Publicitatea stradala va fi interzisa in intersectii, sensuri giratorii si pasaje


Amplasarea de suporturi pentru publicitate stradala va fi interzisa in intersectii sau in zone unde impiedica vizibilitatea rutiera, cum sunt sensurile giratorii, peretii pasajelor rutiere subterane si supraterane ori poduri si stalpii de sustinere a elementelor de semnalizare rutiera sau de circulatie. Totodata, reclamele vor disparea din parcuri, de pe arbori, din parcurile si rezervatiile naturale, de pe sediile institutiilor publice, precum si din alte locuri unde administratia locala decide acest lucru printr-un regulament propriu. Restrictiile vor intra in vigoare odata cu aprobarea proiectului de lege initiat in acest sens de ministrul Dezvoltarii si Turismului, Elena Udrea.

Proiectul de lege stabileste conditiile necesare amplasarii fiecarui tip de afisaj publicitar stradal. Spre exemplu, bannerele legate de stalpi, perpendicular deasupra strazilor nu vor mai putea fi instalate in intersectii si nici in zone unde impiedica vizibilitatea rutiera sau perspectiva asupra monumentelor istorice ori naturale. Ele nu vor mai putea fi montate nici in zonele in care exista deja panouri publicitare. \”Bannerele montate perpendicular pe axul drumului vor fi instalate la o inaltime minima de 5 metri fata de sol, astfel incat sa nu afecteze vizibilitatea rutiera si imaginea urbana, si vor fi amplasate astfel incat distanta intre acestea sa fie de minimum 100 de metri\”, se arata in proiectul Ministerului Dezvoltarii. Cele amplasate in conditiile nou impuse pot fi pastrate maxim \”o luna calendaristica\”.

Mesh-urile vor putea fi amplasate in zonele decretate de autoritatea locala ca fiind \”de publicitate restransa\” pe constructii, inclusiv pe monumentele istorice, numai in situatia in care ele \”constituie protectie catre domeniul public pe perioada efectuarii lucrarilor de consolidare sau restaurare, dar nu mai mult de un an calendaristic\”. In plus, ele trebuie sa reproduca \”imaginea constructiei dupa consolidare sau restaurare\”, eventualele mesaje publicitare urmand sa nu ocupe mai mult de un sfert din suprafata totala de afisaj. Ele pot aparea, de asemenea, pe calcanele constructiilor care nu sunt clasate monumente istorice. Pot fi, totusi, montate mesh-uri – sau amplasate mesh-uri digitale – pe fatadele cladirilor de locuit din zonele decretate ca fiind \”de publicitate largita\”, in care regulamentele locale o permit, si pe cele ale cladirilor cu functiuni comerciale si de birouri situate in zonele de publicitate largita.

 

Reclamele dispar si de pe stalpii de sustinere a elementelor de semnalizare rutiera

Conform proiectului, amplasarea mijloacelor de publicitate este interzisa pe monumentele naturii, in parcurile si rezervatiile naturale, in parcuri, pe cladirile reprezentand sedii ale autoritatilor administratiei publice locale si centrale, precum si ale institutiilor publice, \”cu exceptia afisajelor care anunta activitatea ce se desfasoara in interiorul sediilor\”, pe arbori, pe zona carosabila a strazilor si a drumurilor, \”indiferent de categoria acestora\”, dar si pe obiectele de arta monumentala si monumentele de for public, pe cladirile reprezentand monumente istorice sau componente ale unor ansambluri monument istoric, \”in incinta si pe elementele de imprejmuire a cimitirelor, lacasurilor de cult si gradinilor publice\”, in intersectii, in sensurile giratorii, \”pe peretii pasajelor rutiere subterane si supraterane ori sub poduri si pe stalpii de sustinere a elementelor de semnalizare rutiera sau de circulatie.

In plus, va fi interzisa amplasarea de mesh-uri sau bannere publicitare pe cladirile aflate \”in stare avansata de deteriorare\”, dar doar in cazul in care acestea afecteaza \”structura de rezistenta si stabilitatea si integritatea elementelor constructive si decorative ale anvelopei cladirii\”.

 

Regimul vehiculelor publicitare

Vehiculele publicitare vor putea fi autorizate sa circule prin localitati doar pe un traseu stabilit de autoritatea administratiei publice locale, stationarea lor urmand sa fie interzisa. Totodata, ele nu vor putea circula in convoaie mai mari de doua, fiind obligate sa mearga cu o viteza mai mare decat jumatatea limitei maxime admise pe drumul pe care circula. Circulatia convoaielor va fi totusi permisa, insa \”numai cu ocazia manifestarilor speciale, in baza avizului emis de autoritatile administratiei publice, cu durata de valabilitate de o zi\”.

Mesajele publicitare pot fi montate si pe mijloacele de transport in comun, insa numai daca acestea nu obtureaza vizibilitatea calatorilor.

 

Obligatia primariilor

Autoritatile locale vor avea si ele o serie de obligatii noi odata cu intrarea in vigoare a proiectului propus de MDRT. Pe de-o parte, autoritatea locala va trebui sa emita un regulament prin care sa stabileasca in ce zone ale oraselor pot fi amplasate mesajele publicitare si ce conditii trebuie sa respecte cei care detin aceste spatii. Pe de alta parte, primaria va trebui sa instaleze panouri \”speciale destinate afiselor publicitare si a anunturilor de mica publicitate\”, care vor fi curatate saptamanal de angajatii unor \”compartimente de specialitate\” proprii, astfel incat \”sa se asigure actualitatea anunturilor\”.

 

Amenzi intre 500 si 50.000 de lei pentru firmele de afisaj si intre 10.000 si 15.000 de lei pentru primari

Sanctiunile pentru nerespectarea acestor prevederi legale vor fi cuprinse intre 500 de lei, minimul pentru persoanele fizice care incalca legea, pana la 50.000 de lei, cuantumul maxim prevazut pentru sanctionarea firmelor de afisaj sau a detinatorilor de vehicule de transport in comun.

Pentru un primar care incalca obligatiile care-i revin prin acest proiect de lege, amenda poate fi cuprinsa intre 10.000 de lei si 15.000 de lei.

 

Incercare similara, esuata la Primaria Capitalei

Edilii Capitalei si-au exprimat de mai mult timp intentia de a interzice amplasarea suporturilor publicitare de tip plasa pe suprafata imobilelor, insa aceasta a fost contestata atat de firmele din domeniu, cat si de unele asociatii de proprietari, nemultumite ca ar putea pierde surse de finantare pentru intretinere si reparatii. Un proiect de hotarare al Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a si fost dezbatut public, la sediul municipalitatii, insa in afara de aprigi dispute nu a avut vreo finalitate.

Proiectul, initiat de consilierii PD-L, are ca argumente principale estetica orasului si faptul ca multe dintre suporturile publicitare de tip plasa, asa-numitele mesh-uri, nu au autorizatie de construire. Exceptie de la interdictie ar fi urmat sa faca doar cladirile aflate in constructie, precum si cele in curs de renovare. Reprezentantii PD-L din CGMB sustin, de asemenea, ca o parte a firmelor ce amplaseaza astfel de suporturi fac evaziune fiscala si nu au acordul asociatiilor de proprietari, pentru a-si amplasa mesh-urile pe blocuri.

 

Oprescu voia inca din septembrie sa rada publicitatea de pe cladirile din centru

Primarul general Sorin Oprescu si-a exprimat si el, in septembrie, ambitia de a elimina mesh-urile si panourile publicitare din centrul orasului, desi predecesorii sai nu au obtinut succes in aplicarea masurii. “Mesh-urile si panourile publicitare din centrul Capitalei vor disparea. Dorim sa facem in asa fel incat publicitatea sa fie facuta pe zone marginite de inele si sa elibereze centrul orasului de aceste productii publicitare instalate haotic pe fatadele cladirilor”, a declarat Oprescu, la inaugurarea targului \”Digital si semnalistica\”, la Romexpo.

Edilul-sef sustinea atunci ca a discutat cu toate ONG-urile si asociatiile profesionale din domeniu despre regulamentul de publicitate, ajungand la un consens \”dincolo de abordarile politice\”. \”Eu am un singur mesaj, simplu si argumentat: ordinea. E prea mult haos in Bucuresti, prea multe panouri amplasate ilegal, aiurea, pe cladiri istorice si monumente, iar reglementarile ar face ordine si ar proteja Bucurestiul de agresiunea publicitara in exces. Viziunea mea in acest domeniu este deja conturata intr-un proiect de hotarare care este supus dezbaterii publice si va fi propus spre aprobare Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Vreau ca dumneavoastra sa va mearga bine, sa prosperati, dar fara ca acest lucru sa afecteze orasul in care traim\”, le-a transmis Oprescu expozantilor la targul de publicitate.

 

Udrea ii “sulfa” primarului general proiectele – si fotoliul, in perspectiva

Primarul general a anuntat, tot in septembrie, ca proprietarii cladirilor din centrul Capitalei vor avea obligatia sa refaca fatadele acestora dupa ridicarea mash-urilor, pentru ca Bucurestiul sa arate ca o metropola europeana. Intre timp, Elena Udrea a intocmit doua proiecte referitoare la refacerea cladirilor si la reglementarea publicitatii stradale. In privinta cladirilor, Oprescu a declarat ca imbratiseaza ideea ministrului MDRT. Iata ca Udrea ii “sulfa” acum edilului Capitalei si proiectul cu publicitatea. Iar aceasta nu precede decat incercarea de a-i Iua fotoliul de primar general, la alegerile din iunie 2012.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.