Masinile noi, mai ieftine

 

Preturile automobilelor noi s-au diminuat anul trecut cu 2,3% in Romania, ritm apropiat de scaderea medie de 2,5% inregistrata in Uniunea Europeana. Spre deosebire de situatia din tara noastra, in Slovacia reducerea preturilor a depasit 17%, iar in Bulgaria, 13%, potrivit unui raport al Comisiei Europene privind piata auto.

 

Documentul arata ca preturile automobilelor au scazut in 24 de state membre, in timp ce in trei tari au urcat. Cresteri ale preturilor au inregistrat Portugalia (2,6%), Italia si Malta (ambele cu 0,2%). Dintre statele in care preturile au evoluat negativ, 18 au avut scaderi mai mari decat Romania, iar cinci, mai mici. Scaderea preturilor reale a fost foarte pronuntata in Slovacia (-17,4%), Bulgaria (-13,5%), Slovenia (-11,6%) si Republica Ceha (-9,0%). In Polonia, preturile au scazut cu 5,6%. In cazul pietelor mari, preturile reale au scazut cel mai mult in Regatul Unit (-3,7%), in timp ce in Germania, Spania si Franta reducerile de preturi au fost mai moderate (-1,9%, -1,6% si, respectiv, -0,9%).

Preturile au coborat anul trecut in toate cele zece state care nu sunt parte a zonei euro. Cea mai mica scadere in aceste state a fost raportata in Suedia (1,1%), urmata de Romania (2,3%) si Danemarca (3,6%). Romania a avut a doua mare crestere din UE a preturilor nominale, scumpirea excluzand inflatia, fiind de 4,7%, mai mica doar decat in Portugalia (6,2%). La nivelul spatiului comunitar, preturile nominale au urcat cu 0,3%. Inflatia din UE a fost de numai 2,8% in ianuarie, fata de 7% in Romania, potrivit datelor din raport. Preturile nominale au scazut in 13 state si au urcat in 14. Cele mai mari scaderi nominale au avut loc in Slovacia (-14,2%) si Bulgaria (-9,2%). Pretul nominal platit de consumatori include reduceri, TVA si taxe de inmatriculare.

CE mai noteaza ca, pentru prima oara in ultimul deceniu, serviciile post-vanzare nu s-au mai scumpit. De asemenea, preturile reale ale serviciilor de reparatie si intretinere, care crescusera in decursul ultimului deceniu peste nivelurile generale ale inflatiei, nu au mai crescut in 2010. “Ma bucura sa constat ca, in Europa, consumatorii continua sa beneficieze de concurenta existenta pe pietele de vanzare a automobilelor noi si de o scadere semnificativa a preturilor in termeni reali. Faptul ca diferentele de pret intre statele membre au continuat sa scada este un indicator pozitiv al concurentei transfrontaliere. De asemenea, sunt incantat sa observ ca, pentru prima data in decursul unui deceniu, preturile reale la nivelul UE ale serviciilor de reparatie si de intretinere au incetat sa creasca, semn ca sectorul a inteles noile reguli ale jocului” a declarat Joaquin Almunia, vicepresedinte al Comisiei responsabil de politica in materie de concurenta.

Scaderea preturilor reale ale automobilelor in intreaga UE confirma o tendinta observata de peste zece ani, care arata ca, in randul producatorilor de automobile noi, concurenta functioneaza, conchid autorii raportului.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.