Scumpirea carburantilor nu poate fi stopata de Guvern pana in 2014

 

Cresterea pretului carburantilor reprezinta, in opinia premierului Emil Boc, efectul prost al cedarii rezervelor de petrol ale tarii printr-un contract defavorabil, valabil pana in 2014, astfel ca statul nu prea are cum interveni. Singurul lucru pe care il poate face acum Guvernul este sa continue controalele prin ANAF si Consiliul Concurentei, fara a stopa, insa, evolutia preturilor, asa cum a dovedit de la inceputul anului.

 

‘Asta inseamna sa nu ai sub control rezervele petroliere ale tarii, sa inchei contract cu Petrom, cum a facut altcineva in 2004… Nu vreau sa fac atacuri politice, dar asta inseamna sa cedezi rezervele petroliere ale tarii, sa stabilesti printr-un contract ca, pana in 2014, sa nu ai dreptul sa intervii pe redevente, sa faci contracte in defavoarea statului, ori, ca acum, sa utilizezi doar mijloace colaterale de control, prin ANAF sau Consiliul Concurentei, pentru a verifica daca aceste lucruri au sustinere reala’, a precizat, marti, premierul Emil Boc, intrebat de jurnalisti cum vede scumpirea de 9 bani/litru operata de Petrom.

Primul ministru a facut referire la faptul ca, in anul 2004, in mandatul Guvernului PSD condus de Adrian Nastase, grupul austriac OMV a preluat o participatie de 51,01% din capitalul Petrom, in urma unei tranzactii de 1,5 miliarde de euro. OMV a cumparat de la stat 33,34% din actiuni pentru 669 milioane euro si a majorat capitalul social cu 830,6 milioane euro pentru a ajunge la participatia de 51%. Prin contractul de privatizare, compania beneficiaza de plata unor redevente reduse la bugetul de stat. Directorul general al Petrom, Mariana Gheorghe, declara in urma cu un an ca OMV Petrom va negocia cu Guvernul, in perspectiva, valoarea redeventelor pe care compania le va plati, dupa 2014, pentru activitatile de exploatare a petrolului si gazelor naturale, actualul nivel al acestora fiind stabilit pentru 10 ani, de la momentul privatizarii.

Reamintim ca, de la inceputul anului, companiile petroliere au scumpit carburantii de sase ori, iar preturile au urcat in medie cu 3,5%, dupa ce, anul trecut, majorarea a fost de 20%. Un raport publicat de ANAF in luna ianuarie afirma ca pretul carburantilor la pompa a fost crescut nejustificat in 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, de cursul valutar si de taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator. Premierul Emil Boc a cerut, atunci, ANAF declansarea inspectiilor fiscale generale la societatile care au majorat pretul carburantilor, precum si o analiza suplimentara din partea Consiliului Concurentei. Piata distributiei de carburanti din Romania este analizata de Consiliul Concurentei inca din 2005, dar concluziile prezentate Guvernului la 23 februarie au fost considerate de premierul Emil Boc ca fiind prea generale, astfel ca a cerut refacerea materialului.

In timp ce autoritatile statului se intrec in controale, companiile cresc aproape saptamanal pretul carburantilor. Cea mai recenta majorare a fost operata marti, de catre Petrom, si aduce benzina la 6 lei. In zilele urmatoare se asteapta ca si celelalte companii sa ridice pretul, lansand deja pe piata estimarea ca, pana in septembrie, litrul de benzina va atinge pragul de 7 lei/litru. Principalele companii de distributie a carburantilor sunt OMV Petrom, Rompetrol (din grupul kazah KazMunaiGaz), Lukoil Romania (subsidiara a grupului rus Lukoil) si MOL (Ungaria).

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.