votul Parlamentului European, iar aplicarea lui este prevazuta la doi ani dupa adoptare, adica din primavara lui 2013. Sunt prevazute compensatii de pana la 50% din pretul biletului, in plus fata de rambursarea integrala a tichetului, daca operatorul anuleaza calatoria si nu poate sa isi onoreze contractul de transport. Pentru intarzieri mai mari de 90 de minute, pasagerii au dreptul la gustari, mese sau bauturi racoritoare. In cazul unei intarzieri mai mari de doua ore, pretului biletului de calatorie se va rambursa integral, daca operatorul nu poate oferi pasagerilor nicio redirectionare sau un alt mijloc de transport pentru continuarea traseului.

Operatorii vor fi obligati sa ofere calatorilor cazare la hotel in valoare de pana la 80 euro pe noapte, daca o calatorie este intrerupta sau are loc un accident care presupune cazarea peste noapte. Aceste facilitati nu vor fi insa oferite in cazul unor catastrofe naturale sau a unor conditii meteorologice foarte dificile, care pun in pericol securitatea transportului.

In cazul pierderii sau deteriorarii bagajelor, operatorii vor trebui sa prevada o rambursare de minimum 1.200 euro, precum si rambursarea unei sume de pana la 220.000 de euro (sau mai mult, daca este prevazut in legislatia nationala), in caz de deces sau de vatamare in urma unui accident.

Pentru a permite companiilor mai mici sa se adapteze noilor exigente, Parlamentul European va acorda statelor membre posibilitatea de a excepta serviciile regulate nationale sau serviciile speciale, care sunt efectuate in mare parte in afara Uniunii, pentru o perioada maxima de 4 ani, si care poate fi reinnoita o data.

Totodata, personalul din autobuz sau autocar trebuie sa fie format pentru a putea acorda o asistenta adecvata pasagerilor cu mobilitate redusa care au solicitat acest lucru cu cel putin 36 de ore inaintea calatoriei, in acest sens si sa detina competentele definite in anexa regulamentului. Atunci cand operatorul nu poate furniza o asistenta adecvata, pasagerii cu mobilitate redusa au dreptul de a fi insotiti, fara costuri suplimentare, de o alta persoana la alegerea sa.

Pentru calatoria cu trenul, avionul si vaporul exista deja in vigoare reglementari prin care pasagerii au dreptul la despagubiri daca serviciile nu sunt la nivelul promis. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.