Tudor Chirila, umilit de hingherii auto. Chiliman scade taxa

 Taxa de recuperare a masinii ridicate in Sectorul 1 al Bucurestilor va scadea, de sambata, cu 60%, de la 700 la 350 de lei – in primele 24 de ore “cazarea” la “oborul” hingherilor de masini fiind gratuita. Din a doua zi insa, posesorii automobilelor confiscate vor plati pentru intarziere cate 50 de lei. Decizia a fost luata luni, de primarul Andrei Chiliman, dupa ce actorul si solistul trupei “Vama”, Tudor Chirila, a scris pe blog cum a fost umilit de hingherii auto. Povestea l-a determinat pe edil sa anunte ca ridicarea masinilor va fi “mult mai strict reglementata”, iar zonele din care vor fi operate “extrageri” de masini vor fi semnalizate cu indicatoare.

Andrei Chiliman argumenteaza ca a hotarat sa scada taxa, in primul rand, ca sa sanctioneze firma care ridica masini – acuzata de edil de comitere de “abuzuri”. Nu este pentru prima data cand Chiliman declara public ca este nemultumit de activitatea societatii cu care a incheiat contractul – SC CFR Transauto SA -, in primavara lui 2009.

Dar in loc sa rezilieze contractul, se rezuma la amenintari. “Sanctionam abuzurile, atat ale firmei, cat si ale celor care parcheaza neregulamentar. (…) Mai mult, au fost luate masuri si impotriva firmei, in urma reclamatiilor venite din partea populatiei. Masura de ridicare a masinilor trebuie sa fie un serviciu comunitar, pentru populatie, si nu impotriva acesteia, iar abuzurile comise de firma vor fi sanctionate cu rezilierea contractului”, afirma edilul Sectorului 1.

Pe de alta parte, edilul spune ca reduce taxa “tinand cont de realitatile economice actuale” si de “puterea de cumparare a populatiei”. In plus, ridicarea masinilor parcate neregulamentar va fi, de saptamana viitoare, “mult mai strict reglementata”, zonele din care vor fi ridicate autoturismele urmand sa fie semnalizate cu indicatoare.

“Vor fi ridicate cu prioritate masinile de pe marile bulevarde, parcate pe trecerile de pietoni, in dreptul rampelor de acces pentru persoanele cu handicap, in statiile de autobuz sau pe calea de rulare a mijloacelor de transport in comun. De asemenea, vor fi luate autoturismele lasate in dreptul intrarilor in unitatile de invatamant, in spitale, cele stationate in intersectii, in dreptul pasajelor sau parcate pe trotuar si care nu asigura un spatiu de cel putin un metru pentru circulatia pietonala. Nu in ultimul rand, vor fi ridicate masinile care ocupa abuziv locurile de parcare inchiriate unor persoane fizice sau juridice de catre Administratia Domeniului Public Sector 1″, avertizeaza Chiliman.

Chirila e, de fapt, autorul

De fapt, noile masuri anuntate de Chiliman survin dupa ce actorul Tudor Chirila a scris pe blogul sau cum a fost umilit de “hingherii” de masini, saptamana trecuta.

“Masina era parcata intr-o intersectie, e adevarat, dar de ce trebuie sa fac efortul de a-mi aminti ca n-am voie sa parchez astfel, cand ar putea fie semnalizat preventiv de pe trotuar? Dincolo de asta, nu incurca traficul. Intr-un oras in care nu avem unde parca. Imi place sa merg pe jos si nu fac parte din categoria celor care parcheaza exact unde au treaba. Si nici sindromul VIP nu m-a cuprins. Cum ca eu as putea parca mai smecher, ca ma stie lumea. Am privit dezorientat locul ramas gol si m-am intors in magazinul unde fusesem, sa cer sa-mi cheme un taxi. A doua zi am fost sa-mi ridic masina. Vreau sa vorbesc despre umilinta. Pentru ca ridicarea masinii e umilitoare. Ajungi undeva la marginea orasului intr-un loc in care noaptea s-ar putea hingheri caini. Un loc viran imprejmuit de un gard, prin spatele Casei Scanteii, langa o cale ferata. E o atmosfera de resturi. De dezintegrare. Doi barbati cu mutre dubioase si cautaturi aspre stau in spatele unei porti mari de grilaj. Te intreaba daca ai masina acolo. Da, o ai. Nu pare un loc in care sa vii cu alta treaba. Dupa poarta se vad cateva zeci de masini care nu ocupa tot spatiul acela gol. Undeva in dreapta sunt doua containere albe. Acolo e casieria”, scrie Tudor Chirila pe blog, unde poate fi citita intreaga poveste.

Afacerea primarilor pe buzunarul nostru

Afacerea ridicarii masinilor dateaza de cativa ani, iar primarii de sector si-au argumentat masura prin civilizarea soferilor care parcheaza aiurea, blocand circulatia. Edilii au incheiat contracte cu diverse firme, iar taxa de recuperare – fara amenda de 200-400 de lei perceputa de Politia Rutiera -, ajunge la nivelul unui salariu mediu. De “civilizat” nici nu poate fi vorba, atat timp cat edilii n-au fost capabili sa construiasca parcari.

Dupa mii de reclamatii, luna trecuta, consilierii generali ai Capitalei au luat in discutie si respins, la limita, o propunere venita din partea unui coleg al lor care cerea interzicerea ridicarii masinilor parcate neregulamentar.

“Este absurd sa platesti 18 milioane pentru ca ti-au ridicat masina vineri si ai venit sa o iei inapoi luni. Sumele practicate de firmele de ridicat masini sunt absurde. Se ridica masini si in alta parte, dar nu sunt sume asa de mari, iar soferii au la dispozitie suficiente locuri de parcare”, a sustinut consilierul PNG Aurelian Badulescu, initiatorul proiectului de hotarare.

El s-a referit la faptul ca firma care are contract cu primaria de sector percepe o taxa de cateva milioane de lei vechi pe zi pentru “cazarea” masinii ridicate. Astfel, daca pleci din Bucuresti si ai nesansa sa ti se ridice masina din locul unde ai parcat-o cat timp esti plecat, suma pentru recuperare poate ajunge si la 18 milioane de lei vechi.

Lacomia hingherilor de masini merge atat de departe, incat ridica autoturisme si de pe trotuarele strazilor adiacente marilor bulevarde, unde nu obstructioneaza circulatia. Reamintim ca, anul trecut, asaltat de sute de reclamatii din partea cetatenilor, primarul Andrei Chiliman a fost nevoit sa avertizeze public firma de hingheri auto pentru a-i mai opri din elanul ridicarii masinilor din astfel de locuri.

Fiecare primarie, cu taxa ei

In prezent se ridica masinile in sectoarele 1, 2, 3, 4 si 6, fiecare dintre primariile de sector avand contract cu cate o firma agreata. Primul care a adus hingheriada auto a fost primarul Sectorului 3, Liviu Negoita, in anul 2006.

Firma selectata la licitatie este cea a lui Silviu Prigoana, S.C. Rosal Ecologic Recycling System S.R.L., care asigura si curatenia sectorului, si deszapazirea, si amenajarea spatiilor verzi. Iti recuperezi masina contra sumei de 550 de lei, la care se adauga amenda de circulatie aplicata de Politia Rutiera, de 200-400 de lei.

Urmatorul a fost Neculai Ontanu, primarul Sectorului 2, care a incheiat contract cu S.C. Supercom S.A., firma care asigura si salubrizarea, si deszapezirea sectorului. Taxa de recuperare este de 440 de lei, plus amenda politiei si plata taxiului pana in comuna Afumati, unde se afla depozitul de masini.

In Sectorul 6, primarul Cristian Poteras a incheiat contractul cu S.C. Ilcor Auto Eco SRL in ianuarie 2009. Operatorul ridica masina contra taxei de 500 de lei, plus amenda Politiei, la care se adauga cate 200 de lei pe zi pentru “cazare”.

Incepand cu 15 mai 2009, Andrei Chiliman, de la Sectorul 1, s-a alaturat celorlalti edili, astfel ca a ales SC CFR Transauto SA sa perceapa o taxa de ridicare de 200 de lei, o taxa de transport de 200 de lei, o taxa de depozitare vehicul de 300 lei/zi (si de 400 lei/zi pentru unul ce depaseste 3,5 tone).

In Sectorul 4, Cristian Popescu-Piedone a incheiat in martie 2010 contract cu Asociatia SC Autosal Expert Srl si SC Euronautica Motors Srl pentru serviciul de ridicare, transport si depozitare a masinilor parcate neregulamentar. Recuperarea se face contra sumei de 780 de lei (238 de lei pentru ridicare, tot atat pentru transport, iar pentru depozitarea autoturismului – 297,5 lei). Pentru primele 24 de ore de “cazare” nu se percep taxe.

In Sectorul 5, primarul Marian Vanghelie i-a iertat pe bucuresteni. Astfel, orice cetatean din orice sector poate parca in Sectorui 5 fara grija, oriunde.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.