Microbuzele, pe jar

Ministrul Anca Boagiu a dispus intensificarea controalelor in trafic la transporturile de persoane, dupa tragediile petrecute in ultimele doua saptamani pe soselele din Ungaria, cand 17 romani si-au pierdut viata in accidentele microbuzelor care ii transportau. Autoritatea Rutiera si politistii sunt cu ochii in patru mai ales la microbuzele care se indreapta spre vama sau vin din strainatate, stiut fiind faptul ca aproape 700 de posesori de astfel de vehicule nu detin licenta, dupa ce si le-au transformat legal in autoturisme. Pana cand nu va fi modificata legislatia astfel incat acestia sa nu mai poata face piraterie in transportul de persoane lucrurile nu au cum sa se schimbe. Astfel de verificari au fost ordonate de fiecare data dupa un accident cu pierderi de vieti omenesti, iar apoi s-a asternut tacerea si totul a mers ca inainte.

Echipele de control s-au instalat, sambata, pe DN 7, care duce spre vamile Nadlac si Turnu. Niciun TIR, autocar sau microbuz nu a scapat spre Ungaria fara a fi verificat. Au fost controlate diagramele si documentele masinilor. Un microbuz care transporta 15 oameni, printre care si 2 copii, avea scaunele inlocuite cu bancute, ca sa poata inghesui cat mai multi. I s-au ridicat certificatul si placutele de inmatriculare. A fost un caz relevant de piraterie.

Mai grav este insa faptul ca exista persoane care isi risca viata apeland la astfel de transporturi, in ciuda mediatizarii intense a accidentelor mortale din ultima vreme. Neavand nevoie de licenta de transport, soferii microbuzelor 8 plus 1 nu sunt obligati sa aiba tahograf. Pot conduce cate ore doresc, fara ca nimeni sa aiba dreptul de a-i controla. Cei pe care ii transporta nu vor sti niciodata daca omul de la volan este odihnit sau tocmai s-a intors dintr-o alta cursa. Este incredibil cum acesti pasageri isi lasa viata in mana unor necunoscuti, fara sa apeleze la o firma specializata, cu conducatori auto profesionisti.

In Bihor, inspectorii ARR au instalat punctele de control in apropierea Vamii Bors. Si aici, nu de putine ori au descoperit ca soferii transportau in loc de marfa pasageri, asezati pe banci improvizate.

In accidentul de acum doua saptamani din Ungaria, in care au murit 14 romani, microbuzul care ii transporta fusese omologat, potrivit Ministerul Transporturilor, ca autoturism cu 8 plus 1 locuri, astfel ca nu se supunea reglementarilor privind autorizarea/licentierea pentru desfasurarea activitatilor de transport rutier. Cu toate acestea, proprietarul „autoturismului” tocmai asta facea, dar neoficial: transport rutier de persoane in si din strainatate. Printre victime s-a numarat si el, aflandu-se la volan in momentul ciocnirii cu un TIR ce venea pe contrasens.

Din datele furnizate de RAR, in ultimii 4 ani au fost transformate, „cu respectarea prevederilor legale in vigoare”, aproape 700 de microbuze in autoturisme cu 8 plus 1 locuri. In plus, alte peste 3.000 de autovehicule cu masa maxima intre 3,5 si 5 tone au fost modificate in autovehicule cu masa maxima de 3,5t. “Aceste date reflecta in opinia Comisiei de Control o posibila incercare a detinatorilor acestor autovehicule de a eluda prevederile legale aplicabile referitoare la efectuarea transporturilor rutiere si evident, la plata taxelor si impozitelor aferente”, considera Ministerul Transporturilor. Cam tarziu, dupa ce patronatele din transporturile rutiere reclama acest lucru de mult timp.

Ministerul Transporturilor a aprobat, in sfarsit, urmatoarele masuri:

1. ARR va intocmi si implementa impreuna cu RAR un program suplimentar de control in trafic, solicitand si participarea Directiei Politiei Rutiere, pentru depistarea operatiunilor ilegale de transport persoane si marfa, potrivit competentelor specifice.

2. Conducerea executiva a ARR va transmite prezentul raport catre Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR), in vederea asigurarii continuitatii masurii anterioare de indata ce nou-infiintatul ISCTR devine functional (in 4 decembrie).

3. Directia Generala de Control a MTI va sesiza Inspectoratul General al Politiei Romane cu privire la fenomenul de eludare a prevederilor legale aplicabile referitoare la efectuarea transporturilor rutiere si la plata taxelor si a impozitelor aferente.

4. Directia Generala Reglementari in Transporturi a MTI va propune modificarea prevederilor actelor normative specifice, in sensul eliminarii posibilitatii de declasare/detarare a autovehiculelor de transport persoane si de marfa. Concluziile DGRT vor fi aduse la cunostinta conducerii MTI impreuna cu calendarul actiunilor asumate in maxim 30 de zile.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.