Camera Deputatilor a adoptat, miercuri seara, Legea parteneriatului public-privat, reexaminata la cererea presedintelui Traian Basescu, admitand obiectiile formulate de seful statului, dupa ce si Senatul, in calitate de prima Camera sesizata, a aprobat in 24 august cererea de reexaminare a sefului statului.
Cererea de reexaminare viza, printre altele, unele dispozitii ce ar fi putut crea confuzie pe piata, ca urmare a neoperarii distinctiei dintre regimul juridic general prevazut de OUG 34/2006 si cel derogatoriu, prevazut de actul normativ. Legea reglementeaza modul de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat ce are ca obiectiv public proiectarea, finantarea, constructia, reabilitarea, modernizarea, operarea, intretinerea, dezvoltarea si transferarea unui bun sau serviciu public.
Legea propune 5 tipuri de contracte de proiecte PPP:
- proiectare, construire, operare (PCO);
- construire, operare, reinnoire (COR);
- construire, operare, transfer (COT);
- inchiriere, dezvoltare, operare (IDO);
- reabilitare, operare, transfer (ROT).
Insa partenerii pot stabili si alte forme de parteneriat public-privat, cu conditia respectarii dispozitiilor legii.
Principalele etape prevazute pentru incheierea contractului de parteneriat public-privat sunt:
– Initierea proiectului, care este in sarcina autoritatii publice chiar daca initiativa a apartinut unei alte autoritati sau investitorului privat;
– Analiza si selectia preliminara a unor investitori privati;
– Negocierea cu investitorii privati selectati;
– Incheierea contractului;
Procedura parteneriatului public-privat este utilizata pe scara larga in statele cu o economie de piata dezvoltata, fiind una dintre importantele moduri de dezvoltare economica, de creare de locuri de munca si de marire a resurselor bugetare atat locale, cat si centrale, se argumenteaza in expunerea de motive. Parteneriatul public-privat a fost promovat de premierul Emil Boc in pachetul de masuri anticriza, cu scopul relansarii economice a tarii, in paralel cu infiintarea unui fond national de investitii alimentat din actiunile minoritare detinute de stat la diferite companii.
Magda SEVERIN