Propuneri RATB pentru infiintarea Autoritatii Metropolitane de Transport

 

 

Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) a transmis Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) propuneri de modificare si completare a proiectului Ordonantei de Guvern privind infiintarea Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti (AMTB). Reamintim ca documentul a fost lansat in dezbatere publica pe site-ul MTI la data de 27 iulie, iar RATB a trimis propunerile pe 4 august, incadrandu-se in termenul de 10 zile prevazut pentru primirea sugestiilor/propunerilor. AMTB la nivelul Capitalei si al judetului Ilfov va functiona ca un organism de reglementare si coordonare a transportului public suprateran si subteran, in corelatie cu transportul zonal pe calea ferata si punctele de acces auto spre si dinspre oras.

 

Propunerile RATB sunt de substanta. Astfel, la capitolul “Atributii principale ale AMTB”, Regia introduce paragrafe noi, cu completari precise: Autoritatea trebuie sa aiba ca prima atributie “coordonarea unitara a serviciului de transport public de calatori in zona metropolitana” si “in functie de cercetarile de piata privind cererea, oferta si calitatea serviciilor de transport, stabileste/actualizeaza Programul de transport valabil pentru zona metropolitana”.

Sunt introduse si doua noi alienate: “AMTB exercita atributiile ce revin potrivit Legii nr. 92/2007 privind serviciile de transport public locale autoritatilor locale, respectiv Consiliului General al municipiului Bucuresti si Consiliului Judetean Ilfov, referitoare la infiintarea, autorizarea, organizarea, exploatarea, gestionarea, si controlul functionarii serviciilor de transport public de personae prin servicii regulate si servicii regulate speciale in zona metropolitana” si “A.M.T.B. este autoritate de autorizare a proiectului de ordonanta”.

Trebuie sa spunem insa ca Legea 92/2007 a fost modificata in iulie prin Legea 163/2011, astfel ca RATB trebuie sa-si revizuiasca in acest sens propunerea. Astfel, nici Articolul 14, nou introdus de RATB, nu isi mai are rostul. Iata ce prevedea acesta” Art. 14. – Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Legea nr. 92/2007 privind transportul public local (…) se modifica dupa cum urmeaza: a) lit. b), lit. c) si lit. g) ale art 4 alin. 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„b) se efectueaza pe raza teritorial-administrativa a unei localitati, respectiv pe raza administrativ teritoriala a zonei metropolitane, sau numai intre localitatile unui judet, in functie de tipul de transport stabilit potrivit legii. In cazul in care traseul transportului pe sina depaseste limita localitatii, acesta va fi considerat transport public local;

c) se executa pe rute si cu programe de circulatie prestabilite de catre autoritatile competente desemnate potrivit legii;

g) transportul cu autobuzele se efectueaza numai pe baza de licente de traseu si caiete de sarcini, elaborate si eliberate in conditiile stabilite prin normele de aplicare elaborate de autoritatile competente desemnate potrivit legii, denumite in continuare Norme.”

b) dispozitiile art. 4 alin. (1 1), art. 5 alin. (3), art. 16 alin. (6), art. 37 alin. (11), se abroga”.

Insa eroarea RATB este mica in comparatie cu gafa de proportii a Ministerului Transporturilor, care a lansat in dezbatere publica proiectul infiintarii AMTB la 27 iulie, deci la aproape o saptamana de la aparitia noii legi, fara sa sesizeze acest lucru. Reamintim ca Parlamentul a aprobat, prin Legea nr 163/2011, modificarea si completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, actul normativ fiind publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 519, din 22 iulie 2011.

In fine, un alt articol nou propus de RATB, Art.13, stipuleaza ca “Actualul Program de transport de transport public local prin curse regulate aplicabil pe raza municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, aprobat potrivit legii pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, isi mentine valabilitatea”.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.