Noul contract cu Bechtel, la Guvern

 

Noul contract cu compania americana Bechtel va intra in Guvern in doua saptamani, moment in care va fi scoasa la licitatie si construirea tronsonului Gilau – Nadasel al Autostrazii Transilvania. Premierul Emil Boc estimeaza ca portiunea ar putea fi gata chiar la sfarsitul anului.

 

\”Colegii mei termina astazi de negociat clauzele tehnice, de langa cele financiare, si urmeaza sa semneze acordul. Mai ramane ca Guvernul sa-si dea acordul pe noua forma de contract\”, a declarat, vineri, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor. \”Pe data la care va intra in Guvern forma noua a contractului cu compania Bechtel, imediat se va scoate la licitatie tronsonul Gilau – Nadasel, din judetul Cluj, pentru a fi realizat pe bugetul de stat. Acolo, exproprierile sunt deja facute, proiectarea este realizata, si vor fi continuate lucrarile, ce ar putea fi finalizate pana la sfarsitul anului. Se vor continua lucrarile si la Suplacu de Barcau – Bors, judetul Bihor, pe cei 64 de km care vor fi finalizati, astfel incat in acest calendar lucrarile sa continue. Noul contract cu Bechtel va intra in Guvern in luna septembrie\”, a declarat si premierul Emil Boc, tot vineri.

In urma negocierilor cu Ministerul Transporturilor, incepute in februarie si finalizate la inceputul lunii august, costul lucrarilor de construire a Autostrazii Transilvania a fost redus cu circa 50%, la 6,9 milioane euro/km, fata de 14,7 milioane euro/km. Compania Bechtel va mai lucra doar pe doua tronsoane, statul fiind liber sa liciteze celelalte sase sectoare de drum. Pentru acestea, costul estimat si raportat inclusiv la specificul terenului este de 7,2 milioane euro/km, insa nivelul final va fi stabilit in urma licitatiilor. Premierul Emil Boc a sustinut atunci ca Bechtel nu va primi despagubiri pentru modificarea contractului. \”Se continua lucrarile pe tronsonul Suplacu de Barcau-Bors, iar la nivelul politic am decis, in coalitie, ca tronsonul de la Gilau la Mihaiesti sa fie scos imediat la licitatie, deoarece proiectarea este finalizata. Pentru tronsonul Targu Mures-Campia Turzii va fi reluata proiectarea, in vederea organizarii licitatiei de executie. Evident ca Bechtel nu va primi despagubiri, ce despagubiri sa primeasca?!?\”, a precizat el.

Tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors reprezinta 118 km din totalul celor 415 km ai Autostrazii Transilvania. Proiectul autostrazii a fost impartit in 8 tronsoane. Lucrarile nu au fost incepute pe sase dintre ele, insumand 297 de kilometri, respectiv Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km).

Potrivit ministrului Anca Boagiu, platile restante pe care Guvernul trebuie sa le achite companiei Bechtel insumeaza circa 90 milioane euro, ce vor fi achitate in doua transe, dintre care ultima la finalul acestui an.

Tronsonul Suplacu de Barcau-Bors va fi finalizat in totalitate de Bechtel in 2013. Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru construirea unui traseu de 415 km, insa dupa 7 ani s-au realizat numai 52 km. Acestia au costat 1,25 miliarde de euro. Lucrarile sunt oprite de la inceputul anului, din lipsa de fonduri.

Autostrada Transilvania, intre Bors si Brasov, va avea, in total, peste 55 de kilometri de poduri si viaducte, 94 de pasarele, 58 de pasaje peste autostrada si 16 noduri rutiere.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.