Publicitatea stradala, scoasa la licitatie de CGMB. Oprescu ameninta cu Justitia

 

Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a aprobat, in sedinta extraordinara de joi, Regulamentul de publicitate al Capitalei, prin care publicitatea stradala va fi scoasa la licitatie. Caietele de sarcini si intreaga documentatie vor fi intocmite de Primaria General, dar vor avea nevoie de aprobarea CGMB pentru organizarea licitatiilor. Aprobarea Hotararii s-a facut in lipsa consilierilor PSD si PNL, fiind votat de 28 de consilieri apartinand PRM si PDL. Ulterior, primarul general Sorin Oprescu a anuntat ca va ataca in justitie decizia CGMB, pe motiv ca aprobarea licitatiilor “urmeaza modelul aprobarii PUZ-urilor”.

Amintim ca proiectul de hotarare a fost supus dezbaterii publice anul trecut, cand i s-au adus mai multe amendamente, fiindu-i schimbat inclusiv titlul. Unul dintre amendamentele aduse Regulamentului va permite in continuare amplasarea acestor mijloace publicitare in zona centrala a orasului, in ciuda faptului ca primarul general s-a opus vehement. De altfel, dupa sedinta – el nefiind prezent – Sorin Oprescu a anuntat ca va ataca in instanta Regulamentul local de publicitate, pe motiv ca aprobarea de catre consilierii generali a licitatiilor pentru amplasamente “urmeaza modelul aprobarii PUZ-urilor”. El sustine ca demersurile pentru organizarea licitatiilor pentru amplasamentele panourilor publicitare nu ar trebui sa implice aprobari din partea CGMB, ci sa ramana exclusiv in atributia Primariei Generale.

Printre amendamentele aduse Regulamentului se mai numara prevederea ca angajatii Primariei Capitalei sa ceara studii de amplasament privind numarul si dimensiunea reclamei.

Potrivit Regulamentului aprobat prin Hotararea CGMB, montarea panourilor publicitare pe domeniul public sau privat se va putea face numai dupa aprobarea, de catre Consiliul General, a documentatiilor pe care Primaria Bucuresti le va supune licitatiilor. In cazul reclamelor din zona drumurilor publice, licitantul trebuie sa obtina avizul Comisiei Tehnice de circulatie din cadrul municipalitatii. Toti cei care vor dori sa amplaseze mijloace de publicitate in Bucuresti vor trebui sa-si procure caiete de sarcini ce vor cuprinde conditiile necesare acestei operatiuni. Directia de Urbanism si Amenajarea Teritoriului din PMB va organiza licitatiile in baza unor studii de amplasament privind numarul si dimensiunile constructiilor publicitare, dar si a distantelor dintre panourile publicitare.

Cadrul general privind publicitatea stradala a fost reglementat printr-un proiect care a fost aprobat, in 23 decembrie, de Guvern. Pana la 1 mai 2011, toate formele de publicitate trebuie sa fie in conformitate cu noile reglementari, urmand ca autoritatile locale sa demareze organizarea de licitatii pentru amplasamentele destinate mijloacelor de publicitate.

 

Bannere interzise in intersectii

Conform Regulamentului, reclamele sunt interzise pe monumente sau pe cladirile monumente istorice, precum si pe imobilele in care functioneaza institutiile publice \”cu exceptia afisajelor care anunta activitatea ce se desfasoara in interiorul sediilor\”, pe arbori, pe zona carosabila a strazilor si a drumurilor \”indiferent de categoria acestora\”, \”in incinta si pe elementele de imprejmuire a cimitirelor, lacasurilor de cult si gradinilor publice\”, in intersectii, in sensurile giratorii, \”pe peretii pasajelor rutiere subterane si supraterane ori sub poduri si pe stalpii de sustinere a elementelor de semnalizare rutiera sau de circulatie.

Bannerele legate de stalpi, atarnate perpendicular deasupra strazilor nu vor mai putea fi instalate in intersectii si nici in zone unde impiedica vizibilitatea rutiera sau perspectiva asupra monumentelor istorice ori naturale. Ele nu vor mai putea fi montate nici in zonele in care exista deja panouri publicitare. Va fi interzisa, totodata, amplasarea de stalpi al caror scop exclusiv este acela de a sustine bannerele pe domeniul public.

Mesh-urile, pe de alta parte, pot fi amplasate in zonele decretate de autoritatea locala ca fiind \”de publicitate restransa\” pe constructii, inclusiv pe monumentele istorice, numai in situatia in care ele \”constituie protectie catre domeniul public pe perioada efectuarii lucrarilor de consolidare sau restaurare, dar nu mai mult de un an calendaristic\”. In plus, ele trebuie sa reproduca \”imaginea constructiei dupa consolidare sau restaurare\”, eventualele mesaje publicitare urmand sa nu ocupe mai mult de un sfert din suprafata totala de afisaj.

In plus, este interzisa amplasarea de mesh-uri sau bannere publicitare pe cladirile aflate \”in stare avansata de deteriorare\”, dar doar in cazul in care acestea afecteaza \”structura de rezistenta si stabilitatea si integritatea elementelor constructive si decorative ale anvelopei cladirii\”.

Pe de alta parte, autoritatea locala va trebui sa instaleze panouri \”speciale destinate afiselor publicitare si a anunturilor de mica publicitate\”, care vor fi curatate saptamanal de angajatii unor \”compartimente de specialitate\” proprii, astfel incat \”sa se asigure actualitatea anunturilor\”.

 

Vehiculele publicitare, cu traseu stabilit de Primarie

Vehiculele publicitare vor putea fi autorizate sa circule prin localitati doar pe un traseu stabilit de autoritatea administratiei publice locale, stationarea lor urmand sa fie interzisa. Totodata, ele nu vor putea circula in convoaie mai mari de doua, fiind obligate sa mearga cu o viteza mai mare decat jumatatea limitei maxime admise pe drumul pe care circula. Circulatia convoaielor va fi totusi permisa, insa \”numai cu ocazia manifestarilor speciale, in baza avizului emis de autoritatile administratiei publice, cu durata de valabilitate de o zi\”.

Mesajele publicitare pot fi montate si pe mijloacele de transport in comun, insa numai daca acestea nu obtureaza vizibilitatea calatorilor.

 

Amenzi intre 10.000 – 15.000 de lei pentru primari

Sanctiunile pentru nerespectarea acestor prevederi legale vor fi cuprinse intre 500 de lei, minimul pentru persoanele fizice care incalca legea, pana la 50.000 de lei, cuantumul maxim prevazut pentru sanctionarea firmelor de afisaj sau a detinatorilor de vehicule de transport in comun.

Pentru un primar care incalca obligatiile care-i revin prin acest proiect de lege, amenda poate fi cuprinsa intre 10.000 de lei si 15.000 de lei.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.