Romania – codasa la reglementari pe segmentul logisticii marfurilor periculoase

 

Reglementarile in vigoare privind depozitarea si transportul marfurilor periculoase in Romania sunt incomplete, fiind dificil de aplicat in practica, potrivit celui mai nou raport “Dangerous goods warehousing”, emis de catre echipa de experti care colaboreaza in cadrul organizatiei European Gateways Platform.

 

Raportul se concentreaza asupra aplicarii practice a normelor privind depozitarea marfurilor periculoase in tara noastra, facand o comparatie a legislatiei marfurilor periculoase din Europa, Tarile de Jos si Romania si oferind solutii pentru imbunatatirea reglementarilor existente pe plan local.

In Romania, transportul marfurilor periculoase se desfasoara conform reglementarilor agreate prin directiva europeana, cunoscuta sub numele de “Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route” (“Acordul european privind transportul rutier international de marfuri periculoase”) – legislatia ADR.

\”Legislatia existenta acopera doar transportul si depozitarea temporara a marfurilor periculoase, fara referire la depozitarea pe termen lung si la manipularea marfurilor periculoase in cadrul depozitelor. In plus, Romania se lupta cu o legislatie depasita in ceea ce priveste siguranta in caz de incendiu si protectia mediului. Ca urmare, chiar si un depozit nou construit nu corespunde in totalitate cerintelor de minimizare a riscurilor in cazul depozitarii marfurilor periculoase \”, este de parere Gerard Kuijs (foto), CEO in cadrul companiei Archicom, liderul olandez-roman in consultanta pe segmentul logistic si supply chain si coordonator al departamentului operational de experti din cadrul EGP.

 

Cerinte in UE

In cadrul Uniunii Europene, legislatia adoptata de fiecare stat in ceea ce priveste depozitarea si transportul marfurilor periculoase este in conformitate cu reglementarile europene trasate de directiva Seveso II. Obiectivul directivei Seveso II este de a preveni aparitia accidentelor majore care implica substante periculoase si de a reduce consecintele unor astfel de accidente asupra sanatatii si a mediului inconjurator. Reglementarile se concentreaza in special asupra imbunatatirii controlului si a masurilor adoptate in ceea ce priveste depozitarea marfurilor periculoase. Statele membre ale UE au posibilitatea de a decide modul in care legislatia se pliaza in functie de nevoile fiecarui stat, atata timp cat obiectivele europene ale directivei Seveso II sunt respectate. Prin urmare, aplicarea in practica a reglementarilor difera in functie de tara.

 

Mediul privat a luat-o inaintea statului

Gerard Kuijs declara: \”Numeroase companii nationale si internationale solicita reglementari suplimentare privind depozitarea in siguranta a marfurilor periculoase in Romania. Piata locala, condusa de expeditori internationali, a cunoscut o crestere a cererilor in ceea ce priveste suplimentarea normelor pentru depozitarea marfurilor periculoase, norme care in prezent nu pot fi indeplinite de catre majoritatea actorilor din industria de transport locala. Acesta a fost si feedback-ul unanim al companiilor internationale prezente in cadrul workshop-ului pe aceasta tema, organizat in cooperare cu Van Moer Group, in cadrul conferintei de logistica de pe 18 mai. Pe de alta parte, companiile de asigurari se concentreaza asupra intensificarii masurilor de reducere a riscurilor si a daunelor. Legislatia internationala stricta in ceea ce priveste depozitarea marfurilor periculoase ii pozitioneaza pe furnizorii olandezi de servicii logistice intr-o concurenta inegala, fata de furnizorii de servicii logistice pe plan local.\”

Alain Schodts, Director al Van Moer Group Romania, considera, de asemenea: „Din moment ce Romania a devenit un punct de atractie in Europa, din punct de vedere logistic, este necesara existenta unui set de reglementari corespunzatoare si stricte atunci cand vine vorba de depozitarea si manipularea marfurilor periculoase, in conditii de maxima siguranta. Aplicarea tuturor reglementarilor in ceea ce priveste depozitarea marfurilor periculoase necesita implicarea si aprobarea unor entitati diferite, ceea ce face dificila intelegerea normelor si executarea acestora in practica. In plus, structura descentralizata ofera posibilitatea existentei unor interpretari gresite, contradictii si situatii periculoase care se incadreaza la mijloc. Sunt necesare imbunatatiri continue in procedurile de lucru in vederea alinierii cererii tot mai mari (politice si legate de mediul inconjurator) pentru procese transparente si mai eficiente de productie, fabricare, asamblare si servicii”.

 

Legislatia corecta creeaza oportunitati internationale

\”In cazul Romaniei, adoptarea unei politici adecvate in ceea ce priveste marfurile periculoase va duce la consolidarea pozitiei pe plan international a industriei logistice romanesti, reprezentand o oportunitate in minimizarea riscurilor in caz de calamitati survenite la nivel international (conform liniilor directoare Seveso), asigurand un mai bun controlul al situatiilor de risc care pot afecta oamenii si mediul inconjurator”, a declarat Andi Sava, Business Development Consultant, in cadrul Archicom.

Comparativ cu Tarile de Jos, reglementarile din Romania cu privire la depozitarea in siguranta a marfurilor periculoase se afla sub controlul diferitelor entitati, cu misiuni diferite si regulamente interne proprii. Ca urmare, in Romania, crearea unui mediu de lucru si de depozitare in conformitate cu normele de siguranta, necesita implicarea diferitelor discipline (constructii, educatia mediului inconjurator, pompieri, conditiile de munca si de transport) si legi. Divizarea reglementarilor intre mai multe entitati face dificila intelegerea si aplicarea in practica a legilor privind marfurile periculoase. De asemenea, acest lucru face procesul de supraveghere si de inspectie mai dificil, existand uneori situatii care nu sunt in conformitate cu legislatia in vigoare, existand posibilitatea ca situatii periculoase sa treaca neobservate.

Specialistii Archicom sugereaza crearea unui sistem unic, integrat si o serie de reglementari, care vor asigura vizibilitate (cu scopul de a facilita intelegerea si aplicarea in practica a legilor de catre utilizatori, proprietari sau dezvoltatori), imbunatatind valoarea si calitatea inspectiilor, creand o mai mare constientizare a riscurilor privind depozitarea si transportul marfurilor periculoase si in general, minimizand riscurile de accidente. Recomandarea specialistilor din cadrul Archicom este de a utiliza cele mai bune practici europene cu scopul de a crea o organizatie care acopera integral toate aspectele legislative pentru depozitarea si transportarea in siguranta a marfurilor periculoase in Romania, pe baza reglementarilor diferite disponibile in prezent.

Archicom este o companie Romano-Olandeza de varf, specializata in domeniul logisticii si al lanturilor de aprovizionare, cu o experienta de 20 de ani in sustinerea si consilierea companiilor din Europa, Asia si Statele Unite in domeniul logistic si imobiliar. Expertiza logistica Archicom variaza de la design in cazul depozitelor pana la studii complexe de (re)proiectare si distributie pentru actorii din supply chain.

European Gateways Platform (EGP) este un parteneriat public privat dintre guvernul olandez si companiile romano-olandeze active in domeniul infrastructurii si logisticii. EGP considera cooperarea romano-olandeza ca pe un parteneriat foarte puternic, capabil sa genereze servicii logistice si comerciale eficiente Europei.

Radu BORCESCU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.