Sindicatele CFR au declansat conflictul de interese si ameninta cu greva

 

Sindicalistii din sistemul feroviar au declansat, marti, conflictul de interese si ameninta cu greva din luna martie, pe motivul expirarii contractelor colective de munca la toate cele trei companii, iar ei nu accepta nici diminuarea salariilor, nici negocieri colective. Consiliul de Administratie al CFR Calatori a aprobat, in 19 ianuarie, desfiintarea a patru regionale si disponibilizarea a 1.021 de salariati, varianta avizata de AGA.

 

\”Va urma intreruperea activitatii la CFR la inceputul lunii martie, pentru ca nu cred ca se va rezolva ceva in urma concilierii. Noi ne dorim semnarea contractelor colective de munca la toate societatile feroviare si nu mai putem accepta diminuarea veniturilor sau concedieri colective\”, a anuntat Gheorghe Fratica, presedintele Federatiei Miscare-Comercial (FNFMC). Decizia de declansare a conflictului de interese la toate unitatile de cale ferata a fost luata de liderii din teritoriu, urmand sa instiinteze directiile de munca si sa astepte concilierea.

Liderul Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulian Mantescu, declara, luni, ca reprezentantii FMI au spus ca sunt de acord cu restructurarea celor trei companii de cale ferata si cu privatizarea CFR Marfa, argumentand ca Guvernul sustine ca nu este alta solutie. \”In continuare se doreste o restructurare a celor trei companii de cale ferata, cu care sindicatele nu sunt de acord pentru ca in ultimii 20 de ani sistemul feroviar a fost restructurat si s-a ajuns de la 230.000 de salariati la 50.000 de salariati. FMI este de acord cu restructurarea propusa de Guvernul Romaniei si cu privatizarea CFR Marfa, noi nu suntem de acord nici cu aceasta privatizare, pentru ca suntem intr-o perioada de criza si nu este oportun, nu va aduce nimic noua pentru ca probabil se va vinde pe un pret foarte mic sau se va face un transfer al activelor si nu se va vinde afacerea in sine\”, a spus Mantescu, la finalul discutiilor cu reprezentantii FMI.

Potrivit lui Mantescu, aproximativ 6.000 de salariati de la calea ferata risca sa ramana fara locuri de munca in martie-aprilie, iar sindicatele iau in calcul toate actiunile sindicale pe care le au la indemana. In opinia liderului sindical, daca se restructureaza cele trei companii feroviare si vor fi disponibilizari de personal fara alte masuri de redresare economico-financiara a societatilor, mai devreme sau mai tarziu aceste societati vor intra in faliment.

Mantescu considera oportuna mai intai redresarea din punct de vedere financiar a CFR Marfa, apoi luarea in discutie a unei eventuale privatizari si modul cum va fi facuta aceasta, “pentru ca este o societate de interes strategic, iar in Europa nicio tara nu si-a vandut societatea de transport de marfa”. Mai mult, felul cum a fost organizat sistemul feroviar in Europa difera fata de cel din Romania, sustine el.

 

Anca Boagiu: Sindicatele au folosit patrimoniul CFR ca o agentie imobiliara

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, acuza sindicatele ca au utilizat unele active din patrimoniul CFR ca o agentie imobiliara si nu au reactionat atunci cand calea ferata a fost devalizata. “Companiile si partenerii sociali trebuie sa isi ia gandul ca patrimoniul intregii cai ferate poate fi folosit de ei ca un patrimoniu pentru o agentie imobiliara. Ei nu sunt agentii imobiliare, si, daca mai au patrimoniu inca nepierdut, pe multe tertipuri avocatesti pe care le-au tolerat, acel patrimoniu trebuie folosit asa cum ar face un dezvoltator, si nu o agentie imobiliara”, a declarat Boagiu.

Ministrul a spus ca, deocamdata, nu a fost stabilita nicio cifra de disponibilizare la calea ferata si ca restructurarea celor trei companii, CFR Marfa, CFR Calatori si CFR SA, ar dura cel putin doi ani. La CFR Marfa, restructurarea este intr-un stadiu avansat si va continua cu politicile europene, pentru ca piata a fost liberalizata la nivel european pe transportul de marfuri. “Planurile noastre se vor desfasura pe minimum doi ani, pentru ca nu poti face profitabile mai repede niste companii puse in cap in zece ani. La CFR SA si CFR Calatori inca se lucreaza la planurile de restructurare, asa incat sa le putem sustine ulterior sa plateasca arieratele si sa-si primeasca subventiile de la stat. Ma raportez la anul 2000, cand eram in minister, cand CFR Marfa avea profit si celelalte companii aveau zero pierderi, un sistem pe care nu l-a iubit nimeni, nici macar partenerii sociali, care ar fi trebuit sa reactioneze cand au vazut acest decline”, a explicat Anca Boagiu. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.