Legislatia achizitiilor publice a fost modificata. Taraganarea contestatiilor in justitie nu mai este posibila

 

Taraganarea timp de luni de zile a unei decizii referitoare la o contestatie, cu efecte negative asupra incheierii contractelor si derularii acestora, nu va mai fi posibila, dupa ce Legea de aprobare a OUG 76/2010 a fost publicata in Monitorul Oficial din 31 decembrie 2010. Potrivit noului act normativ, cei care vor sa depuna contestatii in procedurile de achizitii publice nu mai pot opta intre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor si instanta de judecata, ci doar CNSC va primi contestatii. Astfel, contractele vor fi incheiate dupa pronuntarea deciziei de catre CNSC, iar contestatarii se pot adresa justitiei doar pentru a ataca decizia CNSC.

Abuzul de contestatii a fost exemplificat recent de Autoritatea Nationala de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice, care a publicat o lista cu principalele firme care depun contestatii. In top figureaza nu mai putin de 562 de operatori economici care au depus fiecare minimum 5 contestatii in intervalul 2008-2009. “Dintre acestia, primii 100 de operatori economici au depus 2.955 contestatii, dintre care 955 au fost declarate admise de catre CNSC, iar 2.000 au fost respinse\”, arata reprezentantii ANRMAP. Din interese ascunse, dar si cauzata de birocratia excesiva, analizarea contestatiilor s-a dovedit un proces greoi, care a avut drept rezultat incheierea cu intarziere a contractelor si, implicit, amanarea la infinit a lucrarilor si efectuarea cu intarziere a platilor, majoritatea din fonduri europene. Problemele au fost resimtite mai ales in cazul unor mari proiecte de infrastructura de transport si mediu, procedurile achizitiilor publice, inclusiv cele de solutionare a contestatiilor, fiind vorba despre sume mari in cadrul unor contracte care au stat in stand-by mai multe luni, asteptand hotararile din justitie.

Noua lege prevede eliminarea \”primei instante\” din schema depunerii contestatiilor. Pana acum, potrivit art. 255 din Ordonanta de Urgenta 34/2006, “Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala sau in justitie, in conditiile prezentei ordonante de urgenta”. Acum lucrurile au fost reglementate prin eliminarea din text a sintagmei \”sau in justitie\”, iar in acest mod contestatiile vor fi solutionate numai de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor – organism administrativ-jurisdictional.

In textul noii legi mai apar o serie de modificari legate de structura Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, organism care primeste \”greutate\” odata cu prevederile mentionate. Potrivit actului normativ, CNSC este \”organism independent cu activitate administrativ-jurisdictionala\” si \”presedintele Consiliului trebuie sa fie licentiat in drept\”.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.