Propunerile Club Feroviar pentru infiintarea Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti

 

Acordarea unor atributii corecte Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti (AMTB) si stabilirea relatiilor de colaborare/subordonare cu autoritatile publice centrale si locale poate permite reducerea evaziunii si a pirateriei din transportul public, sustine Club Feroviar, care transmite Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) mai multe propuneri de completare si modificare a proiectului de Ordonanta privind infiintarea AMTI. Reamintim ca proiectul actului normativ a fost publicat pe site-ul MTI in data de 27 iulie, iar propunerile/observatiile celor interesati au putut fi transmise in termen de 10 zile. In afara de Club Feroviar, care a trimis sugestiile pe 5 august, a mai facut propuneri RATB, in 4 august.

 

AMTB va functiona la nivelul Capitalei si al judetului Ilfov ca organism de reglementare si coordonare a transportului public suprateran si subteran, in corelatie cu transportul zonal pe calea ferata si punctele de acces auto spre ai dinspre oras. “Este o decizie de mult asteptata de toti operatorii seriosi de transport public din aria municipiului Bucuresti. Viitoarea AMTB poate reglementa oferta de transport si investitiile in infrastructurile de transport si vehicule, astfel incat si capitala Romaniei sa beneficieze de un sistem european urban si metropolitan”, declara Stefan Roseanu, senior partner Club Feroviar.

“Putem vorbi de o adevarata Zona Metropolitana Bucuresti, care cuprinde localitati aflate pe teritoriile judetelor Ilfov, Giurgiu, Calarasi, Dambovita si, bineinteles, Bucuresti. Desi legea fundamentala nu recunoaste in forma actuala o atare structura administrativ teritoriala, Zona metropolitana este o stare de fapt, cetatenii, platitori de taxe si impozite, trebuie sa beneficieze de o serie de servicii de utilitate publica care sa le faciliteze dezvoltarea armonioasa economica, sociala, culturala. Constituirea AMTB era, astfel, o necesitate si o obligatie pentru a rezolva unul dintre punctele Tratatului de la Lisabona – cel privind asigurarea mobilitatii cetatenilor. Asemeni oricarui proiect, consideram ca pot exista cateva puncte de imbunatatire a textului de lege, astfel incat acesta sa raspunda cu adevarat obiectivelor propuse de initiator („Dezvoltarea si modernizarea acestui serviciu public, cresterea calitatii si atractivitatii acestuia si orientarea in mai mare masura a intregii activitati spre satisfacerea necesitatilor de mobilitate a populatiei vor contribui la descurajarea transportului cu autoturisme private si implicit, la reducerea aglomeratiei si poluarii, cu influente benefice asupra conditiilor de mediu si calitatii vietii, mai ales in zonele urbane), dar si sa gestioneze adecvat fondurile publice locale, nationale si europene”, se arata in scrisoarea cu propuneri catre MTI.

Iata si propunerile formulate de Club Feroviar pentru imbunatatirea proiectului de ordonanta:

Articolul 1, alin. (1) va avea urmatorul cuprins: “Se infiinteaza Autoritatea Metropolitana de Transport – denumita in continuare AMTB, institutie publica cu personalitate juridica, constituita pe baza asocierii organizatiilor de drept public sau privat cu interes in activitatea de transport din zona Municipiului Bucuresti si a unitatilor administrativ-teritoriale invecinate. Organul suprem al AMTB este Adunare Generala a Asociatilor. Sediul social al AMTB este in Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucuresti”.

Club Feroviar isi argumenteaza propunerea prin faptul ca mai multe autoritati au competente in domeniul serviciilor comunitare de utilitati publice – printre care si transportul public de calatori. Acestea sunt: Ministerul de Interne, prin Legea 51/2006, art. 12. si consiliile locale si cele judetene, prin Legea 92/2007, art 17, alin 1, litera e) si litera g).

La Art. 1, alineatul (2), care stipuleaza ca “AMTB este institutia publica desemnata sa asigure politica privind planificarea strategica, monitorizarea si avizarea activitatilor privind autorizarea, organizarea si controlul functionarii serviciilor de transport public de calatori in zona metropolitana, pentru transportul cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale si transport naval”, Club Feroviar propune o completare: „cursele speciale si taxi”. Argument: Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, modificata si completata prin Legea nr. 265/2007 – traseele curselor speciale trebuie autorizate de AMTB pentru a nu se suprapune cu servicii publice si pentru ca veniturile realizate din prestarea acestor servicii sa fie destinate operatorului din AMTB pentru a reduce efortul la buget pentru compensarea obligatiei de serviciu public impusa acestuia.

Tot la Art. 1, se propune un nou alineat, (3), cu urmatorul continut: “Pentru exercitarea atributiilor sale, AMTB va genera urmatoarele cheltuieli:

a. cheltuieli cu personalul

b. achitarea prestatiilor din serviciul public obligatoriu

c. investitii in infrastructurile de transport

d. investitii in material rulant

e. participarea in proiecte de cercetare si cooperare nationale si internationale

f. taxe de membru la organizatii profesionale de specialitate

g. cheltuieli financiare

h. altele

Argument: “Pentru evitarea suprapunerii proiectelor de investitii, dar si a lipsei de finantare din partea uneia dintre organizatiile de pe teritoriul ATMB, Autoritatea trebuie sa se constituie intr-un pool financiar specific. De asemenea contravaloarea serviciilor publice obligatorii nu poate fi calculata decat global, si nu per localitate. E.g. In cazul in care atat Bucurestiul, cat si Snagovul doresc infiintarea unei curse pe aceasta relatie, plata este suportata de Snagov sau de Bucuresti. Cei din Islaz nu o pot folosi la pret subventionat?”

Art. 2 va avea urmatorul cuprins: “In intelesul prezentei ordonante, zona metropolitana reprezinta denumirea generica a ariei geografice ce cuprinde la momentul intrarii in vigoare a prezentei ordonante municipiul Bucuresti si judetul Ilfov. La o data ulterioara, AMTB i se poate alatura orice alta organizatie de pe teritoriul unei structuri administrativ-teritoriale invecinate zonei metropolitane”. Sunt invocate din nou prevederile Legii 92/2007 (art. 16, alin (2) – “autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a stabili si aplica strategia pe termen mediu si lung pentru extinderea, dezvoltarea si modernizarea serviciilor de transport public local, tinand seama de programele de dezvoltare economico-sociala a localitatilor si de cerintele de transport public local” si art 16, alin (5) – unitatile administrativ-teritoriale se pot asocia intre ele in vederea asigurarii si dezvoltarii serviciilor de transport public local de persoane prin curse regulate, precum si pentru exploatarea in interes comun a sistemului de transport public local de persoane prin curse regulate”.

Reamintim ca Legea 92/2007 a fost modificata pri Legea nr. 163/2011, care a fost publicata in Monitorul Oficial din 22 iulie 2011, fara ca Ministerul Transporturilor sa o ia in considerare.

La Art. 3, care stipuleaza sursele de finantare ale AMTB, Club Feroviar vrea ca noua institutie sa fie ordonator principal de credite, si nu tertiar, iar la alineatul (2) precizeaza explicit sursele: a. bugetul de stat; b. bugetul autoritatilor locale pe al caror teritoriu isi desfasoara activitatea; c. taxe din licentele de transport aferente rutelor profitabile; d. din venituri proprii; e. fonduri externe; f. din alte surse legal constituite. Argument: “In procesul de definire a traseelor si a licentelor de operare, ATMB va identifica ce rute sunt direct profitabile si ce rute nu sunt. Pentru atragerea operatorilor se poate alege pentru un model de licentiere de pachete formate din rute profitabile si rute neprofitabile sau din licentele pentru rutele profitabile se poate obtine o taxa pentru finantarea activitatilor de transport”.

La Art. 4, in care proiectul ordonantei prevede ca “Patrimoniul AMTB se constituie din bunuri proprietate privata a statului, date in administrarea A.M.T.B. pe toata durata de existenta a acesteia, care pot fi instrainate in conditiile legii”, Club Feroviar vrea mai multe modificari, care sa cuprinda 4 alineate, astfel:

“Art. 4 – (1) Patrimoniul AMTB, la momentul intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se constituie din aportul in bunuri sau numerar a persoanelor juridice associate.

(2) Patrimoniul AMTB, la constituire sau rezultat din achizitii ulterioare, se limiteaza la bunuri necesare derularii activitatii personalului administrativ.

(3) Infrastructurile de transport si materialul rulant proprietate publica a statului, proprietate privata a statului sau proprietate a operatorilor de transport nu se transfera catre AMTB.

(4) AMTB poate acorda finantare rambursabila sau nerambursabila autoritatilor locale si agentilor economici implicati in activitatea de transport public de pe raza autoritatii pentru investitii in infrastructuri de transport si/sau material rulant.

Argument: “Trebuie definit clar care este patrimoniul AMTB pentru a nu interfera cu patrimoniul existent al operatorilor si administratorilor de infratructuri”.

La Art. 5, care prevede ca “Sediul A.M.T.B. poate fi schimbat prin hotarare a Guvernului”, Club Feroviar vrea 2 alineate, astfel:

“Art. 5 – (1) Sediul AMTB poate fi schimbat prin hotararea Adunarii Generale a Asociatilor.

(2) Adunarea Generala a Asociatilor poate hotari organizarea de puncte de lucru”.

Argument: “AMTB este o institutie publica de interes local si nu este cazul sa incarcam agenda Guvernului cu probleme interne de organizare”.

La Art. 6, care stipuleaza structura organizatorica a AMTB si faptul ca “atributiile si relatiile cu structurile organizatorice ale administratiei publice, centrale sau locale, dupa caz, si cu reprezentantii societatii civile, se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare al AMTB, aprobat prin Hotarare a Guvernului, in termen de 60 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante a Guvernului”, Club Feroviar vrea 5 alineate, astfel:

“Art. 6 – (1) Structura organizatorica a AMTB este urmatoarea:

a. Adunarea Generala a Asociatilor

b. Consiliul de Adminstratie

c. Aparat executiv

(2) Adunarea generala a Asociatilor este constituita din cate un (1) reprezentant al fiecarei organizatii membre a AMTB pentru fiecare 10.000 de locuitori ai municipiului/ orasului/comunei. In Adunarea Generala au dreptul sa-si trimita cate un reprezentant autoritatile nationale din sectorul transporturi si operatorii de transport. Fiecare reprezentant in AGA are dreptul la un (1) vot. Adunarea Generala numeste si revoca membrii Consiliului de Administratie si Presedintele AMTB. Adunarea Generala aproba si revoca la propunerea Consiliului de Administratie componenta aparatului executiv.

(3) Consiliul de Administratie este format din 7 persoane desemnate de Adunarea Generala a Asociatilor. Presedintele Consiliului de Administratie este si presedintele de sedinta al AGA. Membrii Consiliului de Administratie sunt remunerati.

(4) Aparatul executiv este stabilit in baza organigramei aprobata de AGA in termen de maxim 60 de zile calendaristice de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante. Atributiile si titulatura sunt stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare a AMTB.

(5) Regulamentul de organizare si functionare se aproba de AGA in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante”.

Argument: “In forul de guvernare a AMTB trebuie ca fiecare dintre localitatile ce intra in sfera de interes sa aiba dreptul la o opinie. In acelasi timp, pentru a evita o deturnare a fondurilor dinspre marii operatori si dinspre rutele principale catre proiecte de interes secundar, dreptul de vot trebuie sa fie proportional cu aportul financiar si de populatie pe care il aduc. In acelasi timp AFER, ARR, AAC alaturi de CFR SA, CFR Calatori, Metrorex, RATB (sau succesori ai acestora) trebuie sa fie membrii cu drept de vot”.

Club Feroviar mai vrea ca Art. 8, care stipuleaza ca “AMTB, infiintata potrivit prevederilor prezentei ordonante, poate desfasura si alte activitati specifice, stabilite prin hotarare a Guvernului”, sa fie modificat astfel: “Art. 8 – AMTB, infiintata potrivit prevederilor prezentei ordonante poate desfasura si alte activitati specifice stabilite prin hotarare a Adunarii Generale a Asociatilor”.

Argument: “AMTB este o institutie publica de interes local, si nu este cazul sa incarcam agenda Guvernului cu probleme interne de organizare”.

In fine, Art. 10, care prevede urmatoarele: “(1) Consiliul de Conducere este format din 7 membri: Presedintele Director General al A.M.T.B., doi reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, si cate un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Administratiei si Internelor, Consiliului Judetean Ilfov si Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

(2) Directorul General este numit prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.

(3) Membrii Consiliului de Conducere sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, la propunerea institutiilor mentionate la alin. (1)” este modificat de Club Feroviar conform propunerii de articol 6, alin. 1-5, astfel ca “devine redundant”.

Club Feroviar mai vrea introducerea a doua articole: “Art. 13 – Prezenta ordonanta trebuie aplicata de autoritatile publice de pe teritoriile administrative ale Municipiului Bucuresti si judetul Ilfov, precum si de autoritatile centrale cu atributii in efectuarea transportului public in termen de 30 de zile de la publicare sa” si “Art. 14 – Neindeplinirea prevederilor prezentei ordonante atrage dupa sine o amenda administrativa in cuantum de 100 RON/zi/1000 locuitori”. Argumentul adus este stabilirea unor termene clare si unui set de penalitati, pentru evitarea tergiversarii punerii in opera a prevederilor ordonantei.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.