Reglementari privind carburantii, pe teava

Distribuitorii finali de benzina si motorina vor fi obligati sa afiseze la pompa continutul de biocarburant din combustibili, iar producatorii si importatorii de autovehicule sa includa in cartea tehnica informatii privind biocarburantii din combustibilul ce poate fi utilizat si, mai ales, folosirea adecvata a diverselor tipuri de amestecuri continand benzina. Totodata, statul va introduce un control strict la cantitatea de benzina si motorina de pe piata, producatorii, importatorii si distribuitorii fiind obligati sa transmita anual Ministerului Economiei, pe suport de hartie si electronic, cantitatile tranzactionate. Prevederile sunt  cuprinse intr-un proiect de Ordonanta de Urgenta publicat pe site-ul Ministerului Economiei.

Conform Art. 3 al proiectului de act normativ, se permite introducerea pe piata numai a benzinei care corespunde specificatiilor din anexa ce insoteste documentul. Prin exceptie, pana la 1 ianuarie 2013 furnizorii pot introduce pe piata benzina cu un continut de oxigen de maxim 2,7%m/m  si de etanol de maxim 5%v/v. De asemenea, li se permite ca in termen de 30 de zile sa scoata la vanzare benzina de pe stoc ce corespunde specificatiilor tehnice din Anexa 2 a HG 689/2004.

Totodata, se permite introducerea pe piata, anual, in perioada 1 mai – 30 septembrie, pana la data de 30 septembrie 2015, a benzinei cu un continut de etanol care are presiunea de vapori de maximum 60 kPa (kilopascal) si cu o depasire autorizata a presiunii de vapori pentru benzina cu continut de etanol, cu conditia ca etanolul folosit sa fie un biocarburant. Pe teritoriul Romaniei va fi interzisa introducerea pe piata a benzinei cu tetraetil de plumb.

Proiectul de ordonanta mai stipuleaza ca se admite introducerea pe piata numai a motorinei destinate autovehiculelor cat si utilajelor mobile nerutiere inclusiv a navelor de navigatie anterioara, tractoarelor agricole si tractoarelor forestiere si ambarcatiunilor de agrement, care corespunde specificatiilor tehnice prevazute in anexa actului normativ. Prin exceptie, furnizorii au posibilitatea ca in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta sa introduca pe piata motorina aflata pe stoc care corespunde specificatiilor tehnice prevazute in Anexa nr. 4 la HG nr. 689/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a benzinei si motorinei, cu modificarile si completarile ulterioare.

Distribuitorii finali de motorina vor fi obligati sa afiseze la pompa continutul de biocarburant din motorina diesel, in special continutul de esteri metilici ai acizilor grasi – FAME.

Totodata, incepand cu data intrarii in vigoare a OUG, va fi permisa aditivarea carburantilor cu metil-ciclopentadienil tricarbonil-mangan – MMT cu o concentratie de maximum 6 mg mangan pe litru.

In Art. 5 al proiectului se prevede ca Ministerul Mediului poate lua masuri motivate, prin care, in regiuni specifice de pe teritoriul Romaniei, benzina si motorina sa poata fi comercializate numai daca satisfac specificatii tehnice mai stricte decat cele stabilite in ordonanta de urgenta, pentru intreg parcul auto sau pentru o parte a acestuia, in vederea protejarii sanatatii populatiei, daca poluarea atmosferica sau a panzei freatice constituie sau este de asteptat sa constituie in mod rezonabil o problema serioasa si recurenta pentru sanatatea oamenilor sau pentru mediu.

Aditivarea cu MMT trebuie afisata la pompa

Incepand cu data de 1 ianuarie 2014, va fi permisa aditivarea carburantilor cu MMT cu o concentratie de maximum 2 mg mangan pe litru, iar distribuitorii de benzina si motorina vor fi obligati sa afiseze la pompa o eticheta privind continutul de aditivi metalici. Pe eticheta va trebui mentionat textul: „Contine aditivi metalici”, iar ea trebuie afisata in locul marcat pentru tipul de carburant comercializat, intr-o pozitie vizibila.

Art. 8 prevede ca “Nu poate fi interzisa, limitata sau restrictionata introducerea pe piata a benzinei si motorinei care indeplinesc cerintele prezentei ordonante de urgenta”. In cazul aparitiei unor evenimente exceptionale, cum ar fi schimbari bruste in aprovizionarea cu titei a rafinariilor din Romania sau in aprovizionarea cu produse petroliere, respectiv benzina si motorina, care fac dificila respectarea specificatiilor tehnice prevazute in OUG, Ministerul Economiei va informa Comisia Europeana despre aceasta situatie. Ministerul va putea sesiza Consiliul European in cazul in care decizia CE este contrara.

Art. 10 stipuleaza ca, in 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a ordonantei de urgenta, ministrul Economiei trebuie sa stabileasca prin ordin criteriile pentru desemnarea furnizorilor responsabili cu monitorizarea si raportarea emisiilor de gaze cu efect de sera generate de carburanti pe durata ciclului de viata. Acestia vor fi alesi anual si au obligatia sa raporteze Ministerului Economiei intensitatea gazelor cu efect de sera a carburantilor si energia furnizata, incluzand cel putin urmatoarele informatii:

a) cantitatea totala de carburanti sau de energie din fiecare tip de carburant furnizat, indicandu-se de unde a fost achizitionat precum si originea sa;

b) cantitatea emisiilor de gaze cu efect de sera pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie.

Rapoartele transmise de furnizori vor fi verificate de catre organisme de terta parte, recunoscute de Ministerul Economiei. Procedura de recunoastere va fi aprobata prin ordin al ministrului Economiei, in termen de 90 de zile de la data publicarii ordonantei in Monitorul Oficial.

Emisiile de gaze cu efect de sera, reduse etapizat

Pana la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligatia sa reduca, in etape, emisiile de gaze cu efect de sera generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie a carburantului si energia furnizata, cu pana la 10%. Aceasta consta in:

* o reducere de 6%, cu respectarea urmatoarelor valori-tinta intermediare: 2% pana la data de 31 decembrie 2014 si 4% pana la data de 31 decembrie 2017;

* o valoare-tinta de reducere suplimentara fata de cea prevazuta de 2%, care sa fie realizata fie prin furnizarea de energie pentru transport, utilizata de catre orice tip de autovehicul rutier, utilaj mobil nerutier, inclusiv nava de navigatie interioara, tractor agricol sau tractor forestier sau ambarcatiune de agrement, fie prin utilizarea oricarei tehnologii, inclusiv captarea si stocarea carbonului in procesul de productie al carburantului, prin care se pot reduce emisiile de gaze cu efect de sera generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie de carburanti sau de energie furnizata, sau prin ambele metode descrise;

* o valoare-tinta de reducere suplimentara fata de reducerea prevazuta de 2%, prin folosirea de reduceri de emisii certificate – CER, achizitionate in conformitate cu mecanismul de dezvoltare curata instituit prin Protocolul de la Kyoto, in conditiile stabilite in schema Uniunii Europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, cu privire la sectorul rafinarii.

In fiecare an, pana la data de 30 iunie, Ministerul Economiei va inainta CE un raport cu datele nationale privind monitorizarea calitatii benzinei si motorinei pentru anul calendaristic precedent, care contine informatii referitoare la calitatea benzinei si motorinei; cantitatile totale de benzina si motorina comercializate; cantitatile de benzina si motorina comercializate pe regiuni.

Control strict la cantitatea totala de benzina si motorina introdusa pe piata

Producatorii, importatorii si distribuitorii finali sunt obligati sa transmita Ministerului Economiei in fiecare an, pana la 31 ianuarie, pe suport de hartie si electronic, informatii privind cantitatea totala de benzina si motorina introdusa pe piata pe sortimente, exprimata in litri/tone.

Totodata, benzinariile vor fi obligate sa permita laboratoarelor de incercari, organismelor de certificare produs sau organismelor de inspectie independente, recunoscute de Ministerul Economiei, prelevarea probelor de benzina si motorina in cadrul sistemului de monitorizare a calitatii benzinei si motorinei. La solicitarea Ministerului Economiei, comisarii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor vor insoti organismele recunoscute sa preleveze probe de benzina si motorina in cadrul sistemului de monitorizare a calitatii benzinei si motorinei. Cheltuielile aferente activitatii de esantionare vor fi suportate de minister.

Amenzi

Nerespectarea introducerii pe piata numai a benzinei si motorinei acceptate, precum si neafisarea la pompa a aditivilor metalici permisi in carburanti se amendeaza de la 30.000 lei la 50.000 lei.

Netransmiterea catre Ministerul Economiei, pana la 31 martie, anual, de catre producatori, importatori si distribuitori a cantitatilor de combustibil introduse pe piata pe sortimente se amendeaza de la 10.000 lei la 20.000 lei.

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

Elaborarea proiectului ordonantei de urgenta a fost determinata de “intarzierea semnificativa a procesului de transpunere a directivelor europene privind specificatiile pentru benzine si motorine, de introducere a unui mecanism de monitorizare si reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera si pe cea privind specificatiile pentru carburantii folositi de navele de navigatie interioara”, se arata in nota de fundamentare. “Neadoptarea solutiei legislative preconizate ar avea drept consecinta negativa intarzierea si mai accentuata a transpunerii si comunicarii masurilor de transpunere referitoare la Directiva 2009/30/CE, fapt ce va avea ca efect sesizarea de catre Comisia Europeana a Curtii de Justitie cu o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor de catre Romania, insotita de indicarea cuantumului sumei forfetare si/sau al penalitatii cu titlu cominatoriu care urmeaza a fi platit de catre stat, existand astfel posibilitatea aplicarii de catre Curtea de Justitie chiar din momentul pronuntarii primei hotarari de condamnare, a sanctiunilor pecuniare, in limitele indicate de Comisie”, se precizeaza in document.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.