Lovitura de gratie: Anvelopele all season sau mixte nu sunt bune iarna


 

Anvelopele all season sau mixte nu sunt asimilate celor de iarna decat in masura in care au inscrise initialele M si S, informeaza Autoritatea Rutiera Romana (ARR). Textul OG nr. 5/2011, prin care se modifica OG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, prevede obligativitatea echiparii autovehiculelor cu anvelope de iarna, identificate prin utilizarea literelor M si S, sub forma: M plus S, M.S. sau M&S.

 

“Intrucat nici in documentatia de specialitate si nici in legislatia aplicabila nu exista vreo referire la anvelopele denumite comercial \’all-season\’, apreciem ca utilizarea unor anvelope fara marcajul care atesta utilizarea lor corespunzatoare in conditii de iarna este contrara prevederilor legale si se face exclusiv pe raspunderea conducatorului auto”, precizeaza ARR, intr-un comunicat.

Anvelopele de iarna sunt cele care respecta si sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr.54, dupa caz.

Anvelopele de iarna sunt construite din cauciuc special, pentru a oferi o aderenta adecvata atunci cand temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul este acoperit de zapada, gheata ori polei.

Politistii controla cu ochelarii sau lupa daca masina oprita in trafic este dotata cu anvelope de iarna. Service-urile nu vor elibera o \”hartie\” care sa certifice ca masina este dotata cu asemenea cauciucuri, ci doar certificatul de garantie pentru anvelopele pe care le monteaza, in care sunt trecute diverse specificatii tehnice privind dimensiunea si profilul anvelopei.

 

Obligatorii doar pe zapada, gheata sau polei

Potrivit Ordonantei nr. 5/2011, cauciucurile de iarna devin obligatorii incepand cu 1 noiembrie, fara ca actul normativ sa precizeze insa o data limita pentru sezonul rece, dar nici nu impune echiparea masinilor in conditiile unui carosabil fara zapada, gheata sau polei. Cu alte cuvinte, daca nu ninge, posesorii autovehiculelor pot circula bine-mersi cu cauciucuri de vara, insa ei risca sa plece de acasa si sa-si lase masina in drum daca ii prinde ninsoarea. In oras, sa zicem ca daca au plecat la serviciu si a nins intre timp, n-ar fi asa o mare paguba, ca pot lua si un mijloc de transport public pana acasa. Daca pleaca insa din localitate la temperaturi de 28 de grade si ii prinde vreo zapada a doua zi – cum s-a intamplat in week-endul trecut – ei risca, de acum incolo, indiferent de data calendaristica, amenzi intre 2.500 – 4.000 de lei si retinerea talonului daca sunt prinsi circuland pe drumurile publice.

In cazul vehiculelor de transport marfa sau persoane, neechiparea cu anvelope de iarna si lanturi este supusa acelorasi sanctiuni, insa pastrarea lanturilor in zonele in care nu mai este polei pe carosabil atrage dupa sine alte amenzi, intrucat distrug asfaltul. In caz de accident, la amenzi se adauga o suma dedicata repararii drumurilor si despagubirilor pentru pagubele produse. Astfel, in situatia in care, din cauza neechiparii corespunzatoare, se produc blocaje sau accidente, se vor emite titluri de despagubire care sa acopere costurile pe care CNADNR le are cu deblocarea drumurilor. Valoarea unui titlu porneste de la 1.000 de lei si poate ajunge la 4.000 de lei, daca pentru deblocarea drumului este nevoie de aducerea unei macarale.

 

Cauciucurile s-au scumpit

Echiparea cu anvelope de iarna presupune o cheltuiala serioasa pentru posesorii de autovehicule, insa trebuie evitate ofertele la mana a doua. Pe langa faptul ca nu se cunoaste gradul de uzura, asemenea cauciucuri nu au nici documentele obligatorii pentru control. Cel mai ieftin schimb de roti depaseste 1.000 de lei, intrucat anvelopele s-au scumpit deja cu 10% fata de anul trecut, si mai urmeaza o majorare de 20%.

Pretul anvelopelor difera semnificativ, in functie de dimensiunea, caracteristicile si performantelele acestora. Pornind de la costul materiilor prime – iar cauciucul natural s-a scumpit foarte mult in ultima perioada -, la cel de fabricatie si de transport, se ajunge la depozitare. Locul de achizitie influenteaza si el pretul final: depozit en gross de anvelope, service auto, reprezentante auto sau supermarket. Astfel, cei care isi vor cumpara anvelope de la supermarket vor fi nevoiti sa isi plateasca si costul cu montajul si echilibrarea rotilor, adica intre 30 si 50 de lei pe fiecare roata. Nu vorbim aici despre camioane si autotrenuri, care ajung la costuri inzecite.

Statul ar putea incasa 445 milioane euro reprezentand TVA din vanzarea anvelopelor. \”In Romania este inmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule, din care aproximativ 1,1 milioane nu necesita echiparea cu anvelope speciale (remorci, tractoare, troleibuze, mopede etc). Prevederile ordonantei urmeaza sa fie aplicate pentru aproximativ 4,28 milioane vehicule, din care 70.000 reprezinta parcul aflat in dotarea institutiilor publice. Diferenta de 4,21 milioane autovehicule care apartin diverselor persoane fizice si juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA incasat suma de 445 milioane euro, ceea ce inseamna venituri suplimentare la bugetul de stat si nu cheltuieli\”, se arata in nota de fundamentare a proiectului Ordonantei 5/2011.

De asemenea, suma necesara echiparii parcului auto care apartine institutiilor statului a fost evaluata la aproximativ 28 milioane euro.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.