Producătorii de camioane sub presiune – 35% reducere la emisiile de CO2 până în 2030

Parlamentarii europeni au susținut joi (18 octombrie) o inițiativă legislativă ce prevede reducerea cu 35% a emisiilor de CO2 pentru camioanele noi, începând cu anul 2030.

Va fi primul standard de CO2 pentru camioane în UE, iar votul din cadrul Comisiei pentru mediu a Parlamentului European stabilește obiective mai dure decât cele propuse de executivul UE în luna mai.

Atunci, Comisia Europeană a cerut reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 până în 2030, dar nu cu titlul de obligativitate.
Acum, parlamentarii din comisie au votat majorarea obiectivului la 35%, transformându-l totodată într-o cerință legală.
De asemenea, un obiectiv mai ambițios a fost stabilit și pentru anul 2025 – reducerea emisiilor de CO2 cu 20%.
Amintim faptul că, inițial a fost propusă o reducere de 15%, până în 2025.
Votul Comisiei pentru mediu a fost zdrobitor: 47 de voturi pentru majorarea țintelor și doar 6 împotrivă.
Rămâne de văzut dacă noile ținte vor primi susținere atunci când vor fi votate în plen, în luna noiembrie.
Conform propunerii inițiale a Comisiei, doar obiectivul pentru 2025 urma să devină obligatoriu pentru producătorii de camioane, în timp ce obiectivul pentru 2030 ar fi reprezentat o aspirație, până la o nouă revizuire a legislației, care va avea loc în 2022.

Cotă fixă pentru vehicule ecologice

Grupurile parlamentare au dezbătut, de asemenea, cu privire la posibilitatea de a cere producătorilor să realizeze un anumit volum de vehicule cu emisii zero și emisii reduse, sau să se alinieze la un sistem de credite.
În conformitate cu textul votat pe 18 octombrie, va fi introdusă o cotă pentru camioanele cu emisii zero și cu emisii scăzute: 5% până în 2025 și 20% până în 2030.
În cazul autobuzelor urbane, cotele sunt superioare: 50% până în 2025 și 75% până în 2030. Și sunt, de asemenea, mai stricte, în sensul că se referă numai la autobuze cu emisii zero, ceea ce înseamnă că doar vehiculele electrice vor respecta standardul.
O sesiune plenară a parlamentului trebuie să aprobe poziția Comisiei pentru mediu, pentru a intra apoi în „discuțiile dure” cu cele 28 de guverne, în vederea unei legi finale. Națiunile cu industrie dezvoltată pe segmentul auto se tem că reguli mai stricte ar putea afecta creșterea economică și locurile de muncă.

Răspunsul producătorilor de camioane

Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) și-a exprimat îngrijorarea serioasă cu privire la votul Parlamentului European
Practic, Comisia pentru mediu a Parlamentului European a mărit și mai mult țintele Comisiei Europene, deja considerate prea ambițioase de către producători, care inițial, au solicitat o țintă de 7% scădere a emisiilor de CO2 până în 2025.
„Industria camioanelor din Europa este dispusă să se angajeze la obiective ambițioase în materie de CO2, cu condiția ca acestea să fie viabile din punct de vedere tehnologic și economic în intervalul de timp dat”, a declarat secretarul general al ACEA, Erik Jonnaert.
Conform ACEA, actualele obiective ar ridica probleme majore, deoarece nu iau în considerare realitățile și complexitatea pieței camioanelor, nici ciclurile lungi de dezvoltare pentru vehiculele grele.
„Parlamentarii europeni ar trebui să știe că autovehiculele grele, care vor intra pe piață în 2025, sunt deja în curs de dezvoltare”, a declarat secretarul general al ACEA.
ACEA sprijină ideea Comisiei Europene de a introduce stimulente pentru sprijinirea inovării și a utilizării carburanților alternativi, însă, parlamentarii europeni au votat pentru transformarea acestui lucru într-un sistem de referință, stabilind un „malus” de CO2 pentru producătorii care nu reușesc să ajungă la obiectivele, considerate de ACEA ca nerealiste, de vânzare a vehiculelor cu emisii zero și scăzute.
„Nu se ia în considerare faptul că potențialul de electrificare al vehiculelor grele este mult mai scăzut decât în cazul autoturismelor, mai ales atunci când vine vorba de camioanele utilizate pe distanțe lungi. În plus, lipsește infrastructura necesară reîncărcării, în special de-a lungul autostrăzilor”, a spus Erik Jonnaert.
Statisticile prezentate de ACEA sunt grăitoare: se cere prea mult de la o industrie deja foarte performantă și nu atât de poluantă pe cât se crede.
Camioanele transportă 14 miliarde de tone de mărfuri pe an. Acestea livrează aproximativ 72% din totalul transportului terestru în Europa și 90% din valoarea totală a mărfurilor, fiind responsabile în același timp pentru 5% din totalul emisiilor de CO2. Performanța transportului rutier de mărfuri, măsurată în miliarde de tone-kilometri, a crescut cu 20% între 2000 și 2016.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.