Legea educatiei, promulgata. Clanurile universitare isi vor pierde privilegiile nemeritate, promite Basescu

 

Curtea Constitutionala a declarat, marti, constitutionala Legea educatiei, respingand sesizarile Opozitiei, iar presedintele Traian Basescu a si promulgat-o, punand astfel capat unui scandal politic de aproape patru ani pe aceasta tema. In timp ce sindicatele din invatamant si unii dintre rectorii universitatilor de stat – ce detin si functia de parlamentar -, s-au opus cu vehementa adoptarii acestui act normativ menit sa schimbe total sistemul de invatamant dupa 15 ani de “mutilare” a vechii legi din 1995, seful statului ii acuza de interese de grup in mediul universitar.

In declaratia de presa ce a urmat promulgarii legii, Traian Basescu a tinut sa explice de ce atata vehementa din partea unora in respingerea acestui act normativ: “In special, in invatamantul universitar s-au creat adevarati baroni ai educatiei, iar vehementa lor pleaca din teama ca isi vor pierde privilegiile nemeritate, dobandite ca urmare a Legii Marga. Paradoxul este ca universitatile de stat au fost transformate, multe din ele, in fabrici de diplome, care nu mai au ca obiectiv calitatea, ci buna retribuire a rectorilor si a clanurilor universitare. (…) Incrancenarea pe care o provoaca e semnificativa pentru atitudinea fata de orice schimbare importanta in acest sistem. Campioni au fost liderii sindicali, doamna rector Andronescu, domnul rector Marga, care au facut si ei reforme ale caror rezultate se vad acum dupa zece ani. (…) Eram obligat sa promulg legea din punct de vedere politic, nu doar constitutional. Legea e bazata pe pactul pentru educatie semnat de toate partidele politice si de foarte multe organizatii ale societatii civile. Regretabil este ca primul semnatar, Mircea Geoana, a devenit unul dintre mari contestatari ai legii\”, a acuzat seful statului.

 

Rectori de miliarde

Traian Basescu a denuntat si faptul ca “multe dintre universitatile de stat au fost transformate in fabrici de diplome, care nu mai au ca obiectiv calitatea, ci buna retribuire a rectorilor si a clanurilor universitare”. Trebuie sa spunem ca rectorii au ajuns sa fie platiti mai bine decat cea mai inalta functie in stat, leafa lunara ajungand la circa 4.000 – 5.000 de euro. Spre exemplu, Andrei Marga, rectorul UBB Cluj, a castigat 247.497 lei (aproape 2,5 miliarde de lei vechi) in anul 2009, potrivit declaratiei de avere datata din 1.11.2010. Sotia sa, Felicia-Delia Marga, cadru didactic de conducere in cadrul aceleiasi universitati de stat, a incasat 124.806 lei (peste 1,2 miliarde de lei vechi). In total, familia Marga s-a ales cu 3,6 miliarde de lei intr-un singur an.

Sunt insa cazuri cand rectorul detine si functia de parlamentar, iar aceasta ii sporeste puterea. Iar Ecaterina Andronescu nu a renuntat la a fi rector nici in timpul mandatului de ministru al Educatiei, in cele 9 luni din 2009. Ea si-a rezervat functia de rector al Universitatii Politehnice Bucuresti numind interimar un prorector, cand normal ar fi fost sa se organizeze alegeri pentru postul vacant. In declaratia de avere completata la data de 5.11.2010, Andronescu scrie ca a obtinut 180.002 lei (1,8 miliarde de lei vechi) in anul 2009, din activitatea de ministru al Educatiei, din cea de senator si din cea profesor universitar. Suma mult mai mica decat in anii precedenti, cand Ecaterina Andronescu nu era ministru, dar era rector. Astfel, in declaratia de avere din 31.09.2009 se arata ca, in 2008, din functia de rector si din indemnizatia de deputat, a castigat 183.140 de lei (peste 1,83 miliarde de lei vechi), iar din declaratia depusa pentru anul 2007, a castigat 184.434 lei (aproape 1,85 miliarde de lei vechi) din aceeasi calitate tripla, platita din bani publici.

 

Pusculita ARACIS, inchisa

Prima evaluare a universitatilor se va face cu auditori internationali, si nu de catre ARACIS, ca pana acum, a mai spus Traian Basescu. Trebuie sa precizam ca Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) a fost o mare afacere, din care s-au infruptat atat conducatorii Ministerului Educatiei din ultimele doua mandate – ministrii Cristian Adomnitei si Ecaterina Andronescu -, cat si unii profesori universitari privilegiati de ei. Pe scurt, aceasta agentie, formata din cadre didactice universitare, evalua pe bani grei universitatile de stat si particulare, iar banii ii baga in buzunarele proprii. Mai precis, activitatea de evaluare “jupuia” o universitate de aproximativ 1 milliard de lei vechi. Daca universitatea era de stat, banii erau achitati de minister, iar daca era particulara, din taxele percepute studentilor. Paradoxul a facut ca universitati de stat acuzate de eliberare de diplome false, cum este cea din Oradea, sa obtina “grad de incredere ridicat” din partea ARACIS. Fostul rector al universitatii de stat oradene, Teodor Maghiar, a fost condamnat in decembrie anul trecut, dupa un proces taraganat ani de zile in justitie, la 8 ani de inchisoare si plata catre stat a 25 de milioane de euro.

 

Reformele Marga si Andronescu ne-au tras pe ultimul loc in Europa

Iata argumentul forte al presedintelui Basescu in favoarea adoptarii Legii Educatiei Nationale, care va reforma intregul sistem de invatamant: “Ultimul studiu PISA, din 2010, care analizeaza nivelul elevilor de 15 ani din 70 de tari, situeaza Romania pe locul 49 la lectura, locul 47 la matematica si 48 la stiinte, fiind cel mai prost clasata in interiorul UE”, a declarat seful statului.

 

Modernizarea invatamantului preuniversitar

  • Centrarea sistemului de invatamant pe elevi si pe studenti – si nu pe profesori, ca pana acum, care erau protejati prin locurile de munca asigurate, fara a putea fi trasi la raspundere pentru rezultatele slabe ale elevilor la examenele de Bacalaureat, Teste Nationale, Teze Nationale etc.

  • Atrage in responsabilitate parintii, profesorii si conducerea unitatilor de invatamant, inclusiv comunitatea, pentru calitatea educatiei.

  • Descentralizarea sistemului, care devine parte a comunitatii locale.

  • Permite un control mai eficient al Ministerului Educatiei.

  • Stimuleaza competitia intre scoli si universitati si da deplina stabilitate sistemului. “Este relevant ca noua lege pune in concurenta unitatile scolare prin mecanismul creat de lege ca elevul opteaza pentru scoala la care doreste sa mearga iar finantarea urmareste elevul. O scoala cu o buna reputatie va atrage elevi, ceea ce inseamna ca va atrage si finantare, urmand ca scolile cu proasta reputatie sa nu aiba elevi sa aiba ca final inchiderea”, a precizat Basescu.

  • Legea asigura o puternica implicare a familiei elevului in organizarea scolii. “Parintii vor semna un contract educational cu scoala. Se pare ca, in ultimii ani, prea multi parinti spun ca singurii care au obligatii fata de copil sunt responsabilii de la scoala. Nu, parintii raman responsabili, alaturi de dascali, pentru evolutia copilului”, a precizat seful statului.

  • Creste responsabilitatea scolii prin organizarea concursurilor pentru selectarea profesorilor. Va creste si calitatea resursei umane, pentru ca orice dascal va fi obligat sa aiba un masterat didactic.

  • Se face transferul de la un invatamant care avea la baza acumularea de informatii la un invatamant centrat pe dezvoltarea de competente.

  • In baza noii legi, curiculumul va fi foarte flexibil. “20% din materii vor fi optionale. In invatamantul obligatoriu, pana la 30% din orele de invatamant vor putea fi alocate de dascal pentru adaptarea nivelului de educatie la nivelul clasei. Eventual, atunci cand sunt elevi cu o mai slaba performanta, dascalul isi poate adapta programa functie de nivelul clasei.

  • Legea pune accent pe educatia timpurie, se trece practic la invatamantul obligatoriu de noua ani.

 

Invatamantul universitar, scuturat de clanuri

“Finantarea universitatilor va tine seama de calitatea educatiei si vor fi clasate in trei tipuri: Universitati care vor avea ca obiectiv educatia, o alta categorie care va fi axata pe educatie si cercetare si universitatile de varf, care vor fi centrate pe educatie si cercetare avansata. Extrem de importanta pentru cadrele didactice universitare, nu va mai functiona criteriul vechimii pentru a dobandi calitatea de profesor, ci valoarea. Sunt prea multi tineri care raman asistenti, in timp ce clanuri universitare ocupa toate pozitiile, impreuna cu familiile lor. Sunt introduse mecanisme de control care evita aparitia fabricilor de diplome. Nu vorbesc numai de universitati private, multe din universitatile de stat s-au transformat in fabrici de diplome, generand o adevarata depreciere a calitatii de detinator al unei diploma. Paradoxul e ca universitatile de stat au fost transformate, multe din ele, in fabrici de diplome, care nu mai au ca obiectiv calitatea, ci buna retribuire a rectorilor si a clanurilor universitare”, a acuzat Traian Basescu.

Un alt obiectiv este evitarea politizarii functiei de rector si, de asemenea, se incrimineaza plagiatul, nu mai sunt permise micile familiute cu soti, sotii, rude pana la gradul trei in aceeasi universitate, a mai spus seful statului. “Am observat ca exista o teama de schimbare, si ea este exploatata de cei ce beneficiau de un sistem in care statul platea, dar nimeni nu raspundea. Sub masca autonomiei universitare, multe universitati de stat considerau ca sunt libere sa faca ce vor in numele rectorului si a grupului din jurul acestora”, a precizat Basescu.

 

Comercializarea lucrarilor de licenta, amendata de la 5.000 la 50.000 de lei

In noua lege este sanctionata foarte dur comercializarea lucrarilor in vederea plagiatelor. Astfel, Art 143 (5) prevede ca “Este interzisa comercializarea de lucrari stiintifice in vederea facilitarii falsificarii de catre cumparator a calitatii de autor al unei lucrari de licenta, de diploma, de dizertatie sau de doctorat”, iar Art. 360 (1) stipuleaza ca “Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza: (b) Nerespectarea dispozitiilor art, 143 alin (5), cu amenda de la 5.000 la 50.000 de lei”.

Totodata, la Art. 325 “Se interzice ocuparea posturilor didactice si de cercetare de catre persoane dovedite ca au realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara, stabilite conform legii. Se anuleaza concursul pentru un post didactic sau de cercetare ocupat, iar contractul de munca cu universitatea inceteaza de drept, indiferent de momentul la care s-a dovedit ca o persoana a realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara. Constatarea abaterilor se face de catre Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, conform legii”.

Art. 364. (1) “Senatele universitare sunt obligate ca, in termen de 6 luni de la

intrarea in vigoare a prezentei legi, sa definitiveze noua Carta universitara, regulamentele si metodologiile de organizare si functionare a universitatilor, in conformitate cu prezenta lege”.

(2) “La finalizarea actualului mandat, noile organe de conducere ale universitatilor se vor stabili in baza prezentei legi.

Conducerea universitatilor ramane in functie pana la finalizarea actualului mandat, posibil 2-3 ani, abia apoi se procedeaza la noi alegeri sau concurs, in conformitate cu noua lege”.

 

Cuza Basescu

“Critica cea mai lipsita de onestitate vine din zona discursului nationalist. Le-as aminti celor care se tem de studiile in limba minoritatilor ca una din tezele care a stat la baza Romaniei Mari in 1918 era urmatoarea: Fiecare popor se va instrui, administra si judeca in limba sa proprie. Nu vad de ce azi am fi mai putini intelepti decat in 1918, intr-o tara membra NATO, membra a UE. (…) Fac un apel public la Guvern ca in procesul de implementare a legii, care nu va fi usor (…) sa fie condus fara culoare politica si sa mentina spiritul legii, de a raspunde in primul rand nevoilor elevului, nevoilor studentului. Vreau sa cred ca legea a prilejuit o lupta politica care s-a incheiat o data cu promulgarea legii si toti trebuie sa vedem cum putem sa aplicam legea mai bine. Sper ca, in foarte scurt timp, una din etape, descentralizarea si transferul responsabilitatilor catre parinti, manageri si administratie locala, sa se produca. Vreau sa cred ca aceia care lucreaza la noile curriculumuri vor accelera acest proces in care sa avem timp ca aceia care sunt la inceput de ciclu de invatamant sa aiba noile manuale la dispozitie incepand cu septembrie 2011”, a mai spus Traian Basescu.

 

Etapele intrarii in vigoare a legii

Legea va fi introdusa treptat, intrucat are prevederi ce necesita pregatire logistica, finantare si legislatie secundara. Astfel, potrivit Art. 361 (3):

a) masura introducerii clasei pregatitoare in invatamantul primar intra in vigoare incepand cu anul scolar 2012 – 2013;

b) masura introducerii clasei a IX-a in invatamantul gimnazial intra in vigoare incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a V-a in anul scolar 2011-2012;

c) examenul de bacalaureat se va desfasura in conformitate cu prevederile prezentei legi incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a IX-a in anul scolar 2012 -2013;

d) admiterea la liceu se va desfasura in conformitate cu prevederile prezentei legi incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a V-a in anul scolar 2011-2012;

e) masura acordarii a 500 euro pentru educatia permanenta a fiecarui nou-nascut se aplica incepand din 2013

f) masura privind introducerea costului standard per elev si a principiului “finantarea urmeaza elevul” se aplica din 2012.

g) prevederile art. 8 (alocarea a 6% din PIB educatiei si 1% din PIB cercetarii, n.r.) intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2012.

 

Modificari in invatamantul preuniversitar

Alte prevederi importante din invatamantul preuniversitar, selectate de Stefan Vlaston, presedintele Asociatiei Edu Cer:

* Finantarea de la bugetul de stat urmeaza elevul inclusiv in invatamantul obligatoriu particular si confesional (Art 9 (5)). Sunt prevazute burse sociale si acces gratuit la camine si cantine din unitatile de invatamant din alta localitate decat aceea de domiciliu (Art 12)

* Clasa a IX-a trece la gimnaziu, dar abia peste 4 ani (Art. 23) Clasa pregatitoare este inclusa in invatamantul primar si devine obligatorie (Art. 23)

* Invatamantul general obligatoriu se opreste la clasa a IX-a, la finalul gimnaziului (Art. 24)

* Invatamantul profesional apare ca traseu educational distinct, cu durata intre 6 luni si doi ani, varianta preluata de la Senat. (Art. 23)

* Se prevede posibilitatea contractelor de scolarizare incheiate intre agenti economici, elevi si scoli. Agentii economici beneficiaza de facilitati fiscale, in aceste cazuri. Durata si continutul programelor de pregatire profesionala sunt stabilite de unitatea de invatamant prin consultare cu angajatorii. (Art. 33)

* Filiera teroretica a liceului ramane de 3 ani, iar cea tehnologica de 4 ani.

* Este prevazuta posibilitatea retragerii autorizarii/acreditarii oricarei unitati de invatamant, de stat sau private, la propunerea administratiei locale sau a Inspectoratelor Scolare. (Art. 61).

* Media de elevi pe clasa, in invatamantul preuniversitar gimnazial si liceal este 25. (Art. 63).

* Admiterea la liceu se face in functie de portofoliul educational si media de absolvire (70%) si de proba de admitere, organizata de fiecare liceu (30%). Cum din portofoliul educational fiecare liceu preia ce-i convine, decizia acestuia este de fapt mult mai mare decat 30%.

* La examenul de bacalaureat se mentin probele transdisciplinare (stiinte-fizica, chimie, biologie), ceea ce este un lucru bun, in conformitate cu situatiile reale din viata. (Art. 78) Angajarea se mentine prin concurs organizat la nivelul scolii. Profesorii si directorul nu au majoritate in Consiliile de administratie (Art. 96)

* Finantarea de baza, per capital, se asigura prin bugetele locale, din sume defalcate din TVA si alte venituri ale bugetului de stat. Aceste sume nu pot fi executate silit pentru recuperarea creantelor.

 

Modificari in invatamantul superior

Principalele prevederi ale Legii Educatiei Nationale in invatamintul universitar, selectate de profesorul Vlaston:

Art 130 (1) Institutiile de invatamant superior adopta un cod de etica si deontologie profesionala universitara. Acesta face parte din Carta Universitara si cuprinde obligatoriu:

b) prevederea ca persoanele care se afla in relatie de soti, afini si rude pana la gradul III inclusiv, nu pot ocupa concomitent functii astfel incat una sau unul sa se afle fata de celalalt sau cealalta intr-o pozitie de conducere, control, autoritate sau evaluare institutionala la orice nivel in aceeasi universitate si nu pot fi numiti in comisii de doctorat, comisii de evaluare sau comisii de concurs ale caror decizii afecteaza sotii, rudele sau afinii pana la gradul III inclusiv.

Art 166. (1) Pot fi conducatori de doctorat persoanele care au obtinut dreptul de conducere de doctorat inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi, precum si persoanele care au obtinut atestatul de abilitare, avand cel putin functia de lector/sef de lucrari, respectiv cercetator stiintific gradul III.

(2) Calitatea de conducator de doctorat este acordata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, la propunerea CNADCTU (Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare) de acordare a atestatului de abilitare, in conformitate cu standardele si procedurile elaborate de MECTS.

Art. 167. (2) Un conducator de doctorat poate indruma simultan maximum 8 doctoranzi, aflati in diverse stadii al studiilor de doctorat.

La art. 300 se prevede un nou concept, abilitarea. Teza de abilitare releva capacitatile si performantele didactice si de cercetare. Teza prezinta in mod documentat realizarile profesionale deja obtinute, care probeaza originalitatea contributiilor academice si profesionale, concretizate in rezultate principial noi pentru stiinta si practica, solutii, legitati, generalizari, concluzii generatoare de noi directii, net superioare celor existente, executate de sine statator si anticipand o dezvoltare independenta a viitoarei cariere universitare.

(2) Teza de abilitare se sustine public, in fata unei comisii de specialitate numite de CNATDCU si formata din minimum 3 persoane, care au calitatea de conducator de doctorat, din tara si din strainatate.

Accesul la functii de conducere, de conducator de doctorat si de profesor universitar este conditionat de obtinerea acestei abilitari, existenta si in alte tari, precum Germania. Abilitarea reprezinta o incercare de a separa graul de neghina, in inflatia de diplome si titluri acordate nu numai dupa merite ci si pentru bani sau influenta clientelar-politica.

 

Alegerea conducerii universitatii

Art 207 (3) La nivelul departamentului, seful de departament si membrii consiliului departamentului se stabilesc prin votul universal, direct si secret al tuturor cadrelor didactice titulare si al cercetatorilor

Art 207 (5)(b) decanii sunt selectati prin concurs public, organizat de catre rectorul universitatii. La concurs pot participa persoane din cadrul universitatii sau din orice facultate de profil din tara sau din strainatate care, pe baza audierii in plenul Consiliului facultatii, au primit avizul acestuia de participare la concurs. Consiliul facultatii are obligatia de a aviza minimum 2 candidati;

c) decanul isi desemneaza prodecanii dupa numirea de catre rector;

Art. 209 Rectorul universitatilor de stat sau particulare se desemneaza printr-una din urmatoarele modalitati ;

a) Pe baza unui concurs public, in baza unei metodologii aprobate de Senatul universitar nou ales, conforma cu prezenta lege sau,

b) Prin votul universitar, direct si secret, al tuturor cadrelor didactice si de cercetare titulare din cadrul universitatii si al reprezentantilor studentilor din Senatul universitar si din Consiliile facultatilor.

Art. 210 (2) Senatul universitar stabileste o comisie de selectie si de recrutare a rectorului formata, in proportie de 50%, din membrii ai universitatii si, in proportie de 50%, din personalitati stiintifice si academice din afara universitatii, din tara si din strainatate. Aceasta comisie contine minimum 12 membri, dintre care cel putin un reprezentant al studentilor sau un absolvent al facultatii desemnati de catre studentii din Senat conform Cartei univeristare. De asemenea, Senatul universitar nou ales elaboreaza si aproba metodologia de avizare, de selectie si de recrutare a rectorului, conform legii.

 

Incompatibilitati:

Art. 215.

3) Persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita functia de rector pe perioada indeplinirii mandatului.

(4) Functia de rector este incompatibila cu detinerea de functii de conducere in cadrul unui partid politic, pe perioada exercitarii mandatului.

Pana in prezent, ministrii au fost si senatori sau deputati. Mai mult, Ecaterina Andronescu si-a rezervat in timpul mandatului de 9 luni din 2009 si functia de rector al Universitatii Politehnice Bucuresti. Dovada ca puterea nu se da din mana cu niciun pret, ci trebuie rezervata, daca se poate, pentru totdeauna.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.