Smart parking gareaza 12 masini in loc de doua

Mult asteptatele parkinguri inteligente, cu lift, promise de mai multi edili bucuresteni, s-au concretizat doar in sectorul 6 al Capitalei, unde primarul Cristian Poteras a avut curajul sa aplice aceasta metoda rapida si eficienta de adunare a masinilor parcate “la orizontala” langa bloc si depozitarea lor pe verticala. Un proiect asemanator a avut si Primaria Capitalei, dar acceptarea lui a tot fost taraganata de Consiliul General, pe motiv ca e prea scump.

Parcarile de tip carusel construite pe schelet metalic ocupa o suprafata la sol de circa 30 m, au inaltime de 33 m (sase etaje) si generator de curent propriu. O instalatie costa 180.000 euro – circa 15.000 de euro pentru “construirea” unui loc – si se monteaza in 5 zile. “Prin acest tip de parcaje, urmarim sa cream noi locuri de parcare, sa redam pietonilor trotuarele si sa atragem in linia a doua, din spatele blocurilor, autoturismele parcate pe banda unu de circulatie a strazilor mari”, ne-a declarat primarul Poteras. Autoritatea locala a construit in Militari si Drumul Taberei sase sisteme de parcare inteligenta verticala smart parking. In paralel, se deruleaza lucrari in alte trei zone: str. Reveriei din Cartierul Militari, str. Cara Anghel si Aleea Compozitorilor – colt cu bd. 1 Mai (zona Drumetul), in Drumul Taberei, pentru alte 16 astfel de sisteme. Locuitorii din aceste zone au fost consultati de reprezentantii primariei si si-au exprimat dorinta de a beneficia de cate 2 smart parking-uri, astfel ca vor avea in spatele blocului 24 de locuri de parcare nou-create, pe o suprafata de numai 70 mp. Pe langa faptul ca sunt pazite non-stop, autoturismele lor sunt protejate de intemperii si de factori corozivi, praf etc.

Proiect multianual pentru 2.400 de locuri

Sistemele nu afecteaza in niciun fel mediul inconjurator, iar costurile modulelor smart parking amenajate pana acum au fost suportate din bugetul local. Primaria are insa in proiect ca, prin atragerea unor surse de finantare alternative, sa mai dea in folosinta astfel de sisteme verticale. Concret, primarul Poteras vrea sa extinda proiectul la 200 de astfel de parcaje pana in 2012, cea ce inseamna asigurarea a 2.400 de locuri pentru cetateni. Anul acesta sunt programate sa fie ridicate 60 de smart parkinguri si restul in urmatorii doi ani. Intreaga investitie este estimata la 40 de milioane de euro. “Amenajarea celor 2.400 de locuri de parcare la nivelul Sectorului 6 si costurile de 40 de milioane de euro reprezintÄ? o parte a unui program de investitii multianual, care se va intinde pe cel putin patru ani. Banii vor proveni atat din surse interne – de la bugetul local -, cat si din surse externe de finantare. Structurile de tip smart parking vor fi amplasate numai acolo unde este posibil”, ne-a explicat Poteras.

Cererile de inchiriere a locurilor de parcare pot fi depuse la sediul ADPDU Sector 6, in str. Aviator Caranda nr. 9, si la Departamentul Parcari, din Complexul Orizont. Taxa de inchiriere a unui loc de parcare intr-un astfel de sistem este de 50 de euro pe luna, iar solicitarile “curg” cu sutele de la cetateni. Trebuie sa mai spunem ca, in afara de parcarile inteligente, primarul Cristian Poteras s-a mai remarcat prin doua premiere absolute: a deschis primul Birou Unic pentru cetateni si a numit primul manager public la nivelul Capitalei.

Date tehnice

Smart-Parking este un sistem de parcare inteligenta, pe verticala, cu sisteme silentioase, ce consta intr-un lift circular cu cod de acces personalizat pentru fiecare utilizator.

– Producator: DONGYANG PC – Coreea de Sud

– Dimensiuni: 5,20 m x 6,60 m x 12,60 m

– Suprafata ocupata la sol: circa 30 mp

– Procent de ocupare: 750%

– Capacitate: 12 garaje

– Timp maxim de debarcare: 2,30 min

– Nivel de zgomot: 55 DB

– Durata de viata: 20-25 de ani

– Timp de montaj: 5 zile

– Sisteme certificate UE

– Tari utilizatoare: Coreea de Sud, Japonia, Statele Unite (tari cu grad mare de seismicitate).

Ontanu vrea si el 100 de parcari tip Lego

Succesul rasunator al colegului sau de la Sectorul 6 a ajuns si la Neculai Ontanu, care vrea sa amenajeze anul acesta in Sectorul 2 astfel de parcari tip Lego, chiar mai “inteligente”. Potrivit lui Dan Mateescu, seful Serviciului proiecte fonduri structurale din cadrul ADP, masinile vor fi aranjate pe un rastel, in functie de tonaj, intregul proces fiind unul automatizat. “O astfel de parcare va fi mult mai performanta, va ocupa doar 200 mp si va putea gara pana la 50 de autoturisme. Primii beneficiari vor fi locuitorii din zonele Lacul Tei si Mosilor, care pot sa isi depuna deja cereri.

Municipalitatea avea in plan inca din timpul mandatului lui Adriean Videanu sa amplaseze parcari de tip „Park & Ride” la toate intrarile in Capitala. Acestea urmau sa aiba in jur de 500 de locuri – cu costuri de amenajare de circa 8.000 de euro/loc – si sa fie montate la capetele liniilor RATB. Cum insa consilierilor generali li s-au parut costurile prea mari, au respins proiectul. Intre timp, actualul primar general a venit cu alta propunere. “Pentru parcajele supraterane suntem in faza in care identificam terenurile disponibile, rezolvam situatiile juridice ale terenurilor pentru a le putea intabula, pentru a trece la faza urmatoare, realizarea studiilor de fezabilitate si demararea procedurile de proiectare si executie a acestor parcari. Avem in vedere trei tipuri de parcaje supraterane, in functie de zona in care vor fi amplasate: Parcaje supraterane Tip 130 locuri, Tip 300 locuri, Tip 500 locuri”, ne-a declarat Sorin Oprescu.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.