Fenechiu, evocat la inaugurarea noii piste a Aeroportului Iaşi

Primii 2.150 de metri din noua pistă de aterizare-decolare a Aeroportului Internaţional Iaşi a fost inaugurată, astăzi, de noul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, de oficialităţi locale şi de parlamentari din toate partidele. Graba lor a fost perfect justificată: restul până la 2.400 metri vor fi gata abia în noiembrie, după alegerile prezidenţiale. Din acest motiv, ceremonia a avut loc pe vechea pistă, într-un cort cu 1.000 de politicieni.

Marele absent, fără de care lucrarea n-ar fi existat – aşa cum a decretat directorul aeroportului, Marius Bodea -, a fost ministrul Relu Fenechiu, aflat la închisoare începând din 30 ianuarie a.c., pentru 5 ani. Bodea l-a evocat la eveniment şi i-a citit un mesaj pe care l-a trimis chiar de Fenechiu din Penitenciarul Iaşi, în care aminteşte că a pus presiune pe toate guvernele de după 2004 pentru ca această investiţie să fie realizată.

Lucrarea, executată de UTI Grup în asociere cu Max Bogl locale România şi Vega ’93, a început însă abia în 7 august anul trecut, după ce Fenechiu fusese condamnat definitiv şi nu mai era ministru.

”Îi mulţumesc lui Relu Fenechiu, părintele acestui proiect”, a ţinut să spună Marius Bodea, directorul Aeroportului Iaşi, adăugând că lucrările s-au derulat până acum fără sincope, bucata de pistă (cea mai mare parte) fiind terminată cu aproape un an mai devreme faţă de termenul stabilit prin contract cu constructorii.

Rus: Mamele noastre nu ne-au făcut pesedişti, liberali sau democrat-liberali

 „România nu poate fi legată de Uniunea Europeană cu lanţuri, ci prin infrastructură”, iar ”provinciile româneşti sunt unite, dar nu sunt integrate”,a vrut să fie spectaculos în discurs ministrul Transporturilor, Ioan Rus, singurul dintre cei prezenţi care n-a apucat să aibă vreo contribuţie la aceaastă investiţie.

”Dezvoltarea Iaşiului înseamnă dezvoltarea Moldovei, iar dezvoltarea Moldovei înseamnă dezvoltarea României. Mă bucur că ieşenii au înţeles că mamele noastre nu ne-au făcut nici pesedişti, nici liberali, nici democrat-liberali, ci români şi majoritari ortodocşi. Noi trebuie să învăţăm să gândim pentru România, nu cu patimă politică”, a continuat el pe acelaşi ton.

Adomniţei: M-am ținut de cuvânt!

Ca să nu rămână mai prejos, Cristian Adomniţei (PNL), preşedintele CJ Cluj, fost ministru al Educaţiei în Guvernul Tăriceanu, a declamat apoteotic:

„Astăzi a avut loc cel mai important eveniment din istoria post-decembristă a Iașului: inaugurarea noii piste a Aeroportului Internațional Iași a devenit realitate! A fost cel mai emoționant moment din întreaga mea carieră publică de până acum… Am promis că Iașul va avea un aeroport modern și m-am ținut de cuvânt!”.

adomnitei, aeroport iasi

În urmă cu două zile, Adomniţei demasca hei-rup-ul pe pagina sa de Facebook: „În 5 zile am construit aproape 280 metri de pistă, profilul căii de rulare de la pista nouă la platforma de îmbarcare-debarcare fiind identic cu cel al pistei propriu zise. S-a lucrat 24/24 ore”.

aeroport iasi

Festivitatea, pe vechea pistă

Festivitatea de inaugurare s-a desfăşurat însă pe vechea pistă, într-un cort uriaş instalat pentru a-i cuprinde pe cei circa 1.000 de participanţii la eveniment, care au asistat şi la aterizarea cursei Tarom Roma-Iaşi.

inaugurare aeroport iasi

Ceremonia a durat două ore şi a inclus o slujbă de sfinţire a noii piste, oficiată de mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, IPS Teofan, dar şi de episcopul romano-catolic Petru Gherghel.

Printre cei prezenţi la eveniment s-au numărat primarul de Iaşi, Gheorghe Nichita (PSD), prim-vicepreşedintele PDL Mihai Răzvan Ungureanu, Simona Man, preşedintle PPDD, numeroşi parlamentari şi şefi de instituţii din Iaşi.

Fonduri europene

Lucrările la noua pistă flexibilă cuprind realizarea pistei de decolare – aterizare, a căii de rulare, extinderea platformei şi a drumului perimetral, precum şi instalaţia de balizaj.

Modernizarea Aeroportului Iaşi cuprinde, pe lânga construirea pistei, extinderea parcării aeronavelor şi realizarea unui nou terminal de pasageri. Proiectul are finanţare europeană de 56,7 milioane de euro.

Povestea pistei

Proiectul datează din 2011 iar investiţia a fost aprobată în 12 aprilie 2012 de CJ Iaşi, condus la vremea aceea de Constantin Simirad, fost membru PSD (exclus din partid în septembrie 2009, după ce a anunţat că îl susţine pe Traian Băsescu la prezidenţialele din decembrie) şi intrat în UNPR (de unde a demisionat însă în iulie 2012, după suspendarea lui Băsescu, şi a ieşit apoi din politică).

Au fost luni întregi de dispute între consilierii judeţeni ai PDL, care doreau extinderea pistei de la 1.800 m la 2.400 m, şi cei ai USL, care voiau construirea unei piste noi, de 3.000 m.

A trebuit să vină la şedinţa CJ Iaşi din aprilie 2012 însuşi ministrul de atunci al Transporturilor din Guvernul Boc, Alexandru Nazare, ca să-i avertizeze pe opozanţi asupra stricteţii Comisiei Europene privind finanţarea aeroporturilor. Sub ameninţarea pierderii banilor europeni, până la urmă proiectul de extindere a pistei la 2.400 metri a fost votat în unanimitate.

Licitaţia pentru execuţia lucrării s-a ţinut însă în timpul mandatului lui Cristian Adomniţei iar câştigătorul a fost desemnat la un an de la aprobarea proiectului: 5 aprilie 2013, cu 24 de luni termen de finalizare a investiţiei.

Valoarea contractului ce urma să fie semnat “în cel mult 11 zile” a fost stabilită atunci la 139.128.551 de lei, fără TVA, iar Adomniţei se lăuda că banii vor fi alocaţi exclusiv din bugetul CJ Iaşi.

De pe aeroportul din Iaşi sunt efectuate zboruri către Bucureşti, Timişoara, Viena, Roma, Londra, Bologna şi Torino.

Magda SEVERIN

Sursă foto: Facebook Cristian Adomniţei

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.