Incepe privatizarea CFR Marfa

 

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a lansat in dezbatere publica, pe site-ul institutiei, textul proiectului de hotarare pentru aprobarea primei etape a strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa \”C.F.R. Marfa\” – S.A. si a mandatului MTI pentru realizarea acesteia. Propunerile/observatiile celor interesati pot fi transmise, pana la data de 23 iulie, pe adresa MTI, Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sector 1, Bucuresti – Serviciul Relatii cu Parlamentul, Sindicatele, Patronatele si Organizatiile Neguvernamentale, tel/fax 021 – 319.61.29, e-mail: dialog.social@mt.ro.

 

Este vorba despre vanzarea pachetului de actiuni reprezentand 20% din capitalul social al CFR Marfa, in urma careia “se va diminua implicarea statului in economie”, se arata in document. Operatiunea este prevazuta in Scrisoarea de Intentie incheiata de Guvern cu FMI, semnata la Bucuresti in luna iunie 2011, in care se specifica faptul ca, „pana la finele lui 2011, un pachet de 20% din actiunile CFR Marfa va fi oferit prin oferta publica (IPO) sau unui investitor strategic, urmand ca privatizarea totala sa fie efectuata atunci cand conditiile de piata permit acest lucru”.

Pe baza programului de privatizare aprobat in anul 2011 la nivelul institutiei, precum si a legislatiei in vigoare in domeniul privatizarii si a pietei de capital, MTI va lua masurile necesare pentru vanzarea pachetului de actiuni prin oferta publica secundara initiala (IPO). Iata pasii:

• elaborarea primei etape a strategiei de privatizare a CFR Marfa si promovarea spre aprobare de catre Guvern a strategiei si a mandatului MTI de realizare a acesteia;

• selectarea societatii de servicii de investitii financiare sau a institutiei de credit (banca de investitii), denumite in continuare Banca de Investitii/Grupul de Banci de Investitii, care va intermedia derularea ofertei publice de vanzare de actiuni pe Bursa de Valori Bucuresti S.A. (BVB);

• selectarea evaluatorului independent, contractarea serviciilor de evaluare si elaborarea raportului de evaluare a societatii;

• elaborarea documentatiei de vanzare prin oferta publica de catre Banca de Investitii (evaluarea intentiei de investitie, finalizata printr-un Raport care va contine si pretul indicativ obtenabil, prospectul preliminar si cel final de oferta etc.) si avizarea/aprobarea acesteia de catre CFR Marfa (in calitate de Emitent), MTI si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;

• lansarea ofertei de vanzare a actiunilor CFR Marfa si vanzarea propriu-zisa (subscrierea si alocarea actiunilor), finalizata prin realizarea transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor reprezentand 20% din capitalul social al CFR Marfa.

CFR Marfa a fost infiintata prin HG nr. 582/1998, ca urmare a divizarii Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane (SNCFR) SA, divizare care a avut loc in conformitate cu prevederile OUG nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea SNCFR, aprobata prin Legea nr. 89/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

De importanta strategica

“Compania are o importanta strategica in transportul pe calea ferata din Romania, atat prin obligatiile ce-i revin fata de nevoile de aparare ale tarii, cat si prin serviciile de transport pe care le ofera unor sectoare de importanta majora pentru economia tarii”, se arata in expunerea de motive. Astfel, conform art. 1, alin. (3) din OUG nr. 12/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, “transportul feroviar public constituie, prin natura sa, un sector strategic de interes national, care reprezinta un serviciu public essential pentru societate, contribuie la libera circulatie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la deplasarea persoanelor, marfurilor si a altor bunuri, in interiorul tarii si in trafic international, cu un grad inalt de siguranta, in conditii ecologice, eficiente, si indeplineste sarcini specifice pentru nevoile de aparare a tarii, potrivit legii”.

Totodata, potrivit art. 5 din H.G. nr. 582/1998, C.F.R. Marfa desfasoara activitati de interes public national, privind transportul feroviar public de marfa si de satisfacere a nevoilor de aparare a tarii. ”Din acest punct de vedere, CFR Marfa este angajata in Conventii si Protocoale cu Ministerul Apararii Nationale si cu Fortele Armate ale Statelor Unite ale Americii, pentru asigurarea capacitatilor necesare in diverse situatii. De asemenea, conform Protocolului incheiat cu Ministerul Apararii, transportul feroviar constituie modul de transport de baza pentru transportul trupelor si materialelor militare, neintrerupt, pe timp de pace, in caz de calamitati naturale, situatii de criza si razboi sau alte situatii deosebite, si se asigura de catre CFR Marfa”.

In plan international, trebuie subliniate angajamentele asumate de Romania prin Acordul dintre statele parti ale Tratatului Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul pentru pace cu privire la statutul fortelor lor, semnat la 19 iunie 1995 la Bruxelles (NATO/SOFA/PfP), precum si prevederile Aranjamentului de implementare intre autoritatile desemnate ale SUA privind deplasarea navelor, vehiculelor si mijloacelor de zbor pentru implementarea Acordului dintre SUA si Romania privind activitatile fortelor armate ale SUA pe teritoriul Romaniei, aranjament semnat la data de 31.10.2007, se mai arata in motivatie. “In aplicarea angajamentelor asumate de Romania prezentate mai sus, CFR Marfa are incheiate conventii directe cu Fortele Armate al Statelor Unite ale Americii (U.S. Forces) conventii care privesc stabilirea tarifelor, a conditiilor de transport si decontare a serviciilor furnizate armatei americane pentru trenurile KFOR si terminalul de feribot. Fata de cele mentionate, reiese ca CFR Marfa trebuie sa isi mentina pozitia fata de nevoile de aparare ale tarii, avand in acest sens, obligatii stipulate prin lege si prin angajamente internationale”, se precizraza in document.

Totodata, CFR Marfa detine un rol strategic in asigurarea transportului de carbune pentru functionarea sistemului energetic national, fiind singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport productia nationala de carbine, mai arata MTI.

Iata demersurlei principale care vor fi indeplinite pentru pregatirea procesului de privatizare

* Angajarea serviciilor de consultanta/evaluare/intermediere, respectiv pentru consultanta/asistenta juridica si de intermediere ce va fi asigurata de Banca de Investitii/Grupul de Banci de Investitii, precum si pentru serviciile de

evaluare in vederea stabilirii valorii de piata a CFR Marfa de catre un evaluator independent, conform prevederilor legale in vigoare;

* Clarificarea situatiei juridice a proprietatilor detinute si a datoriilor inregistrate de C.F.R. Marfa pentru maximizarea valorii pachetului de actiuni

oferit la vanzare, precum si pentru transparenta informatiilor prezentate prin documentatia de vanzare;

* Notificarea creditorilor CFR Marfa cu privire la posibilitatea modificarii structurii actionariatului, ca urmare a privatizarii si, eventual, obtinerea acordului acestora (in cazul in care sunt institutii financiare internationale), daca este cazul;

* Intocmirea prospectului preliminar si respectiv, a prospectului final, ce vor fi supuse aprobarii Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM) si asigurarea accesului publicului si a potentialilor investitori institutionali ori de portofoliu la datele si informatiile despre CFR Marfa, conform prevederilor legale in vigoare;

* Publicarea ofertei de vanzare a actiunilor si organizarea derularii ofertei de vanzare.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.