Masini electrice, cu 6 vouchere “Rabla”

 

Romanii care vor opta pentru achizitionarea unei masini electrice ar putea beneficia de 6 vouchere prin programul ‘Rabla’, potrivit unei propuneri legislative pe care o pregateste Ministerul Mediului si Padurilor. Astfel, statul le va da o serie de facilitati, valoarea avantajelor urmand sa acopere diferenta de cost dintre un astfel de vehicul si unul normal, care in prezent ajunge la circa 5.000 de euro. Prin intermediul viitoarei Ordonante de Urgenta, autoritatile care vor prefera sa cumpere masini electrice sau hibrid ar putea opta pentru o reducere de pana la 25% din pretul masinii, suportata din Fondul de Mediu. Anuntul a fost facut de ministrul Laszlo Borbely miercuri, in urma intalnirii la sediul MMP cu o delegatie a Grupului Dacia Renault, condusa de directorul general Jerome Olive.

 

Tema discutiei a vizat modul in care cumparatorii de masini electrice ar putea beneficia de facilitati, statul incurajand achizitia unor astfel de automobile, in locul celor care folosesc combustibil fosil. Intr-o prima faza, beneficiari vor fi institutiile publice, iar facilitatile vor veni de la Fondul de Mediu in doua forme: fie prin programul Rabla, fie prin subventionare directa a unui procent de pana la un sfert din costul unei masini electrice. ‘Trebuie sa facem insa o distinctie in ceea ce priveste facilitatile pentru masinile hibrid si cele electrice, deoarece numai acestea din urma au emisii zero. La nivelul Uniunii Europene nu exista o directiva cu cerinte specifice, dar exista Directiva nr. 2009/33/C.E a Parlamentului European si a Consiliului privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, care prevede promovarea acestor vehicule. Una dintre propunereile noastre este aceea ca, in cazul in care o institutie doreste sa achizitioneze un autovehicul electric, sa poata beneficia de 6 tichete valorice din programul Rabla. Aceste 6 tichete pot acoperi diferenta, de aproximativ 5.000 de euro, dintre pretul unui autovehicul normal si unul electric. De asemenea, se analizeaza posibilitatea ca, in cazul in care de institutia nu are masini de casat, insa vrea sa achizitioneze un autovehicul electric, sa putem oferi, prin Fondul pentru Mediu, o cota de pana la 25% din valoarea masinii. Vreau sa precizez ca aceasta facilitate nu poate fi cumulata cu cea referitoare la cele 6 vouchere. Prin aceasta facilitate, Guvernul Romaniei va putea sa sprijin eacest tip de transport nepoluant’, a precizat Laszlo Borbely. Potrivit calculelor sale, diferenta de 5.000 de euro poate fi amortizata in circa 5 ani.

Ministrul a tinut sa precizeze ca Renault nu va produce masini electrice in Romania, ci doar va comercializa local astfel de automobile. Reprezentantul Renault a spus ca producatorul comercializeaza in prezent doua modele de masini electrice, un al treilea urmand sa apara in cursul acestui an. Primele doua, existente incepand cu prima jumatate a anului 2011, sunt Kangoo Express Z.E., care costa de la 20.000 de euro inainte de taxe, si Fluence Z.E., cu preturi de la 26.000 de euro, in functie de TVA. Cel de-al treilea model electric produs de Renault, Twizy, va fi disponibil in doua variante de motorizare, de 5 sau 15 kilowati. Pentru primele doua modele, in Franta exista deja un sistem de inchiriere a bateriilor, contra unei sume lunare de 72 de euro. Dupa jumatatea lunii aprilie, automobilele vor fi prezentate in cadrul unui eveniment organizat de companie.

 

Infrastructura, o problema

Al doilea subiect al intalnirii a fost cea a infrastructurii, iar Borbely si Jerome Olive au anuntat ca exista discutii pentru incheierea unor parteneriate cu distribuitorii de energie electrica pentru ‘a gasi formule’ de realizare a infrastructurii necesare. Potrivit ministrului, in Romania nu circula in prezent niciun vehicul total electric. ‘Din cate stiu eu, in Romania nu exista astfel de masini. Important este sa avem baza legala, iar producatorii sa stie ca statul ofera facilitati celor care vor sa cumpere astfel de autovehicule. Dupa aceea vom vedea ce putem face pentru a dezvolta infrastructura necesara acestora’, a spus Borbely. Potrivit datelor prezentate de reprezentantii Renault, o incarcare a bateriei unei astfel de masini pentru parcurgerea a 100 de km presupune un consum de 18 kilowati, ‘ceea ce inseamna mai putin de 2 euro’.

O masina electrica are o autonomie de pana la 160 km, iar incarcarea ei dureaza 8 ore si poate fi facuta cu ajutorul unei borne care costa aproximativ 400 de euro. ‘Va trebui sa vedem cum facem cu acest lucru, pentru ca sunt unele baterii care stau 8 ore la incarcat, iar altele care se incarca in 30 de minute, dar sunt mult mai scumpe. Trebuie sa se realizeze parteneriate intre producatori si institutii sau agenti economici – precum supermarketurile de exemplu, pentru a se pune la punct sistemele de alimentare’, a spus Borbely. Cel mai ridicat cost al unei asemenea componente de vehicul electric ar costa 7.000 – 8.000 de euro si ar putea chiar sa fie ‘inchiriata’, insa problema este realizarea infrastructurii necesare pentru a o putea folosi. ‘Programul nu este clar. Urmeaza sa stabilim detalii, acum am discutat doar principii. Este o decizie foarte clara a mea si este sustinuta de Guvern. Aceea ca noi trebuie sa sprijinim aceste tipuri de transport nepoluant. Esentiala este pornirea acestui sistem, iar daca producatorii sriu ca noi oferim facilitate, putem sa discutam mai departe’, a conchis ministrul. Problema de fond este infrastructura.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.