RATB mai scump cu 40%, iar trenul si metroul, cu 10%

 

Fondul Monetar International (FMI) a dat unda verde majorarii cu 40% a costului biletelor RATB si cu 10% a biletelor CFR si a cartelelor Metrorex, potrivit scrisorii de intentie incheiate cu Guvernul. Desi ok-ul este dat pentru vara acestui an, directorul general al RATB, Adrian Crit, spune ca biletul pentru mijloacele de transport public de suprafata se va scumpi incepand cu 1 aprilie, de la 1,3 lei la 1,8 lei, intrucat de mai bine de 2 ani nu s-a mai operat vreo majorare. In cazul biletelor de tren si cartelei de metrou, cea mai recenta scumpire, cu 8%, a avut loc acum 5 luni, in 20 septembrie anul trecut.

 

Adrian Crit, directorul general al Regiei Autonome de Transport Bucuresti (RATB), a anuntat inca din toamna trecuta o iminenta majorare a pretului biletelor, care a fost, insa, lasata pentru primavara acestui an. “Cerem o marire cu aproximativ 40% a costului biletelor RATB”, a precizat el. Spre deosebire de Metrorex si CFR, care au avut ultima scumpire de bilet in 20 septembrie anul trecut – cu 8% -, RATB a mentinut neschimbat pretul calatoriei, de peste doi ani. In scrisoarea de intentie convenita de FMI cu Guvernul, saptamana aceasta, este prevazuta o majorare a costului calatoriilor pana in vara, insa Crit anunta ca masura va fi aplicata de la 1 aprilie. Astfel, costul unei calatori va creste de la 1,3 lei, in prezent, la 1,8 lei. Regia se confrunta cu mari probleme financiare, iar din datele sale rezulta ca jumatate din calatori circula fara billet.

Guvernul s-a angajat in negocierile cu Fondul Monetar International (FMI) ca va modifica legislatia, astfel incat sa permita regiilor de transport Metrorex si RATB sa majoreze tarifele cu mai mult decat rata inflatiei, pentru ca aceste companii sa isi poata acoperi cheltuielile curente din venituri. Noua lege va stabili si infiintarea unei noi \”autoritati metropolitane de tranzit\”, care va supraveghea cele doua regii de transport public, releva scrisoarea de intentie convenita de Guvern cu FMI la finalul evaluarii din ianuarie-februarie. \”Vom promova o legislatie care sa stabileasca o noua autoritate metropolitana de tranzit, care va supraveghea Metrorex impreuna cu sistemul de transport public de suprafata din Bucuresti-RATB. Legea va permite, de asemenea, ajustari mai mari de tarife, dincolo de indexarea cu rata inflatiei, in acord cu planul strategic de acoperire a cheltuielilor curente prin venituri si a cheltuielilor de capital prin subventii\”, se arata in document.

Scumpirea ar fi justificata de cresterea cu 80% a pretului combustibililor, comparativ cu toamna anului 2008, dar si inflatia, cresterea salariilor din cadrul companiilor si devalorizarea leului.

O misiune comuna a FMI, Comisiei Europene si Bancii Mondiale s-a aflat in Romania, in intervalul 25 ianuarie-8 februarie, pentru a saptea evaluare a acordului stand-by, in care a fost analizat nivelul de indeplinire a obiectivelor stabilite pentru ultimul trimestru din 2010 si negociate conditiile pentru incheierea unui nou acord, de tip preventiv. Metrorex si-a propus sa reduca totalul costurilor cu mentenanta cu 30% pana la sfarsitul acestui an.

Magda SEVERIN

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.