Noua Lege a Transporturilor

 

Legislatia in transporturi este pe cale sa sufere transformari importante. OG 27/2010, aflata momentan in Camera Deputatilor, a devenit „un vehicul de mare viteza“ pentru o noua lege a transporturilor.

 

Conducerea COTAR (Confederatia Operatorilor si Transporatorilor Autorizati din Romania) impreuna cu un grup de deputati au adus numeroase modificari OG 27/2010.

Astfel, desi emisa de catre Guvern pentru a aduce cateva modificari OUG 109/2005, privind transporturile rutiere, OG 27/2010 s-a transformat, in Camera Deputatilor, intr-o veritabila lege a transporturilor.

Prezentam in continuare cateva dintre modificarile pe care noul act normativ le va aduce.

 

Asigurarea nu va mai fi permisa pentru a dovedi capacitatea financiara

Va aparea notiunea de manager de transport in locul celei de persoana desemnata.

Licenta de transport se acorda in urma indeplinirii cumulative a conditiilor privind baza materiala, de buna reputatie, de capacitate financiara si de competenta profesionala.

Conditia de baza materiala presupune sediu stabil, activitatea de intretinere si reparatii in propriul atelier sau printr-un contract cu un service si spatiile necesare parcarii vehiculelor detinute.

Pentru a stabili daca un transportator indeplineste conditia privind buna reputatie, se analizeaza si se iau in considerare, de catre autoritatea competenta, atat conduita intreprinderii de transport cat si a managerului de transport desemnat. Este vorba despre condamnari si sanctiuni.

Dovada capacitatii financiare se face pe baza conturilor anuale sau a capitalurilor proprii extrase din bilantul contabil inregistrat la Oficiul National al Registrului Comertului, certificat de un expert contabil.

In primii doi ani de exercitiu financiar, un operator de transport poate functiona indeplinind conditia de capacitate financiara printr-o scrisoare de garantie bancara. Conditia de capacitate financiara este indeplinita daca aceasta nu este afectata de datoriile operatorului de transport fata de bugetele locale sau bugetul de stat pentru anii anteriori.

 

10 ani valabilitatea pentru licenta de transport

Notiunea de transport fraudulos va capata o definitie in cadrul legii. La aceasta categorie se incadreaza printre altele transportul efectuat fara documentele de transport obligatorii sau cu documente false si transportul realizat cu manipularea inregistrarii aparatelor de inregistrare din dotarea obligatorie a vehiculului.

Certificatul de competenta profesionala se acorda pentru perioada nelimitata in urma unei examinari scrise obligatorii, care poate fi completata cu o examinare orala. Fiecare manager de transport este obligat sa participe la cursuri de formare continua odata la 5 ani.

Licenta de transport este netransmisibila si are o valabilitate de 10 ani, cu posibilitatea de prelungire la cerere.

Perioada de valabilitate a unei copii conforme a licentei de transport este de 5 ani, dar nu poate depasi termenul de valabilitate a licentei respective.

 

Microbuzele nu vor putea opera pe trasee mai lungi de 200 km

Transportul public de persoane prin servicii regulate pe un traseu judetean sau interjudetean se va putea efectua de catre un operator de transport sau un grup de operatori in conditiile in care acestia sunt detinatorii licentei de traseu unice. Perioada de valabilitate a acesteia este de 5 ani, cu drept de prelungire, la solicitare.

Licenta de traseu unica se elibereaza pentru fiecare traseu interjudetean, respectiv pentru fiecare traseu sau grup de trasee judetene.

Microbuzele (capacitate de transport pana la 22 de locuri inclusiv) nu vor deservi trasee interjudetene mai lungi de 200 de km.

 

Control unic

Ministerul va asigura realizarea unui sistem national unic de control prin infiintarea Inspectoratului National de Control Rutier (INCR), care reprezinta autoritatea de control unic.

Legea va intra in vigoare la data de 4 decembrie 2011.

Informatii pe larg puteti citi in numarul urmator al revistei Ziua Cargo.

Totodata, noua lege va constitui unul dintre subiectele discutate cu ocazia evenimentului organizat de revista Ziua Cargo la Poiana Brasov in perioada 31 martie – 1 aprilie.

Radu BORCESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.